Itaalias õpib enamik erivajadustega lastest tavakoolides


Avaldaja:Merje Pors04. Juuni 2012

Juba 1970ndatest aastatest saadik on Itaalias erivajadustega lapsed kaasatud tavakoolidesse, OECD andmetel õpib Itaalias lausa 99 protsenti erivajadustega lastest üldkoolides. „Erivajadusega lapse puhul on kõigepealt vaja üles leida tema enesekindlus, alles seejärel on nad valmis õppima,“ ütleb hotelliteenindust õpetava Istituto Alberghiero Aurelio Saffi kutsekooli inglise keele õpetaja.

Koolielu käis European Schoolneti koordineeritava projekti SENnet (The Special Educational Needs Network) raames möödunud nädalal külastamas Firenzes asuvat kutsekooli, mille 1000 õpilasest 50 on erivajadustega, seal hulgas on kaks autisti. Kooli õpetajad ütlevad, et 50 erivajadustega last on ka tasakaalupunkt. Enamasti on erivajadustega õpilastel individuaalne õppekava, kuid suurema osa päevast õpivad nad teistega koos. Et õppetöösse süvenemine sujuks hõlpsamini, on suurel osal erivajadustega lastest abiõpetajad. „Me usume imedesse,“ ütleb SENneti meeskonnaga rääkinud inglise keele õpetaja.

Kooli aias hoolitsevad õpilased ise selle eest, et maitsetaimed ja köögiviljad külvatud, rohitud ja kastetud saaksid.

Kooli õpetajad peavad oluliseks, et ka erivajadustega lastel oleks tulevikuks amet olemas ning ütlevad, et tihti on erivajadustega lastele sobivaim kutsekool – just seal saab kõige paremini õppida läbi tegutsemise. Kooli andmetel leiab iga kuues kooli lõpetanud erivajadustega noor hiljem tasustatud töö. See ei tähenda, et ülejäänud jääksid pärast kooli lõppu tegevuseta – neile korraldatakse erinevaid programme, kuid ilma lähedaste toeta nad siiski toime ei tule.

Kooli spordiväljak, mis on hea koht nii energia maandamiseks kui ka selle ammutamiseks.

25 Istituto Alberghiero Aurelio Saffi õpetajat on spetsialiseerunud just erivajadustega laste õpetamisele. Kõige olulisemaks peetakse aktsepteeritava käitumise ja sotsiaalsete normide õpetamist noortele.

Kuigi tehnoloogilised abivahendid võiksid hõlbustada erivajadustega õpilaste kaasamist tavaklassides, tõdevad õpetajad, et täiendava tehnoloogia ostmiseks ei jätku koolil raha. Kooli juhtkond teeb koostööd ettevõtjatega, et need õppetööd toetaksid. Samuti korraldatakse heategevuslikke lõuna- ja õhtusööke, et raha koguda. Itaalias ongi koolidele rohkem autonoomiat antud oma vahendite üle otsustamisel, samas tähendab see ka suurt vastutust ja initsiatiivikuse vajadust. Koolide rahakotile mõjus laastavalt ka viimane haridusvaldkonna kärbe, mille valitsus tegi.

Kooli arvutiklass.

Firenze hotelliteeniduse kutsekoolis on korralik tänapäevane väljaõppebaas mitme köögi näol, kus tulevased kokad usinalt toitu valmistavad ja kooli restoranis seda teistelegi õpilastele pakuvad. Samuti on koolis kaks arvutiklassi, neis on olemas kõik vajalik hotelliteeninduse õppimiseks - alates varnas rippuvatest "hotellitubade"  võtmetest kuni lauaarvutiteni, kus hotellibroneeringuid teha.

Raffaele Ciambrone Itaalia haridusministeeriumist märkis, et Itaalias on erivajadustega õpilasi 208 000, õpiraskustega õpilasi aga 300 000. Ministeerium pöörab suurt tähelepanu õpetajate koolitamisele erivajadustest, erivajadustealast täiendõpet omandas kahe aasta jooksul 13 650 õpetajat.

SENnet (The Special Educational Needs Network) on detsembrist 2011 kuni novembrini 2014 kestev Euroopa Komisjoni rahastatav projekt, mis keskendub hariduslike erivajadustega laste õpetamise temaatikale tavakoolides ning õpetamise mitmekesistamisele läbi tehnoloogia kasutamise. Projekti koordineerib European Schoolnet, Eestis vastutab projekti elluviimise eest Tiigrihüppe Sihtasutus. 

Koolis õpib poolsada erivajadustega last.

Fotod: Merje Pors

sennet.png

Haridus- ja Noorteamet