Hiired aitavad õppida


Avaldaja:Madli Leikop21. Märts 2012

Tallinna Mustamäe humanitaargümnaasium oli üks kümnest koolist, kelle projekt leidis Tiigrihüppe Sihtasutuse konkursil „Innovaatiline kool 2011“ toetust ja tunnustust. Nüüd on kooli gümnaasiumiastme füüsikatunnid loomingulisemad ning paarkümmend arvutihiirt aitavad mistahes vanuseastmes eesti keele mängides selgeks saada.

Kooli infojuht Sergei Sumin oli Koolielu külaskäigu ajal arvutiklassis, sest õpetajad tahavad nõu küsida ja IKT-asju arutada ka koolivaheajal. Mustamäe humanitaargümnaasiumil on kaks korralikult varustatud arvutiklassi, lisaks on arvuti ja projektor ka mujal klassiruumides. Mõned arvutid vajavad siiski tarkvara uuendamist. „Oleme innovaatilise kooli konkursist ka varem osa võtnud, aga esimest korda jõudsime tulemuseni,“ rõõmustas Sergei Sumin.

016.JPG

Ta on meelsasti nõus Koolielu toimetajale näitama, kuidas traadita hiired aitavad tundi elavamaks ja lõbusamakas muuta. Koos eesti keele õpetaja Julia Štšetininaga  annavad nad samas väikese näidistunni.

Apelsinid klikivad

Tegu on programmiga Microsoft Mouse Mischief, tuntud-teatud PowerPoint´i lisaga. Programm on tasuta, Tiigrihüppe Sihtasutus toetas kaasaskantava, traadita arvutihiirte komplekti ostmist. Windows 7 toetab samaaegset tegevust kuni 25 hiirega, vanemate operatsioonisüsteemide puhul saab korraga kasutada siiski vähemat hulka hiiri.

Õpetaja valmistab ülesanded slaidiprogrammis ette, näiteks nimisõnade kokku-lahku kirjutamine eesti keeles. Suurele ekraanile (või SMART-tahvlile või lihtsalt valgele seinale) ilmub ülesande tekst koos vastusevariantidega, iga õpilane klassis on samal ajal varustatud arvutihiirega. Igaüks leiab tema arvates õige vastuse ning klikib sellel hiirega. Ekraani paremasse serva ilmuvad tulemused: kes vastas õigesti, kes valesti. Et kuidas nad just oma kliki ära tunnevad? Tavapärase noole asemel on igaühel nö personaliseeritud klikk ehk väike pilt: õun, apelsin, auto, maja, karu jne. Selle alusel saab ka rühmiti ülesannet teha: ühes grupis on apelsinid, teises õunad, kolmandas karud.

SSA56026.JPG

Lihtne, kuid lastele huvitav. Õpetajalt nõuab see muidugi eeltööd, aga kui PowerPoint´i kasutamine selge, siis midagi ületamatut selles ei ole. Programmi ja hiiri saab kasutada teisteski tundides:  keemias, bioloogias, ajaloos, muusikaõpetuses... Keemiaõpetaja Irina Solovjova ütles, et ta tahtis veerandi lõpus ühes tunnis käsitleda ökoloogiaga seotud teemat. „Lapsed tahtsid väga, et teeme seda järgmine kord, teeme koos hiirtega, siis on huvitavam,“ tõi Irina Solovjova näite, kuidas lastele interaktiivsed tunnid meeldivad.

DSCN3717.JPG

Teeme ise vikerkaare

Füüsikaõpetaja Esfira Zolotarjova saab oma tunde aga nüüdsest tänu programmile Algodoo (http://www.algodoo.com)   näitlikumaks ja praktilisemaks muuta. Lihtsalt öeldes on tegu programmiga, kus õpilane saab ise oma arvutis füüsikalisi nähtusi ja objekte tekitada, ise katsetada ja järele proovida. Õpetaja Zolotarjova tõi näiteks optikaga seonduva: valguse murdumine. Õpilane saab Algodoo programmis kätte nö ehitusklotsid, algmaterjali, mis tuleb kokku panna nii, et kõik valguskiire murdumisega seonduv õigesti ekraanile ilmuks. Mõni õpilane saab katsega lihtsalt hakkama, teine vajab jälle rohkelt abi. Veel mõni aeg tagasi selgitas õpetaja sama osa katsevahendile toetudes, veel enne seda kriidiga tahvlile joonistades. Võrreldamatult tulemuslikum on loomulikult see, kui õpilane saab oma käega arvutiekraanile spektri ehk vikerkaare välja võluda.

17_11_2011,_P1010368.JPG

Infojuht Sergei Sumini sõnul on järgmised sammud tarkvara uuendamine, et traadita arvutihiiri saaks kasutada igas klassiruumis, ning Algodoo programmi võimaluste rakendamine teisteski ainetundides, näiteks tööõpetuses.

SSA56131.JPG

Fotod: Madli Leikop, Mustamäe humanitaargümnaasiumi arhiiv

 

 

Haridus- ja Noorteamet