Matemaatikaõpetaja Maksim Ivanovi võistlustööd arendavad loogilist mõtlemist


Avaldaja:Madli Leikop28. November 2011

Juba 1. detsembril on Koolielu e-õppematerjalide konkursi "Täna samm, homme teine" esimene tähtaeg. Möödunud õppeaastal saavutas konkursil teise koha Tartu Annelinna Gümnaasiumi matemaatikaõpetaja Maksim Ivanov tööga “Kujundite lõikamine ja kokkupanek”.

Dünaamilised töölehed 5.-8. klassi õpilastele aitavad arendada loogilist mõtlemist ja pakuvad võimalust iseseisva uurimustöö tegemiseks. Maksim Ivanov osales konkursil veel teisegi tööga, mis pääses samuti finaali. Õppematerjal “Pindala” on mõeldud 5.-9. klassi matemaatika tundideks. Mõlemas töös on kasutatud tarkvara Geogebra. Maksim Ivanovil on õpetajastaaži kuus aastat. Talle pakuvad suurt huvi matemaatikavõistlused, millega ta tegeleb ka Tartu Ülikooli teaduskoolis.

Kuidas sattusite osalema konkursil "Täna samm, homme teine", oli see juhus või teadlik valik?

„Konkursi „Täna samm, homme teine“ kohta sain infot Koolielu portaalist 2009/2010. õppeaastal, mil konkurss esimest korda välja kuulutati. Idee poolest tundus see väga huvitav. Kõige rohkem meeldis, et kõik tööd saavad ekspertide poolt põhjaliku retsensiooni, mille alusel on igal osalejal võimalus loodud tööd parandada/modifitseerida, et lõpuks tekiks kvaliteetne õppematerjal, mida ka kõik teised õpetajad saaksid koolis kasutada. Ise otsustasin konkursil osalemise kasuks sellepärast, et proovida luua uut materjali. Õppematerjali, mis oleks ühelt poolt originaalne ja teiselt poolt veebipõhine, et õpilased saaksid sellega iseseisvalt töötada. Ühesõnaga - otsustasin kirjutada meelepärasel teemal uurimustööd.“

Kas „Kujundite lõikamine ja kokkupanek“ on esimene e-materjal, mille olete koostanud?

„Kokku olen konkursile esitanud kolm tööd, nendest ühe esimesele konkursile ja kaks teisele. Minu arvates kõige huvitavamaks matemaatilises mõttes oli esimene töö „Arvuteooria aastaarvu 2010 näitel“. Selle õppematerjali jaoks mõtlesin välja üle 200 uue ülesande, millest kõik oli seotud aastaarvuga 2010. Samas osutus selle töö kõige nõrgemaks kohaks see, et valminud materjal oli raamatu moodi ehk ei olnud erilist vahet, kas tegemist on veebimaterjaliga või mitte. Seega järgmisele konkursile otsustasin esitada sellised uurimustööd, mille lahutamatuks osaks oleks ühe arvutiprogrammi kasutamine. Selleks valisin Eestis levinud dünaamilise geomeetria tarkvara Geogebra. Mõlemad tööd, „Pindala“ ja „Kujundite lõikamine ja kokkupanek“, jõudsid lõppvooru. Žürii arvates paremaks osutus teine töö, võib-olla sellepärast, et selle töö valmimise käigus olen leidnud mõned uued Geogebra võimalused matemaatika ülesannete lahendamiseks ja koostamiseks."

Teie soovitused selle konkreetse õppematerjali kasutamiseks?

„Selle töö põhieesmärk oli süvendada õpilaste iseseisva töö oskust ja aidata kaasa nende loogilise mõtlemisvõime arendamisele. Tegelikult paljude ülesannetega saavad hakkama juba algkoolilapsed, kuigi sihtrühmaks on 5.-8. klassi õpilased. Kui rääkida sisust, siis leheküljel on esitatud 12 näidet uurimusülesannetest, mida saab katsetades ja mõeldes lahendada Geogebras ettevalmistatud dünaamiliste töölehtede abil. Lisaks sellele on tehtud töölehed tulemuste vormistamiseks, mida tegelikult saab kasutada tunnis ilma IKT-vahendideta. Kõik ülesanded on geomeetria valdkonnast ja need on seotud nt kujundite lõikamisega, kokkupanekuga, värvimisega, sümmeetriaga jne. Tavaliselt sellist tüüpi ülesandeid lahendatakse pliiatsi, paberi ja kääriga. Minu eesmärk oli näidata, et selliste ülesannete korral on palju mugavam arvutit kasutada. Kui esimese korraga ülesannet lahendada ei õnnestu, siis arvutis saab ühe nupu vajutamisega uuesti alustada, paberil lahendades tuleks mitu korda joonist ümber teha.“

Kas olete oma ainetundides aktiivne infotehnoloogia kasutaja? Kus ja kuidas matemaatikatunnis üldse IKT-d rakendada?

„Minu arvates on matemaatikas piisavalt palju teemasid, mille käigus võiks IKT-d efektiivselt rakendada, gümnaasiumis nt funktsioonide uurimisel, stereomeetria ja statistika õpetamisel. Vahetevahel kasutan ka mina tunnis infotehnoloogiat, aktiivseks kasutajaks aga ennast ei nimetaks. Põhiline probleem on õpilaste arvutialased teadmised, ajakulu ja kvaliteetsete materjalide vähesus.“

Vaata ka Maksim Ivanovi loodud e-õppematerjali "Kujundite lõikamine ja kokkupanek".

Tutvu "Täna samm, homme teine" konkursi tingimustega ja võta ka ise sellest osa!


 

Haridus- ja Noorteamet