Konkursi "Juhendid praktilisteks töödeks digiandmekogujaga" tähtaeg kukub 14.01


Avaldaja:Merje Pors03. September 2012

Tiigrihüppe Sihtasutuse haridusportaal Koolielu kutsub eeskätt loodusainete õpetajaid osalema konkursil "Juhendid praktilisteks töödeks digiandmekogujaga". Pikendasime tööde esitamise tähtaega 14. jaanuarini 2013.

Digiandmekogujaid (Vernier Lab Quest, Pasco Spark) ja nendega kaasnevaid katsevahendeid on juba üsna paljudel koolidel. Eestikeelseid ja meie õppekavale vastavaid huvitavaid tööjuhendeid on veel vähe leida.Õpetajad on oodatud neid koostama!

Konkurss lähtub Tiigrihüppe Sihtasutuse projektist TeadusTiiger, Tiigrihüppe toel on koolidele üle Eesti hangitud bioloogia, keemia ja füüsika katsevahendid.

Kaasaegsete katsevahendite pedagoogiliselt õige kasutamine toetab probleem- ja uurimuslikku õpet, õpilase motiveeritust ning kõrgemate mõtlemistasandite arendamist, seega ka uues õppekavas sätestatud  loovtööde (põhikoolis) ja uurimistööde (gümnaasiumis) sooritamist. Eestikeelseid ja meie õppekavale vastavaid huvitavaid tööjuhendeid on praegu veel vähe leida. Kõik õpetajad on oodatud neid materjale koostama ja jagama!

Konkursile ootame uudseid, (uuele) õppekavale vastavaid tööjuhendeid III – IV kooliastme õpilasele koos juhistega õpetajale – palun tutvuge Koolielu portaalis olemaolevate eestikeelsete töölehtedega (vt viited allpool). Ühtlasi tähendab see, et loodavas materjalis võib kasutada ideid võõrkeelsetelt lehekülgedelt, kuid ei kopeerita neid.
Konkursile võib esitada nii individuaalselt kui ka meeskonnatööna valminud õppematerjale.

Konkursi üldised tingimused:
1.    Konkursi viib läbi Tiigrihüppe Sihtasutus
2.    Õppematerjal ei ole saanud varem rahastust mõnelt teiselt organisatsioonilt.
3.    Kõikide välja valitud õppematerjalide autoritega sõlmib Tiigrihüppe Sihtasutuse litsentsilepingu.
4.    Kõik ära märgitud õppematerjalid avaldatakse Koolilelu portaalis.
5.    Konkursil osalemiseks tuleb õppematerjal sisestada Koolielu portaali (vt õppematerjali sisestamise juhend) ning täita osalemisankeet. Töö sisestamisel tuleb märkida võtmesõnaks „Digiandmekoguja“ ja teha sisestusankeedil linnuke konkursitöö ette.

6. Konkursi tähtaeg on 14. jaanuar 2013
7. Konkursi auhinnafond on olenevalt tööde kvaliteedist, arvust ja osalenud õpetajate arvust kuni 1000 eurot, seal hulgas saavad võitjad rahalise preemia litsentsitasu näol ja enda valikul digiandmekogujate lisatarvikuid.

