Projektid eelkõige õpilaste motiveerimiseks


Avaldaja:Kristi Semidor22. Märts 2011

Oma rahvusvaheliste projektidega alustasin juba vaat et kümme aastat tagasi, kirjutab Põlva Keskkooli õpetaja Aimi Jõesalu. Põhieesmärgid olid alati järgmised: (1.) motiveerida õpilasi kasutama saksa keelt, (2.) tõsta õpilaste teadlikkust võõrkeelte õppimisel, (3.) sealjuures motiveerivat hindamist kasutades luua positiivne suhtumine võõrkeelte õppimisel, (4.) mitmekesistada enda ja õpilaste kultuuriteadmisi erinevatest maadest, (5.) arendada õpilaste IKT-oskusi, (6.) parendada õpilaste meeskonnatööoskusi ja (7.) kasvatada õpilaste vastutustundlikkust.

Esmalt alustasin meilivahetusprojektiga „Das Bild der Anderen/Pilt teistest“, mille sisuks oli partnerkooli õpilastega kokku lepitud teemadel meilivahetus. Õpilased kirjutasid õhinal meile ja mina parandasin usinasti õpilaste vigu. Kasutasin projektis osalemisel kindlat hindamissüsteemi: õpilased said mitu hinnet – projektis osalemise, saadud meili tõlkimise ja vastusaadetava meili eest. Ja oma esimese hollandlannast partneri Marleeniga suhtleme seniajani. Marleen on vahepeal mind jõudnud oma saksa keele õpetajast õega isegi Põlvas külastada. Tema eelnev projektikogemus kulus mulle igatahes marjaks ära!

Viimase meilivahetusprojekti ajal sattusin aga vaimustusse Tiigrihüppe Sihtasutuse koordineeritavast  eTwinningust ja nii sõlmisime hollandlastega samanimelise eTwinningu projekti, mille sisu oli sarnane meilivahetusprojektiga. Tänuväärsete eTwinningu koolituste käigus õppisin järjest enam tundma uusi e-keskkondi ja püüdsin alati oma õpilastega kasutada uutes projektides uusi e-tööriistu.

Kirjutaksin lähemalt selle õppeaasta projektidest: eTwinningu projektid „Der 26. September - Europäischer Tag der Sprachen“, „Wir sind Europa“ ja „Sag mal“, mentorina juhendatavast projektist „Bridges between Slovenia and Estonia“ ja lisaks ka oma klassiga Euroscolale kandideerimise projektist (Heade mõtete toa loomisest meie koolis), mille tulemusena me maikuus Euroscolale ka sõidame.

„Der 26. September - Europäischer Tag der Sprachen“/“26. September - Euroopa keeltepäev“ – keskendusime projekti käigus Euroopa keeltepäeva tähendusele ja erinevatele tähistamisvõimalustele, tegelesime ka ülemaailmse rahupäeva ja rahu teemaga üldiselt. Nii kajastasime projekti käigus mestimisruumis loodud vikis ja eraldi loodud projektiblogis erinevaid e-vahendeid kasutades oma koolis Euroopa keeltepäevale pühendatud stende (slideshow http://www.slide.com'is), õppisime Euroopa Liidu riike, pealinnu ja keeli Wordle-kaarte meisterdades, saatsime partneritele tervituskaardi ülemaailmseks rahupäevaks, koostasime mõistekaardi sellest, mida meile tähendab rahu, oma mõtteid rahust ja võõrkeelte oskamise tähtsusest kirjutasid õpilased virtuaalsetesse raamatukestesse, lisaks otsisme, leidsime ja edastasime ka oma projektipartneritele suure hulga temaatilisi linke, kust saime uurida erinevate Euroopa keelte kohta ja kaasa teha veebiviktoriine (lingid on kõik projekti vikis ja blogis). Kuna kasutan oma mitme grupi õpilastega õppetöös ka Euroopa keelemappi, siis Euroopa keeltepäeva puhul said uued keelemapid kätte minu 6.a klassi õpilastegrupi liikmed, mille kohta leiab esitluse projekti blogis.

