Nõva põhikool väärtustab loodusharidust


Avaldaja:Madli Leikop30. November 2011

Isiklik positiivne reisielamus võib viia pika ja põhjaliku keskkonnaprojektini, näitab Nõva kooli direktori ja projektijuhi Virve Tautsi kogemus. Keskkonnainvesteeringute Keskuse toel on Nõva kooli lapsed tutvunud Osmussaare, Ida-Virumaa ja loomulikult oma kodukoha keskkonna eripäradega, avastamist ootab Kihnu saar.

Virve Tauts, miks just need paigad - Osmussaar, Ida-Virumaa ja Kihnu?

 „Loodusprojektides olevate retkede, õppereiside, sihtpunktide valik on olnud projektijuhi valik ja ajendatud isiklikest positiivsetest reisielamustest nendesse paikadesse. Olen eelnevalt ka teinud väikese uuringu õpilaste ja kolleegide hulgas ja leidnud, et need paigad on olnud enamusele avastamata. Eriti paelus mind Osmussaare valik, sest meie kaunist Nõva rannast tundub see põnev saar üle mere vaadatuna nii kättesaadav ja lähedal. Aga paraku on see paik külalistele ning ekskursioonidele olnud suletud pikemat aeg ja ka hetkel sinna pääsemine polegi nii lihtne. Ometi on selle saare looduslik eripära väärtuslik ja kordumatu. Osmussaarele oli kohe oma külast, seega kogukonnast võtta kaasa kaks loodusspetsialisti giiditöö tegemiseks. See omakorda andis võimalusi saarel rühmatööks.“

Aga kodukoht Nõva?
 
„Me pole muidugi unustanud oma kodupaika. Ida-Virumaa projektis, mis kestis tänavu septembrist novembrini, olid sees ka oma kodupaika puudutavad tegevused. Viisime läbi loodusfotode konkursi teemal "Sügisene Nõva".  Fotosid võis esitada kahes kategoorias: silmailu pakkuvad vaated ja silma riivavad vaated. Meie eesmärgiks oli, et oskaksime näha enda ümber ka seda, mis küll inimkätega loodud, kuid silmailu ei paku. Selliste teemadega püüame jätkata ka edaspidi. Tore, et paljud meist suutsid neid hetki, paiku, inimtegevuse jälgi märgata ja  jäädvustada. Külas aga levis uudis meie eesmärgistatud tegevusest kiiresti ja nii mõneski mitte kõige paremini hooldatud koduõues algas vilgas koristustöö.
Kodupaigas oleme  aastaid teinud koostööd meie RMK-ga, nende töötajate juhendamisel töötab kooli loodusring.“

NVA_PO~2.JPG

Võistlustöö "Nõva Poku"

Nõva põhikool on väike kool. Kui üks loodusprojekt käib, kas siis on hõlmatud kogu koolipere?
 
„Meie viimasesse loodusprojekti „Õpin, avastan ja hoian looduskeskkonda. Imeline Ida-Virumaa – lähemal kui tundub, lahedam kui arvad“ kaasasime lisaks kogu kooliperele ka Nõva Laste Päevakeskuse lapsed ja õpetajad.
Meie endi koolipere hulka kuuluvad muidugi nii õpilased, õpetajad kui koolitöötajad. Projekti hing olen koolijuhina olnud ise, need kirjutanud ja ka juhtinud. Korralduslikult teeme koostööd ja jagame ülesanded.“

Õppereis Ida-Virumaale viis nii mõnegi õpilase ja õpetaja paikadesse, kuhu nende jalg varem astunud ei olnud. Külastati Kohtla kaevandusparki, kus kõikidele põnevatele tegevustele lisaks söödimkaevurilõunat, käidi Ontikal, Valaste joal, Toila Oru pargis, Kohtla-Järvel, Jõhvis, Sinimägedes,  Narva linnas ja linnuses ning Kuremäe kloostris. Iga projekt toob kaasa uued teadmised, uued elamused. 
 
„Osmussaare loodusretk oli mõneti ekstreemne ettevõtmine, sest meretagune asi on ikka meretagune asi, paras julgustükk. Paraku sõltub kõik ilmastikuoludest. Telkiminegi oli paljudele täiesti uus kogemus, rääkimata saare eripärasest loodusest. Meil oli võimalus saarele koos asjatundlike giididega ring peale teha.
 
Ida-Virumaa projekti raames oli meil nooremale kooliastmele ja päevakeskuse lastele teatrikülastus "Prügihunt ja Superjänes" Tallinnas ja siis ühel koolipäeval tuli Prügihunt meie kooli "ootamatult" külla, et teha samale sihtrühmale loeng jäätmete sorteerimise teemal. Taaskasutuse töötoas aga meisterdasid lapsed võtmehoidjaid ja kattepabereid vihikutele ja kingitustele.
 
Ettevalmistused Kihnu projekti osas käivad sedavõrd, et oleme oma ürituse plaaninud 24.-25. maiks 2012. Teeme ka teavitustööd õpilaste hulgas, konkreetsemate ülesannete jagamiseni on veel aega.“

IDA-VIRUMAA_2011_okt__024.jpg

Koolipere kaevanduse tööga tutvumas

Kui mõni kool soovib sarnast loodusprojekti teha, siis millest tuleks alustada?
 
„Alustada tuleks kindlasti ühe entusiasti leidmisest, kellel oleks tahe ja idee projekti kirjutamiseks. Seejärel saab kaasata inimesi projekti kirjutamise faasist kuni projektitegevuste ülesannete jagamiseni. Meie oleme saanud väga palju uusi võimalusi õppetöö korraldamiseks loodushariduses ja kuna meil on väikesearvuline koolipere, siis ei ole midagi toredamat koos tegemisest.“

Keskkonnainvesteeringute keskuse keskkonnateadlikkuse programmi eesmärk on Eesti elanike väärtushinnangute ja käitumisharjumuste kujundamine keskkonnasäästlikuks. Oluliseks peetakse keskkonnahariduse arendamist uues riiklikus õppekavas ning teavitustööd.

 

Haridus- ja Noorteamet