Tulevikuõppimist iseloomustab personaalne õpikeskkond ja e-õpik


Avaldaja:Madli Leikop31. Jaanuar 2012

Tallinna Ülikooli haridustehnoloogia keskuse juhataja Mart Laanpere tõdes Tulevikuõppimise seminaril esinedes, et arvuti on koolis praegu valdavalt külalise rollis: üldjuhul pagendatud arvutiklassi ning seotud informaatikatundidega. Tehnoloogia kasutaja- ja hinnasõbralikumaks muutumine toob kooli õpikeskkonnas kaasa olulised muutused.

"Igapäevaselt kasutatakse koolis arvutit administratiivseteks tegevusteks. Jah, paljud õpetajad teevad lahedaid asju – projektõpet, ajaveebe, e-õppematerjale, aga need on peavoolust kõrvale jäävad marginaalsed asjad, neid teadmisi ei kontrollita riigieksamitel,“ sõnas Mart Laanpere seminaril osalenutele. „Õpilase jaoks on arvuti tänapäeval eelkõige mänguasi, suhtluskanal. Õpetada, et Facebook´i saab kasutada ka õppimiseks, on tõsine väljakutse, me peame hakkama õpilast ümber õpetama.“

Samas avaldas ettekandja arvamust, et tulemas on suurem pööre, raputus. Miks? Ühest küljest on see seotud iPadi ehk tahvelarvuti tulekuga. Apple on asunud muutma õpikute turgu: Apple`i uue tarkvara abil saab igaüks ise e-õpikuid luua, seda võimaldab tasuta tarkvara, tõsi küll, esialgu saab seda kasutada vaid Apple arvutis. „Kogu senine õpiku tootmisahel on muudetud,“ lausus Mart Laanpere.

Aga asi ei ole ainult tehnoloogias, me oleme hakanud teistmoodi mõtestama seda, mis on õppimine. Õppimise kui omandamise (nö anuma täitmine) juurest, seejärel õppimise kui osalemise (õpipoiss, sell, meister) juurest oleme jõudnud õppimise kui loomiseni. Õppimise tulemusel sünnib midagi uut. „Digimaailm toob uue aspekti sisse: õppimine tihtilugu lõpeb sellega, et õppimise tulemusena luuakse uus objekt (videofail, audiofail, slaidiesitlus vms). Luuakse midagi, mida võin kohe teistega jagada. Tekib remiks-efekt: ma ei loo asju nullist alates, vaid kasutan eelmiste kogemust ja tehtut, annan asjale uue tähenduse,“ selgitas Mart Laanpere digimaailma mõju õppimisele.

„Kui arvuti on igaühel, kui see ei ole pagendatud arvutiklassi, muutub olukord kardinaalselt, ja see aeg tuleb,“ sõnas Mart Laanpere. Kõrgkoolides on see aeg juba käes: sülearvuti on loengus tudengi lahutamatu kaaslane, ja õppejõud peavad sellega arvestama. Mis hakkavad ilma tegema kooli õpikeskkonnas? Üks-ühele mobiilsed seaded  (süle- või tahvelarvuti, nutitelefon);  pilvelahendused, standardiseeritud õpiobjektid; veebipõhine õpikeskkond. Ja e-õpikud, mis kindlasti ei ole paberõpikute PDF-versioonid, vaid pigem komplekt õpiobjekte kirjastuse repositooriumis, e-kursus veebipõhises õpikeskkonnas või hoopis personaalne teadmusbaas, mis valmib kursuse lõpuks.

 

Haridus- ja Noorteamet