aineühendus, PÜÜK, Innove, Tiigrihüppe Sihtasutus, koostöö... +aineühendus, PÜÜK, Innove, Tiigrihüppe Sihtasutus, koostöö... +aineühendus, PÜÜK, Innove, Tiigrihüppe Sihtasutus, koostöö, koostöökoda, kujundav hindamine -
Õpetajate ühenduste esimese koostööpäeva läbiv teema oli hindamine. Õpetajate jaoks oli oluline, et nad said töötubades kolleegidelt otse ja vahetult küsida: aga kuidas teie teete?
22. märtsil Rocca al Mare koolis toimunud pedagoogide ühenduste ülene koostööpäev PÜÜK oli esimene suurem üritus, kus korraga olid koos aktiivselt tegutsevad pedagoogide ühendused, et saada uusi teadmisi, tutvustada oma tegevust ja kogemusi. Ja kindlasti ei jää see viimaseks, sest ühendusteülene koostöö on hoo sisse saanud, õpetajate võrgustikutööst saadavat kasu osatakse hinnata.
Töötubadest praktilised teadmised
Töötubasid juhtisid koostööpäeval tegevõpetajad ja ettekandedki olid kõik tegevõpetajatelt. Valik oli rikkalik: „Lõiming ja hindamine“, „Praktiliste tööde hindamine uurimuslikus õppes“, „Loovtöö inimeseõpetuses“, „Muusika kui loovaine hindamine Kivimäe põhikooli näitel“, „Erivajadusega õpilase hindamine töö- ja tehnoloogiaõpetuse tunnis“, „Kujundava tagasiside andmine“ jpt.
Viimatimainitu oli jätkuks Mari-Mall Feldschmidti loengule „Kujundav hindamine kui terviklik õppeprotsess“. Töötoas osalenud tegid kõigepealt praktilise harjutuse: andsid tagasisidet äsja kuuldud loengule. Jõuti järeldusele, et laused nagu „See oli tore ettekanne“, „Esineja oli tubli“, „Mulle loeng väga meeldis“ ei anna tegelikult arendavat tagasisidet. Need võivad tõsta küll ettekandja enesetunnet, kuid järeldusi teha neist ei saa. Prooviti ka praktiliselt anda positiivset tagasisidet ühele 5. klassi õpilase tööle, kus esmapilgul torkasid silma vead ning hea tuli hoolikalt üles leida.
Hindamise emotsionaalne pool
Uus riiklik õppekava soosib hindamises paindlikkust, aga see ei kirjuta muutusi ette. Hindamise muutuste rakendamine sõltub rohkem heast eeskujust kui muudatustest regulatsioonis. Nii oli oluline mõtiskleda ka hindamise emotsionaalse poole üle, ning selleks pakkus võimalust psühhoterapeut Siivi Hanseni ettekanne „Hindamine kui emotsioon“.
Ettekandja sõnul on iga õpetaja loonud endale midagi, mille põhjal olla hindamisel õiglane. Kes on loonud punktisüsteemi, kes toetub tunnist osavõtu aktiivsusele, kes on end kurssi viinud teaduslike meetoditega. „Me oleme loonud midagi, mille järgi olla õiglased. Me oleme loonud standardid. Aga mida enam soovime olla õiglased, seda suurem on võimalus olla ebaõiglane. Kindlustunde, et teeme õigesti, annavad kriteeriumid. Me kohaldame kriteeriume, et võimalikult paljud inimesed oleksid meiega nõus ja annaksid meie tegevusele positiivse hinnangu. Oleme kokku leppinud, et standard on õige, sest muidu ei oleks võimalik töötada. Me saame positiivse emotsiooni standardi kasutamisest. Samas mida õiglasemad oleme, seda suurem on võimalus, et oleme ebaõiglased. Oleme seda tunnet kõik tundnud,“ pani ettekandja saalisviibinud endaga kaasa mõtlema.
Ühendusteülene koostöö on tähtis
Uuenenud riiklik õppekava näeb ette lõiminguid, loovust ja väärtusi arendavat haridust.
Lisaks oma ainega seonduvale tegevusele (mis tõesti on tähtis) peaks iga ühendus leidma aega ka aine- ning valdkonnaülesele tegevusele. Tähtis on ühiselt leida rohkem kõlapinda Eesti hariduspoliitika mõjutamisel ning õpetaja töö väärtustamisel.
Möödunud aasta lõpus asutati koostööorganisatsiooni, mis koondab just aineühendusi ja toetab õpetajate aineülest tegevust: MTÜ Õpetajate Ühenduste Koostöökoda. Koostöökoja ülesanne on õpetajate ühenduste tutvustamine, koostöö arendamine, kogemuste vahetamine, Eesti hariduselus aktiivne osalemine ja selle mõjutamine, koolituste korraldamine ja koostööpartnerite kaasamine. Koostöökoja aktiivgruppi kuulub õpetajaid inimeseõpetuse ühingust, haiglaõpetajate seltsist, tehnoloogiakasvatuse liidust, käsitööõpetajate seltsist „Aita”, kehalise kasvatuse liidust, klassiõpetajate liidust, bioloogiaõpetajate ühingust jm. Esimesi samme astuv koostöökoda ootab oma ridadesse aktiivseid ja koostööle orienteeritud liikmeid, kes oleksid huvitatud koostöövõrgustike arendamisest kui võimalusest toetada õpetaja professionaalset arengu. Huvilistel saavad ühendust võtta e-posti aadressil opetajatekoostookoda@gmail.com. Selle kaudu on võimalik tutvuda ka ühenduse põhikirjaga ning esitada küsimusi ühenduse juhatusele.
Koostööpäev PÜÜK tugevdas pedagoogide ühenduste vahelist koostööd ning ühtekuuluvustunnet, andis kõigile võimalus tutvuda aineühenduste ajaloo, tänase tegevuse ja võrgustikutööga. Pedagoogide ühenduste ülene koostööpäev toimus Sihtasutuse Innove programmi „Üldhariduse pedagoogide kvalifikatsiooni tõstmine 2008-2014“ ja Tiigrihüppe Sihtasutuse koostöös.
Programm „Üldhariduse pedagoogide kvalifikatsiooni tõstmine 2008-2014“ toetab ühe suunana õpetajate võrgustikutööd ning professionaalset arengut. Programmi rahastab ESF ja Eesti riik.