Google Forms aitab treeningpäevikut luua


Avaldaja:Laura Vetik23. November 2015

Selleks et head ja toimivat lahendust leida, ei ole alati vaja uut rakendust või keskkonda otsida ega programmeerima hakata. Vahel piisab ka olemasoleva nutikast rakendamisest, sest kõik uus on ju hästi unustatud vana! Järgnevalt tutvustame Google’i vormide kasutamist ainetundides.

1. septembrist 2015 riigigümnaasiumina alustanud Jõhvi Gümnaasium seadis õpetajad paljuski uude olukorda. Peale muutunud õpikäsitluse tuli kiirelt leida toimivad lahendused ka muutunud õppekorraldusega parimal võimalikul moel toimetulekuks. Nii sündis üleöö veebipõhise treeningpäeviku lahendus Google’i vormi näol, millele lisandus peatselt ka muusika-aastast kantud My Music Memory – õpilaste isiklikud veebipõhised päevikud aineoskuste väljaselgitamiseks, tegevuste ja teadmiste arhiveerimiseks, reflekteerimiseks ja analüüsimiseks õpetaja veebipõhisel toel ning suunamisel.

Jõhvi Gümnaasiumis ei toimu traditsioonilist kehalise kasvatuse tundi, on üle nädala loengud/praktikumid pikkusega 75 min, millele lisaks on õpilastel vähemalt samas mahus kohustus harrastada meelepärast sportlikku või tervist edendavat tegevust. Sellest õppekorraldusest tulenevalt vajasid õpetajad kiiret ja toimivat veebipõhist lahendust õpilaste tegevuste uurimiseks, jälgimiseks ja analüüsimiseks. Koostöös leidsime, et kuna enamik õpilasi omab ja kasutab iga päev Google’i kontot, loome sellise võimaluse Google Drive’i Google’i vormi näol.

Alustasime mõlemal juhul näidispäevikute ehk näidisvormide ja detailsete juhendite loomisest, misjärel koolitasime õpilased ise endale veebipõhist vormi looma, andmeid sisestama ja andmefaili õpetajaga jagama. Õpetajal on võimalik õpilase sisestatut jooksvalt jälgida ning enda kommentaare/märkusi/ettepanekuid/hinnanguid lisada. Õpilane saab reaalajas õpetaja lisatud kommentaari sõnumina enda Gmaili postkasti. Kiire, lihtne, mugav ja toimiv lahendus! Ei ole eraldi keskkonda, ei ole vaja eraldi kontot ega uusi paroole, kõik hajumuspärane on ühes kohas koos. Lisaks omandab õpilane uurimistööks vajalikud osaoskused veebipõhise küsitluse loomiseks Google’i vormide vahendiga.

Näiteid kehalise kasvatuse ja muusikatunni tarbeks:

Jõhvi Gümnaasiumi kehalise kasvatuse õpetaja Priit Palmeti loodud veebipõhise treeningpäeviku näidisvorm õpilastele enda vormide loomiseks: http://bit.ly/1NamjwI.

Jõhvi Gümnaasiumi muusikaõpetaja Tanja Elkeni muusika-aastast 2015 inspireeritud veebipõhine My Music Memory näidisvorm õpilastele enda vormide loomiseks: http://bit.ly/1NamtnW.

Kuidas ja millest alustada?

  1. Pane kirja, milliseid andmeid analüüsimiseks koondada ja enesereflektsiooniks arhiveerida soovid, järjesta need Exceli tabeli vormis horisontaalselt, sest selliselt kuvab need ka Google’i arvutustabel.
     
