Traditsioonide ja uuendustega uude aastasse


Avaldaja:Laura Vetik07. September 2015

Kategooriad:Arvamus, Soovitame

Kooli traditsioonidele lisaks otsitakse üha enam usi meetodeid ja praktikaid, et õpilasi parimal moel tulevikuks ette valmistada. E-Õppe Uudiskiri annab sellesse oma panuse.

Koolis on väga palju traditsioone – on mõnus pikk suvevaheaeg, siis tuleb september ning koolides-lasteaedades algab õppetöö. Toimuvad kontrolltööd ja spordipäevad, nii aastast aastasse. Vahetuvad vaid õpilased ja aastaarvud. Samas on õppeprotsess pidevalt uuenemas, senistele praktikatele otsitakse täienduseks uusi meetodeid ja vahendeid, et ajaga kaasas käia ning õpilasi parimal moel tulevikuks ette valmistada.

Teadupärast elab tulevikuta see, kes minevikku ei mäleta, seepärast heidame käesolevas uudiskirjas põgusa pilgu kümne aasta juubelit tähistavale eTwinningu programmile, mis on hulgaliselt Eesti õpetajaid rahvusvahelise kogemuse võrra rikkamaks teinud. „eTwinningu esimesed 10 aastat on kujunenud üle ootuste edukaks ning edu põhjuseks võib pidada koostöö võlu. Õpetajate sõnul on koostöö Euroopa kolleegidega toonud värskust ja uusi mõtteid nende igapäevasesse töösse, õpilasi on kaasa haaranud ühised tegemised eakaaslastega ning ka õpetajaga tuntakse end ühe asja eest väljas olijatena,“ kirjutab eTwinningu projektijuht Elo Allemann.

Käisime juttu puhumas ka eTwinningu eksperdi ning ühe eestvedaja Mari Tõnissoniga Tartu Hiie Koolist, rääkisime temaga hariduslike erivajadustega õpilastest, õpetajate IT täienduskoolitusest ning infotehnoloogia kaasamisest õppetöösse. See variant, et täitke töövihikut ja kuulake minu loengut, tõesti ei toimi tänapäeval enam üldse, nendib Mari Tõnisson. „Ma ei arva, et koolis peaks kogu aeg trall käima, aga sisu, tegevused, vahendid peaksid olema planeeritud selliselt, et ei tekiks halli igavat rutiini niigi hallil ajal, mille lõpp paistab väga kaugelt ehk alles suvel.“

Mida siis teha, et hallil ajal halli rutiini ei tekiks? Üks variant on oma õpilasi uute põnevate leidudega üllatada. E-Õppe Uudiskirjas tutvustab Tallinna Luha Lasteaia õpetaja Kärt Kase Makey Makey nimelist „puuviljapilli“. Porganditest, õuntest ja pliiatsijoonistustest muusika välja võlumine, see pakub palju avastamisrõõmu nii õpilastele kui ka õpetajatele!

Ikka kõrgemale ja kaugemale ja efektiivsemalt

Juubelimeeleolus vaatame ka tulevikku ning räägime seniste praktikate täiendamisest ja muutmisest. Austraalia Newcastle’i ülikooli professor Elisabeth Burd räägib ümberpööratud klassiruumi meetodist kui võimalusest muuta õppetöö senisest efektiivsemaks. „Tahaksin näha seda, et õpilased saaksid paremini aru, et liiguksime edasi küsimuse juurest, mis õpilastele meelde jäi, küsimusteni, mida nad tegelikult teha oskavad ja kuidas teadmisi rakendavad,“ ütleb Burd.

Õpilaste areng on tihedalt seotud lapsevanematega, mistõttu pöörame tähelepanu ka õpetajate-lapsevanemate koostööle. Aktiivne koostöö õpetaja ja lapsevanema vahel ei tähenda ainult veebikeskkonnas hinnete lisamist ja õpilase akadeemiliste saavutuste tagasisidestamist, vaid kaasab vanemaid õppimise ja õpetamise protsessi, mõjutab hariduse kaudu ka kodust keskkonda ning tõstab vanemate teadlikkust haridusest üldiselt, kirjutab Tallinna Ülikooli Pedagoogilise Seminari lektor Elyna Nevski käesolevas uudiskirjas.

Loomingulist ja koostöötihedat õppeaastat!

Autor: Laura Vetik, e-Õppe Uudiskirja toimetaja