
Eesti Rahva Muuseum ja „Teeme ära!“ maailmakoristuse meeskond kutsuvad osalema koolilaste plakativõistlusel „Kuidas ese prügimäele sattus?“.Võistluse korraldajatel tuleb aidata illegaalsetelt prügimägedelt leitud asjade eluringi kaardistada
Plakativõistlus toimub kahes vanuserühmas: I–VI ja VII–XII klassile ning sobib õppekava teemaga „Keskkonna ja ühiskonna jätkusuutlik areng“. Sõltuvalt vanuseastmest on koostatud erineva raskusastmega plakativõistluse lähteülesanded.

Fotol Lasnamäelt leitud klaaspudelite hunnik. Pildistas Kätlin Teern.
Plakativõistluse tingimused:
1. Plakati suurus A3–A1
2. Võistlusel osalevad plakatid, mis on ERMi saadetud 26. oktoobriks 2012
3. Kasutada võib erinevaid tehnikaid kollaažist koomiksini vms
4. Ette antud prügipiltidest tuleb valida üks või mitu eset, mida kaardistama asutakse, vastates eelpool esitatud küsimustele
5. Plakati koostamisel peab osalema terve klass või vähemalt 5–7 õpilast
6. Plakati juurde lisada kooli nimi, klass, plakati koostamisel osalenud õpilaste nimed ja õpetaja kontaktandmed.
Õppematerjalid: ERM koos „Teeme ära“!“ maailmakoristuse meeskonna ning Keskkonnahariduse keskusega on komplekteerinud õpetajatele tunni läbiviimise toetamiseks õppematerjalid, mis on aluseks globaalse majanduse ja keskkonnasäästliku tarbimise teemade avamiseks klassitunnis. Keskkooli ja põhikooli vanema astme õpilastele võib lisatud tekste ja filmimaterjale soovi korral lugemiseks ja vaatamiseks anda.
Plakatid palume saata posti teel või tuua ise kohale aadressile:
Eesti Rahva Muuseumi näitusemaja
märksõna „plakativõistlus“
J. Kuperjanovi 9
50409 Tartu
Plakateid ootame 26. oktoobrini ning saadetud plakatid pannakse välja Eesti Rahva Muuseumi näitusemajja. Võistlusel osalenud meeskondade vahel loositakse välja palju põnevaid auhindu!
Täpsem info: Kaspar Jassa, giid-muuseumipedagoog; e-posti aadressil kaspar.jassa@erm.ee; telefonil 735 0425.
Plakativõistluse juhend I–VI klassile
Aita „Teeme ära!“ maailmakoristuse meeskonnal ja Eesti Rahva Muuseumil leida prügimäele sattunud esemete teekond. Koosta kaaslastega plakat fotodel kujutatud esemete kohta, püüdes anda vastuseid alljärgnevatele küsimustele.
Fotod ebaseaduslikelt prügimägedelt leitud asjadest
2012. aasta Eestimaa prügikaardistuse projekti (vaata prügikaarti http:/
Küsimused plakati koostamiseks:
1. Mis ese on pildil?
2. Mis materjalist on ese valmistatud (näiteks puit, paber, metall, plast, klaas jm)?
3. Mis juhtub selle materjaliga looduses? Kui kaua see materjal looduskeskkonnas laguneb?
4. Kus see ese tehti? (päritolumaa)
5. Kes eseme võis Eestis osta ja kuidas seda kasutati?
6. Kuidas ese lõpuks ebaseaduslikule prügimäele võis sattuda?
7. Kuhu see ese tegelikult peaks sattuma?
Plakatile võib lisada faktipõhist informatiivset ja õpetlikku materjali (näiteks matemaatikahuvilised võivad koostada tulpdiagrammi erinevate materjalide lagunemiskiirusest looduses jpm), või segades omavahel fakte ning kujutlusvõimet.
Põhikooli noorematele klassidele suunatud plakativõistluse eesmärgiks on õpilase keskkonnataju ning keskkonnahoidliku mõtlemise kujunemise toetamine, tähelepanu pööramine kodu- ja kooliümbruse looduskeskkonna küsimustele. Inim- ja looduskeskkonda säästvaid teguviise tutvustades ning neid igapäevaelus rakendades on keskkonnaprobleeme võimalik ära hoida ja lahendada.
Õpieesmärk: eseme ja selle elutsükli analüüsimise käigus õpitakse tundma erinevaid materjale ja nende omadusi ning suhestust loodusega (sh eluslooduse ja inimese tervisega).

Pildistas Vello Laanemaa.
Plakativõistluse juhend VII–XII klassile
Fotod ebaseaduslikelt prügimägedelt leitud asjadest
Aita „Teeme ära!“ maailmakoristuse meeskonnal ja Eesti Rahva Muuseumil kaardistada prügimäelt leitud esemete elutsükkel. Koosta kaaslastega plakat mõne fotol kujutatud eseme kohta, püüdes anda vastuseid sellistele küsimustele:
1. Millisest riigist, maailmajaost on Eestimaa prügimäelt leitud eseme tooraine pärit ?
2. Kuidas ning kus toimub tootmisprotsess?
3. Kes on tegelikult ettevõtte omanik? Kus maailmajaos paikneb ettevõtte peakorter?
4. Millistesse riikidesse valmistatud kaup eksporditakse?
5. Kes eseme võis Eestis osta ja kuidas seda kasutati?
6. Kuidas kaup lõpuks ebaseaduslikule prügimäele sattus?
7. Mida Sina selle esemega edasi teeksid?
Põhi- ja keskkooli õpilastele suunatud plakativõistluse eesmärgiks on õppida tundma globaalse majandusmudeli mõju inim- ja looduskeskkonnale eseme eluteekonna kaardistuse kaudu. 2012. aasta Eestimaa prügikaardistuse projekti (vaata prügikaarti http:/
Õpieesmärk: eseme elutsükli kaardistamise käigus õpivad õpilased tundma majandusgeograafiat, erinevaid tootmis- ja tarbimismudeleid, keskkonna- ja loodussäästlikkuse ideoloogiat.



