Õppesuunast nii teadmisi kui praktilist kasu


Avaldaja:Madli Leikop23. Oktoober 2012

Antsla gümnaasium Võrumaal peab kooli õppesuundadega silmas nii head akadeemilist haridust kui praktilist kasu: et lõpetajal oleksid teadmised vähemalt füüsilisest isikust ettevõtjana alustamiseks või majandusalal edasiõppimiseks.

Sellele aitab kaasa ennekõike reaalainete õpe koos ettevõtluskoolitusega. Teine suund on loodusõpe koos giidikoolitusega ja kolmas keeleõpe koos meediakoolitusega. Antsla gümnaasiumi direktor Heinar Kool, kas uute õppesuundade väljatöötamine oli teie koolile raske? Millest otsustamisel lähtusite?

"Kolme uue õppesuuna väljatöötamine sündis õpilaste, õpetajate ja lastevanemate ajurünnakute ja rühmatööde tulemusena. Kuna kool asub suhteliselt äärealal ja sündimus on analoogiliselt teiste Eesti piirkondadega mitte just suur, siis jälgisime õpilastele hea akadeemilise hariduse andmise võimalust ning suunaainete kaudu  praktilise väljundi võimalust pärast lõpetamist.

Nii planeerisime reaalainete õppesuunda Eesti-Taani ühisprojektist 1995. aastal alguse saanud süvendatud majandus/ettevõtlusõppe, et lõpetaja omaks baasi ja teadmisi vähemalt füüsilisest isikust ettevõtjana alustamiseks või majandus/reaalaladel õpingute jätkamiseks.

Keeleõppe suunas valisime lisaks ema- ja võõrkeelte hea taseme ning laiema valiku kindlustamisele ka meediakoolituse koos praktilise väljundiga kirjutavas (vabariiklikud lehed ja koolileht ) ning audiomeedias (kooliraadio, kohalikud raadiojaamad ). See annab ettekujutus ja lõpetajatele parema stardipositsiooni keelte või meediaga seotud õppe jätkamiseks.

Loodusainete suund kujunes välja meie kooli kauaaegsest edukast tegevusest sellel alal projektitöö ja uudsete õppemeetodite kaudu. Et akadeemilistele teadmistele lisada praktilist väärtust, antakse võimalus omandada giiditöö aluseid ning nende rakendamist Kagu-Eesti looduse tutvustamisel ja seda ka võõrkeeles (inglise keel).

Lähtusime sellest, et õpilased valiksid õppimise meie koolis, et siin õppimine oleks neile huvitav.“

Antsla gümnaasiumil oli ka seni kolm õppesuunda: ettevõtlus, ehitusviimistlus ja kodumajandus. Neist kahe viimasega te siiski ei jätka. Miks?

„Ehitusviimistluse ja rõivadisaini/olmekultuuri õppesuunad kaovad mitmel põhjusel. Kuna need õppesuunad olid rohkem orienteeritud praktiliste oskuste omandamisele, võisid õpilased seal kooli lõpetamiseks valida mitte raske matemaatika eksami, vaid mõne muu aine. Seega sai gümnaasiumiharidust omandama võtta suunaainetest väga huvitatud ning motiveeritud õpilasi, aga nende saavutused akadeemilistes ainetes (eriti reaalainetes) olid suhteliselt keskpärased.

Uute gümnaasiumi lõpetamise tingimuste järgi peavad lõpetajad sooritama kolmes kohustuslikus aines riigieksami, mille alumine soorituspiir on 2,5 korda kõrgem senisest. Nõudmised ja tase peavad edaspidi tõusma, sellega pidime arvestama ka vastuvõtul.

Akadeemiliselt võimekamad õpilased ei ole eriti olnud huvitatud praktiliste oskuste omandamisest üldhariduskoolis, vaid rohkem ikka kutseõppeasutuses. Ehitusviimistluse õpetamine käis seni koostöös Vana-Antsla kutsekeskkooliga, kes väljastas õpilasele tõendi vastavate kursuste läbimise kohta,  kuid 1. septembrist 2012  on see kool töö lõpetanud, viimased õpilased lõpetavad ehitusviimistluse õppe detsembris 2012.

Senini oleme tähtsustanud, et võimalikult paljud 10. klassis alustanud õpilased jõuaksid ka lõputunnistuseni ja see on õnnestunud. Hoiame seda eesmärki silme ees ka tulevikus.“

Kas uued õppesuunad tõstavad õpetajate koormust, kui palju tuleb leida tunniandjaid mujalt?

„Tunniandjatega väljaspoolt kooli oleme harjunud, kuna senistes õppesuundades kasutasime selliseid spetsialiste. Mõned nendest tunniandjatest-spetsialistidest jätkavad, mõned tuleb juurde palgata. Meie endi õpetajad on ka omandanud  lisakvalifikatsiooni suunaainete/ valikkursuste õpetamiseks. Üksikutel õpetajatel koormused suurenevad seoses uue õppekavaga, kuid mitte oluliselt.“

Keeleõpe koos meediakoolitusega. Linnulennult, mida sellel suunal täpsemalt õpitakse?

„Eesti keele õpet toetavad valikkursused on kirjandus ja ühiskond,  kõneõpetus, kirjanduslik looming, kodukoha kultuurilugu, filosoofia ja väitluskunst, maailma ajalugu. Võõrkeele õpet toetavad valikkursused inglise keel (B2-tase), saksa keel, vene keel, soome keel, prantsuse keel (kõik B1-tase).

Meediakoolituse sisuks on audiomeedia, kirjutava meedia, võõrkeelse meedia  ja fotograafia kursused. Õppekäike ja ühiseid ettevõtmisi oleme kavandanud teha koos kohalike ajalehtede ning raadiojaamadega. Õpilaste töid tahame üllitada kooli ja kohalikes lehtedes, kooli almanahhis ning kooliraadios ja võimalusel  ka üleriigilistes raadiojaamades. Keskendume rohkem kirjutavale meediale.“

Ja reaalainete suund?

„Reaalainete õpe ettevõtluskoolitusega sisaldab 63 kohustuslikku kursust RÕK-ist,
20 kursust kooli valikul  ja õpilase valikul vähemalt 13 kursust. Valikkursused on lai matemaatika, praktiline ja majandusmatemaatika, joonestamine, ettevõtlusõpe (sh mikro-makroökonoomika, raamatupidamine, turundus/toote arendus, äriplaan ja õpilasfirma, psühholoogia/klienditeenindus, inimene ja õigus), inglise keel (B2-tase) saksa/vene keel (B1-tase), filosoofia ja väitluskunst, globaliseeruv maailm, uurimistöö alused , riigikaitse,  B-kategooria autojuhtimine, üldkehaline ettevalmistus, usundiõpetus, reaalainete õpikojad
Selle õppesuuna lõpetanu suudab kasutada reaalaineid erinevates   eluvaldkondades ning jätkata õpinguid aladel, kus  reaalainetel on oluline tähtsus; tunneb majanduse põhimõtteid, oskab hinnata majanduse arengusuundi/ eesmärke ning  rakendab vastavaid teadmisi igapäevaelus; omab teadmisi tegutsemiseks füüsilisest isikust ettevõtjana; on motiveeritud tegelema teadusaladega.“

Koolielu küsimustele vastas Antsla gümnaasiumi direktor Heinar Kool.

Foto: kooli koduleht

Loe lisaks:

Haridus- ja Noorteamet