vene keel, ilana veltbach, sõnavara, vastastikuse treeningu meetod
Üheks vene keele õpetamise raskuseks põhikoolis on õpitud sõnade kiire ununemine, mis takistab ladusat suhtlust õpitavas keeles. Venekeelse sõnavara omandamist saab arendada vastastikuse treeningu meetodi abil.
Oma kogemusest vastastikuse treeningu meetodi rakendamisel kirjutab Püünsi kooli ja Tabasalu ühisgümnaasiumi vene keele õpetaja Ilana Veltbach.
Väga tähtis on õige sõna "välja tõmbamise" protsess pikemaajalisest mälust ning selleks on vajalik tegevuste regulaarsus. Nagu arvavad kaasaja pedagoogid ja psühholoogid, siis "selleks, et kujuneks välja oskus, on vaja 200 korda korrata ühte sõna erinevas kontekstis ning erineva intonatsiooniga".
Õpilastega töötamisel tagavad iseenesliku meeldejäämise järgmised traditsioonilised võtted:
Enne tunni algust võib individuaalselt sõnavara korrata.
Üheks produktiivseks võtteks võõrkeelse sõnavara meeldejäämiseks ja kasutamiseks (raskuse ületamiseks) on kollektiivne õppevorm, s.t paaristöö.
Sellise töö eesmärgiks võib olla ühine õpetamine, uurimine, arutlemine, treenimine ja kontroll. Kollektiivse õppevormi korral võib kasutada erinevaid võtteid ja meetodeid (vastastikune etteütlus, ülesannete ümbervahetamine, üksteise lugema ja ümberjutustama õpetamine, vastastikune treening).
Sõnavaraga töötamisel on kõige efektiivsemaks meetodiks vastastikune treening. Selle meetodi efektiivsus seisneb selles, et õppematerjali läbitöötamine toimub suuliselt ega võta enam kui 5-7 minutit.
Õpingute alguses treenivad õpilased täpselt järgima tegevuste mudelit, täitma individuaalarvestuse lehti. Mõne tunni pärast pakutakse õpilastele teiste õpilastega paaristöötamist.
Foto: Stockvault.
Selleks, et organiseerida õpilaste ühistegevust vastastikuse treeningu meetodi järgi, valmistab õppejõud ette spetsiaalsed kaardid. Kaartidel on järgmine struktuur: tiitellehel märgitakse ära metoodika, klassi, kaardi number, õpitav teema, sõnade nimekiri võõrkeeles; tagaküljel on sõnade emakeelne tõlge.
Kaarte on vaja teha paarisarv. Neid peab olema rohkem kui on õpilasi, selleks et õpilased ei saaks kaasõpilasi õppetegevuse käigus takistada.
Õpilaste paaristegevus organiseeritakse järgmise kava järgi:
1. Iga õpilane saab kaardi sõnadega.
2. Esimene partner loeb fraase (lauseid) vene keeles ja tõlgib need. Tõlke õigsust kontrollib teine partner kaardi tagaküljel oleva tõlkega.
3. Teine partner loeb ja tõlgib. Esimene partner kontrollib tõlke õigsust. Tulemused fikseeritakse individuaalarvestuse lehtedel.
4. Õpilased vahetavad kaarte teise paariga ning jätkavad tööd teiste kaartidega.
5. Pärast kaht tundi esitatakse sõnu eesti keeles ning partner peab need tõlkima vene keelde.
Läbitöötatud kaartide kogus sõltub õpilaste individuaalsest töötempost ja ajast, mida õppejõud sellisele tööle pakub.
Individuaalarvestuse leht näeb välja järgmiselt:
Õpilase ees- ja perekonnanimi:
Kaardi № |
Vigade arv |
Kellega töötas |
К-3 |
1 |
Margus Maasikas |
К-2 |
- |
Pille Pirn |
К-4 |
3 |
Marju Murakas |
Selline õppetegevus annab igale õpilasele järgmiseid eeliseid:
Tsükli "Как я выгляжу" (7. klass) õppimise näitel näitame antud meetodit kasutamisvõimalust.
Tunni eesmärk - valmistada ette õpilasi sooritamaks kommunikatiivset ülesannet: monoloogiliseks väljendamiseks teemal "Внешность", milleks tuleb õpitav sõnavara kõnes aktiviseerida ja grammatika korrata (kooskõlastamine). Vastastikuse treeningu meetodit kasutati kõne harjutamise etapil. Oli välja töötatud kaheksa erinevat kaarti, mis hõlmasid 56 sõnavara ühikut õpitaval teemal (mõningaid sõnu korratakse nende kinnistamise eesmärgil).
Kaartide näidised:
7 класс, К-1 Тема: "Внешность" |
|
1. Как он(а) выглядит? |
1. Kuidas ta välja näeb? |
7 класс, К-2 Тема: "Внешность" |
|
1. Какого он(а) роста? |
1. Mis kasvu ta on? |
7 класс, К-3 Тема: "Внешность" |
|
1. Какого цвета у него (у неё) волосы? |
1. Mis värvi juuksed tal on? |
7 класс, К-4 Тема: "Внешность" |
|
1. Какие у тебя глаза? |
1. Missugused silmad sul on? |
7 класс, К-5 Тема: "Внешность" |
|
1. Какие у него( у неё) особые приметы? |
1. Millised eritunnused tal on? |
7 класс, К-6 Тема: "Внешность" |
|
|
7 класс, К-7 Тема: "Внешность" |
|
|
|
7 класс, К-8 Тема: "Внешность" |
|
1. Как он(а) выглядит? |
1. Kuidas ta välja näeb? |
Antud kaarte kasutati vastastikuse treeningu meetodil 6 tunni jooksul, toome välja tulemused:
Õpilaste tüüp |
Meetodika kehtestamine (kaartide arv) |
Peale 3 tundi (kaartide arv) |
Peale 6 tundi (kaartide arv) |
Korratud sõnade arv |
Сильный ученик |
2 |
6 |
8 |
56 |
Средний ученик |
2 |
5 |
6 |
42 |
Слабый ученик |
1 |
3 |
4 |
28 |
Õpilastele võib kodutööks anda ülesande valmistada järgmise tunni jaoks oma treeningkaardid. Selline ülesanne annab õpilastele loomingulist tegevust, nad õpivad iseseisvalt vene keele õppimisega toimetulekut. Olulist rolli mängib ka õpilaste enesekontroll ja eneseväljendus keelelises tegevuses.
Keelelist materjali peab õppejõud esitama kindlas süsteemis, et õpilased uue sõnavara omandaksid. Antud meetodi korduvkasutamine võõrkeele tundides tõstab keeleliste oskuste kujunemise taset – toimub aktiivse sõnavara täiendamine, võõrkeelse kõne tajumise kvaliteedi paranemine nii suulises kui ka kirjalikus vormis.