IMG_2715.JPG

Foto: Terje Lepp

Hea konkursitöö:
•    lähtub teadusliku uurimismeetodi kasutamisest, arendab õpilase oskusi neid rakendada ning toetab võimalusel avatud uurimuse teostamist (Abimaterjaliks soovitame gümnaasiumi riikliku õppekava loodusainete valdkonnaraamatust M.Pedaste ja M. Mäeotsa artiklit Uurimuslik õpe loodusainetes ning M. Pedaste ja T. Sarapuu artiklit Probleemülesannete lahendamine gümnaasiumis. Tööde mitmekesistamise mõttes võib mõnda uurimismeetodi etappi nt lisaküsimuste ja –materjalidega enam rõhutada;
•    näitab seose Eesti riikliku õppekavaga ning toetab selle üld-, valdkonna- ja õppeainepädevuste saavutamist;
•    on Eesti kontekstis uudne terviklik originaallooming, õpilasele eakohaselt ja huvipakkuvalt esitatud;
•    vastab autoriõiguste nõuetele ja teistele Koolielu portaali õppematerjalide kvaliteedinõuetele; on varustatud CC litsentsiga (Attribution-Noncommercial-Share Alike 3.0 License (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/. Palume arvestada, et Teie konkursitöös esitatud ideid võib Koolielu edasi arendada.
•    sisaldab nii eksperimendi teoreetilist tausta kui katsekorralduslikku selgitust õpilasele ning juhiseid õpetajale, sh hindamiseks ja ajakavaks;
•    toetub kolleegidele Eestis kättesaadavatele katsematerjalidele/-vahenditele;
•    on esitatud avatud veebipõhises keskkonnas, sh printimisvõimalusena failist; sisult hea töö võib siiski saata ka failina – vt konkursitöö hindamismudel;
Juhime tähelepanu (vt konkursitöö hindamismudel), et:
a)    suurem arv erinevaid tööjuhendeid annab hindamisel rohkem punkte;
b)    konkursitöö omapärasemaks, õpilast arendavamaks ja konkursil edukamaks muutmisel tuleks mõelda õppeainete lõimimisele (lõimingut selgitada), mitme erineva sensori (andmekoguja anduri) seostatud kasutamisele, illustratsioonide (skeem, video, fotod) või tööjuhendit laiendavate näidete lisamisele.

Tallinna Reaalkooli õpetajad on koostanud tutvustava esitluse töödeks digiandmekogujaga Vernier.
Mõlemad firmad pakuvad andmekogujatega tööks ka ise juhendeid (inglise keeles):
•    Vernier (Lab Quest)
•    Pasco (Spark)

Koolielu portaalis olemasolevaid tööjuhendeid tööks digiandmekogujaga:
•    Bioloogia tööjuhendid kollektsioonina (Autotroofse ja heterotroofse organismi ainevahetuse erinevused; Püsi- ja kõigusoojase organismi ainevahetuse kiirus; Kuidas mõjutab temperatuur rakuhingamise intensiivsust pärmseenel? Hingamise sageduse ja sügavuse mõju hapniku omastamisele; Idandatud seemnete autotroofsus ja ainevahetuse kiirus; Füüsilise koormuse mõju pulsisagedusele ja vererõhule; Südametsükli näitajad ja nende muutus lühiajalisel koormusel).
•    Geograafia tööjuhendid kollektsioonina (Aluspinna soojenemine ja jahtumine; Mikrokliima erinevused koolimaja lähiümbruses;  Kuidas sõltub temperatuur valguskiirte langemisnurgast; Merevee soolsus ja veeolekute muutus;  Kui palju vett suudavad hoida erinevad mullad; Mulla temperatuuri muutumine sügavusega).
•    Füüsika tööjuhendid kollektsioonina (Pinna valgustatus; Liikumise sõltumatus; Soojusjuhtivus; Õhu rõhk; Vedrupendel).
•    Keemia tööjuhendid kollektsioonina (Reaktsiooni tasakaal; Metallide tuvastamine aktiivsuse järgi; Happelisuse/aluselisuse tiitrimine; Lahustuvuse sõltuvus temperatuurist; Kontsentratsiooni mõju elektrijuhtivusele; Süsihappegaasi sisalduse katseline määramine õhus).
•    Uurimuslikke töid digiandmekogujaga (Talvise libedusetõrje mõju sulavee elektrijuhtivusele; Mineraalvee koostise ja elektrijuhtivuse  võrdlemine; Taimemahlade elektrijuhtivuse võrdlemine).

Konkursitöö hindamismudel asub siin.


Haridus- ja Noorteamet