Uued õppematerjalid

esitlus
Svetlana Astahhova12. Aprill 2018
mäng
Ragnar Vutt12. Aprill 2018
kodulehekülg
TiiuLe05. Jaanuar 2018
tunnikava
TiiuLe05. Jaanuar 2018

Spordiäppide kasutusvõimalusi kehalises kasvatuses


Avaldaja:Laura Vetik01. Oktoober 2015

Oktoobrikuu on Koolielus kunsti- ja liikumiskuu. Kehalise kasvatuse ainemoderaator Raul Rändla tutvustab kahte põnevat rakendust kehalise kasvatuse tundides kasutamiseks.

Sportlyzer

Miks peaks õpetaja valima sportlyzeri http://www.sportlyzer.com? Sportlyzer on virtuaalne spordiklubi, kus õpetaja saab end treeneriks vormistada ja õpilased treenitavateks. See on nagu virtuaalne tund, kus õpetaja jagab ülesandeid ja nõuandeid.

Õpilased sisestavad oma treeningud ja õpetaja saab neid kontrollida, analüüsida ja vastukaja anda. See on väga hea abivahend õpilaste puhul, kes on pikalt vabastatud, koduõppel ja tundides käia ei saa. Ülesanneteks võiks olla mingite kindlate võimetekohaste harjutuste täitmine või distantsi läbimine etteantud treeningülesande põhjal.

Sportlyzer'it saab kasutada veebipõhiselt kui ka äpina, mis annab võimaluse treeningdistantsi salvestada GPS`iga kaardil. Õpetaja põhiliseks töövahendiks on kalender, kuhu ta lisab järgnevad treeningtunnid. Liikmete all saab ta näha, kes võttis tunnist osa ja lugeda liikme poolt sisestatud tulemusi ja ka ise kommneteerida.

Õpilane alustab oma sissekannet eneseanalüüsiga, kus peab määratlema oma tervisliku, une ja stressi seisundi. Järgnevalt näeb ta päevikust oma tulevasi treeninguid ja peale trenni saab teha omapoolsed sissekanded iseloomustamaks treeningu kulgu.

Sportlyzer'i eeliseks on lihtsus, kuid siiski esimesed kontoloomised, klubiga liitumine ja esimesed näidississekanded võiks õpilastega arvutiklassis koos läbi teha, et hiljem ei tekiks liigseid küsimusi.

1. samm: õpetaja loob treeneri ja õpilased loovad sportlase kontod.

2. samm: õpetaja loob treeningklubi. Treeninggruppe on võimalik luua lugematu hulk, kasvõi persooni põhiselt.  Nii on võimalik ka individuaalseid ülesandeid jagada. Treeninggrupid moodustatakse ülesande põhiselt ehk kõndijate grupp, võimlejate grupp jne.

sport1.png

3. samm: õpilased otsivad klubide alt nimetuse järgi õpetaja poolt loodud treeningklubi ja esitavad „taotlen liikmelisust”  taotluse, mille õpetaja võtab vastu.

sport2.png

4. samm: õpetaja loob kalendrisse treeningu, mis ilmub õpilaste päevikusse.

sport3.png

Nüüd on põhiline loodud. Järgnevalt hakkab õpetaja sisse kandma uusi treeninguid ja õpilased neid täitma.

 

Endomondo

Endomondo on tasuta elektrooniline treeningpäevik, mis põhineb mobiili äpil ja mis jälgib GPS asukoha määramise abil sportlast ning salvestab sportliku tegevuse liikumist kaardil. Loomulikult saab sisestada treeninguid ka käsitsi, seega pole otsest sundi nutitelefoni olemasoluks. Kuid Endomondo on palju muud kui lihtsalt jälg kaardil, võimaldades salvestada kiirust, kilomeetrite aegu, pulssi, kalorite kulu ja palju muud. Parim külg Endomondol on tema kasutajamugavus - kui nutitelefonis on internet, siis spordisündmus salvestub reaalajas Endomondo saidile ja treeningu lõpus saab juba treeningtulemust vaadata ning lisada kommentaari. Endomondo kasutusvõimaluste kohta saad lugeda veel siit: http://digitark.ee/endomondo-hea-mobiilirakendus-trennide-mootmiseks/

Teiseks suureks võimaluseks on internetipõhine kommuun - koduleht, kus kõik Endomondo kasutajad saavad oma treeninguid näha treeningpäevikuna. Endomondo kodulehelt leiab ka alapealkirja „challenges”, mis tähendab, et mingis kindlas ülesandes saab end võrrelda teiste endomondolastega. Näiteks, kes läbib joostes kõige rohkem kilomeetreid juunikuus. See annab täiesti uue dimensiooni treeningutele, sest iga trenn on nagu väike osa suurest võistlusest. Kuid selles on ka oht harrastussportlastele, sest inimene võib hakata rohkem numbreid taga ajama, kui keha kuulama. Tagajärjeks võib olla ületreenitus ja südameprobleemid. Selle kõige eest peaksid kehalise kasvatuse õpetajad õpilasi ka hoiatama.

Ka kehalises kasvatuses võiks kasutada motiveerimiseks „challenge” süsteemi, näiteks lasta õpilastel kuu aja jooksul võistelda: kõige rohkem km kõndinud õpilane jne.

Endomondo kasutusjuhendi võib leida e-Õppe Uudiskirjast. Selleks, et tutvuda ja õigesti laadida omale äpp, tasuks näiteks arvutiklassis teha ühine tund, kus õpetaja juhendamisel saaksid kõik ühesuguse lõpptulemuse. Endomondo kasutamiseks tuleb minna http://www.endomondo.com koduleheküljele ja salvestada äpp. Äpp-i leiab ka Play Store'st ja App Store'st. Siis tuleks Endomondo koduleheküljel luua igal õpilasel kasutajakonto ja liituda õpetaja poolt loodud challenge'iga. Nüüd ei jää muud üle, kui kõndima hakata!

Loomulikult on võimalusi palju, näiteks saaks ka orienteerumist edukalt teha, nii et õpetaja saab kontrollida, kas õpilased kõik kontrollpunktid õiges järjekorras võtsid. Samuti jooksmises maksimumkiiruse saavutamine või mingil pikemal territooriumil nagu vanalinn, suurem metsapark, saaks võistleda ka lühima tee leidmisega. 

Endomondo on kahe tunni - kehalise kasvatuse ja arvutiõpetuse - tihe lõiming. Algul sport ja siis andmetöötlus, kus iga õpilane saab jälgida oma arengut ja teha järeldusi, mida ta peaks endajuures tulevikus parandama, et tagada endale piisav tervislik liikumine.

Autor: Raul Rändla, Haabersti Vene Gümnaasiumi kehalise kasvatuse õpetaja

Samal teemal:

Koolielu portaalis algavad ainekuud 

Foto pärit: https://www.flickr.com/photos/andrea-ardito/13066079293/