Sotsiaalse meedia kasutusvõimalusi klassiruumis


Avaldaja:Madli-Maria Naulainen15. Juuni 2010

Sotsiaalne meedia on põiminud inimesed suhtlusvõrgustikesse, mida ka õpetajal oleks mõistlik enda kasuks tööle panna

Sotsiaalne meedia kujunes välja toreda ja uudse võimalusena sõprade/tuttavatega ühendust pidada, kuid nüüdseks on see arenenud võimsaks vahendiks nii äris kui ka hariduses. Keskkonnad nagu Facebook ja Twitter, või suhtlusvahend Skype ühendavad õpilasi aina enam ka uutes huvitavates õppimisvõimalustes. Olgu siis õpetatavad algklassides või ülikoolis (miks mitte ka töövõtjad mõnes ettevõttes), igal juhul on klassiruumis sotsiaalset meediat võimalik leidlikult kaasata ning oma aine kasuks tööle panna.


Asja teeb lihtsamaks ka see, et mitmed suured sotsiaalse meedia keskkonnad jagavad ka ise näpunäiteid selle kohta, kuidas sotsiaalset meediat hariduslikel eesmärkide kasutada ning julgustavad seda tegema viidates erinevatele toimivatele näidetele. Tänapäeval, kus õpilased veedavad palju aega arvutite taga ning on juba ka ise kindlasti aktiivne osa sotsiaalses meedias, on õpetajatel mõistlik seda enda kasuks tööle panna ning pakkuda uudseid ning huvitavaid võimalusi õppetöös.


Õpetajaid julgustatakse kasutama oma loodud sotsiaalse meedia kontosid ka hariduslikel eesmärkidel, nt on pedagoogidel tänu õpilaskontaktidele võimalik aktiivselt vastata nende küsimustele, anda kodutöid interaktiivsel viisil, aidata neid koolitöö või muude murede osas, jagada neile kasulikku infot erinevatest lehekülgedest, artiklitest. Samuti hinnatakse õpetaja rolli sotsiaalse meedia vastutustundliku kasutuse õpetamise eest. Õpilastele tuleb selgitada, kuidas sotsiaalsed suhtluskeskkonnad võivad mõjutada neid edaspidi tööturul, nt on võimalik tulevasel tööandjal lugeda kõike, mida konkreetne tööotsija tegi/arvas 5 aastat tagasi, samuti näeb ta olemasolevaid pilte, mis ei pruugi jätta head muljet töökandidaadist, kui seal leidub pilte hoogsatest pidudest jms. Seetõttu on mõistlik suunata õpilasi lugema artikleid, mis räägivad sotsiaalsete võrgustikke vastutustundlikust kasutusest.


Teisalt laseb aga aktiivne meediakasutus olla endal kursis oma ala professionaalidega üle kogu maailma; teatavasti on sotsiaalse meedia kasutajateks lisaks paljudele kuulsustele üle maailma ka väga palju pedagooge ja haritlasi, kelle mõtted ja ideed võivad juhtida uute õppemeetoditeni. Klassijuhatjana on nt Skype ka üks võimalus pidada sidet oma klassi õpilaste lastevanematega, jagades sedasi kiiret ja pidevat tagasisidet õpilase arengu kohta. Läbi sotsiaalsete võrgustike kasutamise teed endaga suhtlemise kergemaks ka neile õpilastele, kes on liiga tagasihoidlikud või häbelikud, et sinuga otse ühendust julgeks võtta.


Samuti julgustatakse õpetajaid erinevates ainetes looma kontakte erinevate kohalike või maailma autoriteetidega, leppida nendega kokku on-line esinemised või intervjuud, selle jaoks on võimalik kasutada Skype'i või siis intervjuuks mõnda foorumit. Ka on virtuaalselt võimalik osaleda erinevatel loengutel, mida peavad kuulsad inimesed erinevatel elualadel. Läbi sotsiaalse meedia on võimalik jälgida tuntud inimeste tegemisi, õpilastele saab anda ülesandeks jälgida mõne kuulsa poliitiku või ettevõtja tegevusi, lähtudes ainealastest teemast, nt kui juttu on Ameerika Ühendriikide ajaloost ja poliitikast, võiks olla õpilase ülesandeks jälgida USA presidendi Barack Obama tegemisi/toimetusi Twitterist.


Õuesõppe juures on teatavasti võimalik kasutada digitaalseid vahendeid väga laialdaselt, kuid ka sotsiaalsed võrgustikud tulevad siin mängu, sest paljud keskkonnad on teinud võimalikuks lühisõnumite edastamise mobiiltelefonidelt otse suhtlutsportaali keskkonda väikese nupuvajutusega. Samuti on võimalik saata Twiddeo'sse lühikesi telefoniga filmitud videolõike otse sündmuskohalt. Selliselt kujunev väliõppe päevik on põnev ettevõtmine, mida võivad samaaegselt jälgida nt lapsevanemad või kaasõpilased.


Väga palju on viidatud kirjanduse õppimise kasutusvõimalustele läbi sotsiaalse meedia. Näiteks on kasutatud ülesannet, kus õpilane loob Facebook'i mõne kuulsa kirjandustegelase profiili ilukirjanduse teose põhjal, mida ainetunnis parasjagu läbitakse. Sealjuures peab olema loodud profiil autentne ning ajastutruu ning selliseid tegelaskujusid Facebook'is võrreldes, tekib õpilastel hoopis uut moodi tasand ilukirjanduse õppimisse. Samuti on kirjeldatud võimalust, kus õpilased saavad taaselustada maailmakuulsaid dialooge läbi Twitter'i, õppides seeläbi maailmaklassikat põneval viisil.


Keeltes, nt emakeeles ja meediaõppes on võimalik kasutada keelenüansside uurimiseks ülesannetena sotsiaalseid võrgustikke võrdlemisi mitmekesiselt, nt üks võimalik ülesanne oleks valida välja mingi konkreetne sõna ja anda õpilasele ülesandeks jälgida selle sõna kasutust erinevates konteksides erinevate sihtrühmade põhjal Twitteris või Facebookis. Ka võõrkeelte harjutamiseks on palju võimalusi, suurematel keskkondadel on lausa sihtotstarbelised lehed keele praktiseerimiseks, sellised lehede põhimõte on suhtlusvõimaluse pakkumine kohalike inimestega, nt on võimalik läbi Facebook'i harjutada oma prantuse keele oskust suheldes kohalikega nende emakeeles. Sarnased võimalused on ka Twitteris ning Skype'is, kus saab kohalikega reaalajas kõneleda, mitte ainult kirjutada.


Artikli „100 inspiring ways to use social media in the classroom“ põhjal

Madli-Maria Naulainen


Vt ka: Twenty Five Interesting Ways To Use Twitter in the Classroom



Haridus- ja Noorteamet