  2. Loo näidisvorm, valides enda Google Drive’is Minu Drive à Uus à Rohkem à Google vormid. Mõned näpunäited:
  • “Vormi kirjelduse” lahtrit saab kasutada kas eesmärkide kirja panekuks, täiendavate failide jagamiseks või näiteks vajaliku lisateabe koondamiseks (vt meie näidisvorme).
  • „Vormi seadetes“ võib lisada linnukese – „Kuva edenemisriba vormilehtede ülaosas".
  • „Küsimuste pealkirjad“ asenda andmelahtri pealkirjaga ja abitekstina andmelahtri alla võib sisestada täiendavad juhtnöörid selle kohta, mida täpselt õpilane vastavasse andmelahtrisse sisestama peaks.
  • Küsimuse tüübiks sobib enamasti valikust “Tekst”, v.a viimasel juhul. Kommentaaride ja enesereflektsiooni korral tuleks valida küsimuse tüübiks “Tekstilõik”, mis võimaldab sisestada rohkem infot, et kõik vajalik ikka kirja saaks.

google.png

  • Andmelahtri sisestamise lõpetuseks mõtle läbi, kas väli on täitmiseks kohustuslik või mitte. Vastavalt sellele lisa linnuke „Kohustuslik küsimus“ - „Valmis“. Kui linnuke on lisatud, peab õpilane välja kindlasti täitma. Näiteks treeningpäevikus on linnuke eemaldatud distantsi väljalt, kuna kõikidel spordialadel (jooga, jalgpall jne) ei ole võimalik läbitud kilomeetreid märkida.
  • Uue andmelahtri sisestamiseks on kaks võimalust – „Lisa üksus“ või „Dubleeri“.
    „Lisa üksus“ valiku korral tuleb sarnaselt eelnevale sisestada uus andmeväli ning määrata küsimuse tüüp ja kohustuslikkus. „Dubleeri“ valiku korral tuleb iga järgneva küsimuse lisamisel asendada andmevälja tekst uue andmevälja tekstiga, küsimuse tüüp ja kohustuslikkus jäävad paika.
  • Kinnituse lehel lisa linnuke esimese valiku ette „Kuva link uue vastuse esitamiseks“ ja sisesta lahtrisse tekst, mis kuvatakse õpilasele peale vormi täitmist.

3. Vali enda vormile kujundus – „Muuda teemat“ – Google’i näidiskujundusest ja kohanda seda soovi korral (laadi üles enda päise pilt, muuda vormi, lehe tausta jm).

google2.png

Kui vormi teema on valitud ja kohandatud ning soovid näha enda loodud treeningpäeviku kujundust, vali lehe ülemisest servast „Kuva aktiivne vorm“. See ongi Sinu veebipõhine päevik, mida edaspidi täitma asud. Soovi korral lisa otselink lemmikutesse! Kui midagi läks valesti või ei meeldi, vali ülemisest servast uuesti „Muuda küsimusi“ või „Muuda teemat“.

4. Andmete sisestamiseks ava aktiivne vorm ja sisesta info sobivatesse andmeväljadesse.

Kui kõik vajalikud andmed on sisestatud, vali „Saada ära“. Kui esimene vorm on täidetud ja ära saadetud, tekib Sinu Google Drive’i automaatselt vastuste fail, mida tuleb jagada õpetajaga, andes õpetajale kommenteerimise õiguse. Selleks vali treeningpäeviku ülemises paremas nurgas Muuda seda vormi“ - „Kuva vastused“ -Jaga“.

„Saab muuta“ vali pisikesele kolmnurksele noolekese abil ümber „Saab kommenteerida“ - Valmis … ja ongi valmis!

Detailne juhend veebipõhise treeningpäeviku vormi loomiseks õpilasele: http://bit.ly/1il8JcW.

Loovalt lähenedes on võimalik sarnast lahendust rakendada pea kõikide õppeainete raames. Näiteks loodusõpetuses ilmavaatlusteks, kirjanduses lugemispäevikuna jne. Ise uurin, reflekteerin ja arhiveerin, siis on hiljem hea analüüsida!
Loovat lähenemist!

Autor: Karis Niisuke, Tallinna 21. Kooli ja Jõhvi Gümnaasiumi haridustehnoloog