Uued õppematerjalid

esitlus
Svetlana Astahhova12. Aprill 2018
mäng
Ragnar Vutt12. Aprill 2018
kodulehekülg
TiiuLe05. Jaanuar 2018
tunnikava
TiiuLe05. Jaanuar 2018

Toredad päevad ja õuesõpe Valmieras


Avaldaja:Madli Leikop13. Juuni 2019

5.-8. juunini toimus Lätis Valmieras eTwinningu rahvusvaheline kontaktseminar “Outdoor learning methods”, mis keskendus õuesõppe meetoditele ja projektõppe lõimimisele erinevatesse ainetundidesse ning oli suunatud põhikooli- ja gümnaasiumiõpetajatele.

Seminaril osalesid: Eesti, Soome, Läti, Belgia, Austria, Ukraina, Tšehhi, Slovakkia ja Bulgaaria õpetajad. Eestit esindasid Ly Torn Rapla Vesiroosi Koolist, Kädi Krillo Tartu Hansa Koolist ja Deniss Tšertov Gustav Adolfi Gümnaasiumist.

Lõbus tutvumine kolleegidega

Saabusime imelisse Valmierasse 5. juuni õhtul kella viie paiku. Esimeseks ülesandeks oli koostada niiöelda oma visiitkaart ehk A4 paberile tuli kirjutada enda kohta oluline teave (nimi, riik, oskused, mis aine õpetaja jne), et üksteisega tutvuda. Seejärel tuli valida pilt, mis sind kõige rohkem iseloomustab ning teistele seminaril osalejatele endast valitud pildi ja visiitkaardi kaudu ülevaade anda ühe minuti jooksul. Teine ülesanne oli leida endale vähemalt viis vestluskaaslast, kellega oleks võimalik ühist projekti luua. Viie projektiidee hulgast tuli teha valik kõige enam kõnetava projekti kasuks.

Clipboard01.jpg

Suur seiklus pargis

Teine päev algas suure seiklusega. Pärast hommikusööki saime juhtnöörid ja hakkasime liikuma Tunnete parki (https://www.sajutuparks.lv/et/), mille rada tuli läbida ilma jalanõudeta, et stimuleerida erinevaid tunnetuspunkte jalatalla all. Seiklusrajal oli põnev avastada seikluslikke elemente, metsloomade käpajälgedega varustatud laudteid ja loomulikult köitis pilku kaunis vaade jõele.

Selle loovülesande ajal pidid rahvusvahelised meeskonnad omavahel suhtlema, väljakutseid vastu võtma (nt kahekilomeetrilise marsruudi läbi tegema, määratud kohtades selfie tegema, oma nõrkuseid/tugevusi meeskonnaliikmetele avaldama, midagi ainulaadset tegema jne) ja paljudele küsimustele vastama (nt milliseid õpioskusi vajavad õpilased eduka koolielu ja elu jaoks, mida on vaja arvestada rahvusvahelise projekti elluviimisel, milliseid õppekava osasid peame uues rahvusvahelises projektis kasutama jne).

Muuseumist muuseumisse

Peale lõunasööki läksime Valmiera muuseumitesse (https://valmierasmuzejs.lv/). Kõigepealt tutvustati ja näidati meile muuseumi üridaeda, kus kasvatati erinevaid ravimtaimi ja soovijad said juua maitsvat ravimtaimede teed.

Seejärel jagati grupp soovide alusel kaheks. Kes soovis, sai minna kunstimuuseumi. Kunsti töötoas tehti T-särgi trükki. Kõik osalejaid said teha väikese katsetuse riidetükile õlipastellide ja riidevärvidega ning arutleti ühiselt, millistes ainetundides sellist tehnikat kasutada saaks.

Teine grupp sai minna keskajaga tutvuma, külastati muuseumi keldrikorrusel asuvat näitust. Teise töötoa tegevuseks oli dramatiseering ja simulatsioonimäng keskajas hobuse ja mõõgaga. Soovijad riietati ajastukohaselt ja nad said istuda puust hobusele ning proovida mõõgaga pooleks lüüa tema poole visatud õuna.