Väga huvitavaks kujunes ka eTwinningu projekt “Wir sind Europa...”, mille sõlmisime septembris partneritega Saksamaalt, projekt kulges kolmes keeles: saksa, inglise ja prantsuse keeles, sellega liitusid hiljem paljude maade õpilased. Ausalt öeldes on Euroopa teema mind ja minu klassi alati huvitanud ja nii oleme juba mitmel aastal kaasa löönud projektis “Kevadpäev Euroopas”, kus ühel korral saavutasime Eestis korraldatud blogivõistlusel esimese koha ja nautisime oma blogijatega võidureisi Brüsselisse. Traditsiooniliselt saime projekti käigus ära kasutada kõik Euroopa teemaga seonduva – Eestis tehti ettevalmistusi euro kasutuselevõtuks, Koolielu portaali üheks veerandiks oli mängude veerand, mille raames uurisime just Euroopa- ja euromänge, mille kohta andsime teistele partenritele ka teada projekti mestimisruumi vikis ja eraldi blogis. Niisiis lisandusid eelmises projektis nimetatud e-keskkondadele veel ka virtuaalsed reisid Strasbourgi, igasugused interaktiivsed mängud Euroopa ja euro teemadel ja muidugi vastavat temaatikat kajastavad lingid. Kuna samaaegselt osalesime oma klassiga ka Euroscolale pääsemise projektivõistlusel Eestis, siis kajastasime sedagi meie eTwinningu projektis, mis omakorda pälvis meie projektipartnerite suure huvi ja heakskiidu.
Kõikide eTwinningu projekitide õpetajate vaheline tihe ja vastastikku toetav, tunnustav ja rikastav suhtlemine on toimunud nii meile vahetades, Skype’is, aga ka minu Live online ruumis arutledes ja organiseerides.

Euroscolale pääsemise projektivõistlusel korrastasime ja remontisime oma koolis ühe ruumi, millest sai nn heade mõtete tuba (HMT). See nõudis kogu minu juhatatavalt 11.a klassilt  palju vaprust, füüsilist panust ja tõsist kaasamõtlemist. Taas on kogu projekti läbiviimine kajastatud projekti blogis, nii jääb meile alles igati tore kroonika. Euroscolale kandideerimise projekt saab väärika ja huvitava punkti maikuus Strasbourgis Euroscola-päeval. Kui Strasbourgis õnnestuks kohtuda ka “Wir sind Europa” projektikaaslastega Saksamaalt ja nendega reaalselt suhelda – mida hing võib veel tahta!
Kõigi nende projektiaastate jooksul on toimunud lihtne lõimumine: mingi idee, mingil õppimisüritusel kellegi tundmaõppimine ja suhtlemine loob kontakte ja juba sünnibki uus projekt ja jälle uus, tärkab uus projektiidee, avastad uudse e-keskkonna jne.

Praegu osaleme 6. a klassi saksa keele õpilastega eTwinningu projektis “Sag mal”, mille käigus otsime oma ümbruskonnast muistendeid ja legende, mida edastame erinevaid e-keskkondi kasutades projekti vikis. Seni oleme edastanud Põlva Maarja kiriku ehitamisloo legendi.

Endisel jätkub ka meie Quiz-projekt “Das große Quiz für europäische Jugend+ für andere/...”, mille idee oli imelihtne: luua nii saksa kui ka inglise keeles veebiviktoriin noorsooelu teemal keskkonnas  http://www.mystudiyo.com. Oleme need veebiviktoriinid üles pannud teistele lahendamiseks nii mestimisruumi vikis kui ka eraldi vikis, kus saab käia neid lahendamas ükskõik missuguselt maalt ja saada nii teada palju uut ja huvitavat Saksamaa, Soome, Rootsi, Bulgaaria, Poola ja Eesti noorte elu kohta.

Kokkuvõtvalt tahaksin rõhutada, et taoliste projektide läbiviimine rikastab eriliselt õpetajate ja õpilaste igapäevaelu ning õppimist-õpetamist koolis. On kuidagi mõnus tunne, kui suhtled õpilaste ja kolleegidega Euroopa teistest riikidest, kui loomingulisust ja kaasaegsust õpetamisel ja õppimisel hinnatakse ja tunnustatakse, kui ise õpid pidevalt uut ja huvitavat juurde, kui saad ka Euroopa kolleege õpetada ja neilt õppida.

Jah, muidugi tuleb kõigesse panustada oma kvaliteetaega, aga see tasub ennast ka küllaga ära!

Kõikidele projektitegijatele jõudu ja jaksu ja kevade saabumise märkamist soovides
Aimi Jõesalu, Põlva keskkooli saksa keele õpetaja-metoodik, ESÕS-i juhatuse liige alates 2007, Sõpruskoolid Euroopas/eTwinningu mentor
Koolielu
Lisatud 22. märtsil 2011

Haridus- ja Noorteamet