Digipööre kutsehariduses (oktoober 2016)
Miks on õpilaste digipädevused olulised (aprill 2016)
Võrgustiku võrgutavad koostööle (november 2015)
eTwinning tähistab juubelit (september 2015)
Selleks et head ja toimivat lahendust leida, ei ole alati vaja uut rakendust või keskkonda otsida ega programmeerima hakata. Vahel piisab ka olemasoleva nutikast rakendamisest, sest kõik uus on ju hästi unustatud vana! Järgnevalt tutvustame Google’i vormide kasutamist ainetundides.
1. septembrist 2015 riigigümnaasiumina alustanud Jõhvi Gümnaasium seadis õpetajad paljuski uude olukorda. Peale muutunud õpikäsitluse tuli kiirelt leida toimivad lahendused ka muutunud õppekorraldusega parimal võimalikul moel toimetulekuks. Nii sündis üleöö veebipõhise treeningpäeviku lahendus Google’i vormi näol, millele lisandus peatselt ka muusika-aastast kantud My Music Memory – õpilaste isiklikud veebipõhised päevikud aineoskuste väljaselgitamiseks, tegevuste ja teadmiste arhiveerimiseks, reflekteerimiseks ja analüüsimiseks õpetaja veebipõhisel toel ning suunamisel.
Jõhvi Gümnaasiumis ei toimu traditsioonilist kehalise kasvatuse tundi, on üle nädala loengud/praktikumid pikkusega 75 min, millele lisaks on õpilastel vähemalt samas mahus kohustus harrastada meelepärast sportlikku või tervist edendavat tegevust. Sellest õppekorraldusest tulenevalt vajasid õpetajad kiiret ja toimivat veebipõhist lahendust õpilaste tegevuste uurimiseks, jälgimiseks ja analüüsimiseks. Koostöös leidsime, et kuna enamik õpilasi omab ja kasutab iga päev Google’i kontot, loome sellise võimaluse Google Drive’i Google’i vormi näol.
Alustasime mõlemal juhul näidispäevikute ehk näidisvormide ja detailsete juhendite loomisest, misjärel koolitasime õpilased ise endale veebipõhist vormi looma, andmeid sisestama ja andmefaili õpetajaga jagama. Õpetajal on võimalik õpilase sisestatut jooksvalt jälgida ning enda kommentaare/märkusi/ettepanekuid/hinnanguid lisada. Õpilane saab reaalajas õpetaja lisatud kommentaari sõnumina enda Gmaili postkasti. Kiire, lihtne, mugav ja toimiv lahendus! Ei ole eraldi keskkonda, ei ole vaja eraldi kontot ega uusi paroole, kõik hajumuspärane on ühes kohas koos. Lisaks omandab õpilane uurimistööks vajalikud osaoskused veebipõhise küsitluse loomiseks Google’i vormide vahendiga.
Näiteid kehalise kasvatuse ja muusikatunni tarbeks:
Jõhvi Gümnaasiumi kehalise kasvatuse õpetaja Priit Palmeti loodud veebipõhise treeningpäeviku näidisvorm õpilastele enda vormide loomiseks: http:/
Jõhvi Gümnaasiumi muusikaõpetaja Tanja Elkeni muusika-aastast 2015 inspireeritud veebipõhine My Music Memory näidisvorm õpilastele enda vormide loomiseks: http:/
Kuidas ja millest alustada?
3. Vali enda vormile kujundus – „Muuda teemat“ – Google’i näidiskujundusest ja kohanda seda soovi korral (laadi üles enda päise pilt, muuda vormi, lehe tausta jm).
Kui vormi teema on valitud ja kohandatud ning soovid näha enda loodud treeningpäeviku kujundust, vali lehe ülemisest servast „Kuva aktiivne vorm“. See ongi Sinu veebipõhine päevik, mida edaspidi täitma asud. Soovi korral lisa otselink lemmikutesse! Kui midagi läks valesti või ei meeldi, vali ülemisest servast uuesti „Muuda küsimusi“ või „Muuda teemat“.
4. Andmete sisestamiseks ava aktiivne vorm ja sisesta info sobivatesse andmeväljadesse.
Kui kõik vajalikud andmed on sisestatud, vali „Saada ära“. Kui esimene vorm on täidetud ja ära saadetud, tekib Sinu Google Drive’i automaatselt vastuste fail, mida tuleb jagada õpetajaga, andes õpetajale kommenteerimise õiguse. Selleks vali treeningpäeviku ülemises paremas nurgas „Muuda seda vormi“ - „Kuva vastused“ - „Jaga“.
„Saab muuta“ vali pisikesele kolmnurksele noolekese abil ümber „Saab kommenteerida“ - Valmis … ja ongi valmis!
Detailne juhend veebipõhise treeningpäeviku vormi loomiseks õpilasele: http:/
Loovalt lähenedes on võimalik sarnast lahendust rakendada pea kõikide õppeainete raames. Näiteks loodusõpetuses ilmavaatlusteks, kirjanduses lugemispäevikuna jne. Ise uurin, reflekteerin ja arhiveerin, siis on hiljem hea analüüsida!
Loovat lähenemist!
Autor: Karis Niisuke, Tallinna 21. Kooli ja Jõhvi Gümnaasiumi haridustehnoloog