Clipboard02.jpg

Peale muuseumite külastust toimus aardejaht Actionboundi rakendusega (https://en.actionbound.com). Meil oli vaja üles otsida etteantud punktid ja lahendada erinevad ülesanded. Ülesannetesse oli integreeritud erinevate ainetundide materjalid (kunst, matemaatika, loodus jne). Aega oli meil selleks 1 tund ja 20 minutit. Kokkulepitud ajal kohtusime kõikide meeskondadega loengusaalis ja anti tagasisidet tehtud mängule.

Tegime muusikat

Peale aardejahti saime veidi puhata ning siis toimus pidulik õhtusöök Valmiera teatrimaja kohvikus. See päädis seminaril osalenud rahvusvahelise orkestri kohapeal sündinud repertuaari esmaesitusega. Nimelt pärast õhtusööki toimus muusika töötuba, kus bänd jagas meile erinevaid instrumente (marakad, trummid jne) ning kõik õpetajad pidid oma instrumendiga teatud rütmi kaasa tegema. Kui rütm selgeks sai, siis oli võimalus omavahel pille vahetada.

Kolmanda päeva hommik algas rollimänguga bussis, pidime oma pinginaabrile tegema kokkuvõtte eelmisest päevast. Sõitsime bussiga URDA loodus- ja tehnoloogiaparki (http://www.urda.lv/lv). Seal jagati meie suur seltskond pooleks ning üks grupp läks hambapastat tegema ning teine grupp tegi kohaliku bussiga prügi- töötlemise aladel ekskursiooni. Giid selgitas prügi ümbertöötlemise protsessi.

Seejärel vahetati gruppide tegevused. Järgmine tegevus toimus metsas matkarajal, et tutvustada puudest valmistatud esemeid, kujusid, tegevuspaiku ja rajal tehtavaid õppemänge. Mets mõjus väga rahustavalt.

Plaanid eTwinningu projekti jaoks

Matkarajalt tulles sõitsime hotelli tagasi ning jätkasime esimesel õhtul kokkulepitud rahvusvahelise projekti kirjutamist. Igas projektis oli kaasatud vähemalt kolm riiki ja need viiakse läbi järgmise õppeaasta jooksul. Kui projekt oli põhjalikult ette valmistatud, siis tuli teistele gruppidele tutvustada projekti tegevusi ja eesmärke. Grupid kutsuti oma töid esitlema vikerkaarevärvide järjekorras. Kuulajad  andsid igale projektile tagasisidet. Seejärel analüüsiti oma grupile antud tagasisidet ja lepiti kokku, kuidas edaspidi ühendust hoida, et projekt edukalt ellu viia. Kõik grupid registreerisid oma projekti eTwinningu keskkonnas.  

Mängude päev

Viimasel päeval korraldati soovijatele välitingimustes keskajahõnguline põgenemistoa sarnane seiklusmäng punktide peale. Osalejad jagati kahte võistkonda ja läbi mängude tutvustati Valmiera vanalinna ajalugu.

Esimeses mängus moodustasid meeskonnad kätest kinni hoides ringi ümber puu. Kokkusõlmitud nöörist oli tarvis läbi pugeda nii, et käest lahti ei lase. Teises mängus olid laotud viis eri suuruses puidust plaati üksteise peale ja see oli tarvis ümber virnastada kahe aluse abil. Mängu mõte oli selles, et korraga tohtis ümber tõsta vaid ühte plaati ja suuremat plaati ei tohtinud väiksema peale asetada. Kolmas mäng oli meeskonnas liikumine üle nööridest piiride ehk “jõe ületamine” etteantud kriteeriumite järgi. Neljas mäng oli vibulaskmine vastu tähist või etteantud ala piiridesse jne. 

Clipboard03.jpg

Seminar oli hästi organiseeritud ja kõik tegevused olid väga täpselt läbi mõeldud. Saime rohkelt uusi ideid, mis inspireerivad ja motiveerivad Valmieras tehtud projekte ellu viima. Täname HITSAt selle vahva kogemuse võimaldamise eest. Jääme huviga ootama uut kooliaastat!

Tekst: Ly Torn, Kädi Krillo, Deniss Tšertov​