Kasulikum on olla teerajajatega ühes paadis


Avaldaja:Madli Leikop01. Aprill 2013

Gustav Adolfi gümnaasium võis Tiigri Tegijate väljakuulutamisel kaks korda rõõmustada: õpetaja Kristi Rahn sai Tiigri Tegija 2012 auhinna, kool pääses nominentide sekka. Hea meel oli ka koolijuhil Hendrik Aguril.

Hendrik Agur, kõige selle valguses – missugune on täna GAGi IT-baas, suurepärane?

„Seis on nii ja naa, hästi on esindatud äärmused. On esindatud eilne päev ja tänane päev, keskmist balanssi on raske leida. Ühtpidi on meil kõige innovaatilisemad asjad – kui riistvarast rääkida – ja teisalt 8-9 aastat vanad arvutid. Keskmist head taset on keeruline hoida. Ühelt poolt on tegemist sellega, et e-kooli täita, sest arvutid on aeglased, teisalt tegeleme multimeedialahenduste ja kaasaegse tarkvara rakendamisega.“

Kust üldse praegu tuleb koolile raha infotehnoloogia uuendamiseks, eelarvest, sponsoritelt? Või selleks raha leidmine on koolijuhi isiklik mure?

„Siit ja sealt. Valdavalt oleme saanud omavahenditest hakkama, see on prioriteetide küsimus, mida eelarvega tehakse. Oluline kaal on olnud omaosalusega projektidel. Mõned aastad tagasi aitas meid suurel määral kooli sihtasutus, enamusse klassidesse oleme saanud videoprojektorid. Aga need hakkavad ka juba vananema. Kogu aeg käib üks kombineerimine, ega selget vastust ei ole. Eks iPadide ja Apple´i projekt tekitas ka pingeid nii sees- kui väljaspool. Aga leian, et Apple on number üks maailmas, pole mõtet ühtki nädalat maha magada, tuleb toimuvaga kursis olla. Jala oleme ukse vahele saanud, üks osa iPadidest on omal ostetud välja, üks osa on renditud lapsevanemate abiga ja üks osa on veel vaja finantseerida.“

Aga klassijagu tahvelarvuteid on juba olemas?

„36 iPadi on lastele kasutada, see ongi klassitäis. Kümmekond on õpetajate jaoks, millega nad õppevara loovad ja viivad õppimist läbi. Ongi huvitav, et kui viimati oli Apple´i koolitus, Suurbritanniast oli koolitaja kohal, siis on õpetajad, kes põlevil silmil kaks pikka päeva ammutavad uusi teadmisi, ja on õpetajad, kes jäävad haigeks või peavad kindlasti ära minema. Ma ei saa haigeks jäämist küll ette heita, aga… See on see koolielu, osa inimesi võtab väga kergelt uuendusi vastu, teistele on see vastumeelt.“

Mis te siis teete?

„Aeg teeb oma töö. Ja ega ainult IT-sõbralikkuse järgi saa õpetajaid hinnata, õpetajal võib olla teisi väga tugevaid omadusi. On ka õige, et sundida ei saa. Kõiki ei saa ühe mõõdupuuga võtta, on väga tublisid õpetajaid, kes lihtsalt ei haaku infotehnoloogiaga.“

Nojah, IKT pole ainus vahend õpetamiseks…

„Loomulikult. Aga kui see muutub juba takistuseks, siis on kurb. Õpilased on erinevas seisus: mõned õpetajad lähevad, lipp käes, ja tutvustavad elektroonikavahendite abil õppimist, teised ei saa sinna ligigi. See on õpilaste suhtes ebavõrdne. Nii et mingil tasemel peaksid õpetajad nüüd juba suutma IKT-d kasutada, eriti algklassides.“

Kas te koolijuhina miinimumnõudeid ei saa kehtestada?

„Meil on ühtsed väärtused ja põhimõtted kokku lepitud. Selliseid reegleid lausa meil kehtestatud ei ole, et õpetaja peab ilmtingimata IKT-d oma õpetamistöös kasutama. On suunad, kuhu võiks püüelda. Ja meil on haruldaselt hea haridustehnoloog Ingrid Maadvere, kes väga toetab õpetajaid; kes vähegi tahab, neil on võimalus kaasa lüüa.“

Kui kuskil on vaja pilootkooli või katseliselt mõnes projektis osaleda, siis GAG võtab ikka osa. Miks? Võiksite ju ka kõrvalt vaadata, et kas tuleb midagi välja.

„Arvan, et haridus on see koht, kus peab uuega kaasas käima, uusi asju katsetama. Vahest saab vastu näppe ka, aga olla teerajajatega ühes paadis on kokkuvõttes inimestele kasulikum kui vaadata lõputult kõrvalt ja olla see, kellele öeldakse, mida ja kuidas teha.“

Millal see aeg GAGi saabub, kus ei ole raamatuid, vihikuid ega pliiatseid?

„Loodetavasti seda aega ei saabu mitte kunagi.“

Sellele küsimusele on huvitaval kombel teisedki koolijuhid nii vastanud…

„Teatud asjad on hariduses ja elus aastasadu kestnud. Inimloomusele nii omaseid asju ei ole ilmselt tark jõuga lahutada.“

GAG nopib esikohti e-õppematerjalide konkurssidel, lööb laineid iPadide projektiga, võimaldab külalistele koolimajas virtuaaltuuri… Mida IKT-valdkonnast ise esile tõstaksite?

„Koolijuhi seisukohast on ikkagi kõige tähtsam võimaluste ja õhkkonna loomine, et inimestel oleks huvi ennast arendada. Tuleb tunde järgi targalt doseerida, ei saa kõikidest asjadest ka kinni hakata, mis virtuaalmaailmas välja on mõeldud või idee õhku visatud. Oleme avatud uutele ideedele ja võimalustele, kui on mõistliku asjaga tegu, siis katsetame. Kusagil on riskipiir, et inimesi mitte üle koormata. Ja õpetajaid tuleb julgustada.“

IMG_1495.JPG

GAGi direktor Hendrik Agur.
Samal teemal:

Haridus- ja Noorteamet