Õppematerjali tegemine vajab aega ja enesedistsipliini


Avaldaja:Madli Leikop26. Oktoober 2012

Paikuse põhikooli klassiõpetaja Anne Kalmus arvab, et konkursi „Täna samm, homme teine“ võitnud matemaatika veebivihiku tegemiseks kulus aega sama palju, nagu oleks kuu aega täiskohaga tööd teinud. Vihiku katsetamisel osalesid ka õpilased.

„Palju aega kulus töövahendite valikule, õppematerjali kujundusele ning sisulisele poolele. Kui kontseptsioon oli olemas, siis edasi  läks juba üsna kiiresti,“ sõnas Anne Kalmus Koolielule intervjuud andes. „Materjali loomisel ja katsetamisel osalesid aktiivselt ka minu õpilased, kes õhinal joonistasid pilte ning lahendasid töölehti. Võtsin arvesse ka laste ettepanekuid. See oli väga tore periood. Mulle elasid kaasa ja hoidsid pöialt minu kolleegid ja pere. Suur tänu neile!“

Lapsel mugav kasutada

Matemaatika veebivihik 2. klassile on mõeldud õppeaasta jooksul 35 matemaatikatunni läbiviimiseks arvutiklassis ehk iga õppenädala kohta on veebivihikus olemas ühe tunni materjal. Žürii hinnangul on tegemist hea ja lapsesõbraliku tööga, mida on lihtne kasutada. Õppematerjali koostamisel on kasutatud Hot Potatoes teste ja õppematerjalil on ühtne kujundus, mille juures on õppe-eesmärgil hästi ära kasutatud õpilaste kunstitöid.

“Idee oligi, et lapsel oleks vihikut hästi mugav kasutada, seda saab ka tahvelarvutil edukalt täita,“ selgitas Anne Kalmus. „Veebivihiku  „Mõtle ja lahenda“ osa ei ole konkreetselt seotud 2. klassiga, sinna on vanusepiirangut raske panna. Seal on ülesanded, kus tuleb natuke rohkem mõelda ja nuputada.  Eeskuju võtsin Jaapani piltmõistatustest nagu sudoku, nii et jalgratast pole ise leiutanud.“

Laps saab „Mõtle ja lahenda“ osas iga ülesannet ise kontrollida - need ruudud jäävad aktiivseks, kus on vale vastus antud. Ja kui väga hätta jääb, saab ka õiget lahendust vaadata. Kas seda kiusatust ei teki, et vaatan kohe õiged vastused ära, saan lihtsamalt?

„Kodus on seda alati võimalik teha. Tunnis ikkagi õpetaja jälgib, mis toimub. Kes ei viitsi lahendada, sellel on tava-töölehega piisavalt tegemist. Huvilised lapsed ei ole sellised, et pigem vaatavad enne lahendust. Nendel on ikkagi võidurõõm oluline, teadmine, et ma leidsin lahenduse.“

Kohene tagasiside õpetajale

E-materjali põhiosa ongi veebivihik, kus teemad on paika sätitud õppekava järgi. Iga tunni juures on tööleht ja mäng või pusle nende jaoks, kes töö kiiremini tehtud saavad. Natuke arvutamist, natuke mõtlemist ja lõpus jälle kontroll. „Laps vajutab minu silme all kontrolli-nuppu  ja ma näen kohe, mis lahtrid jäid aktiivseks ehk mida ta ei ole nädala materjalist omandanud,“ rääkis Anne Kalmus.

Kas matemaatika veebivihik oli esimene omatehtud e-õppematerjal?

„Ei, olen väga palju teinud. Suurematest asjadest on Koolielu portaalis üleval keskkonnaõpetuse projekt, kus on ka videod, esitlused, mängud. Koolielu aineeksperdid andsid sellele hea hinnangu. Paikuse kooli kolmandike arvutiring töötab teist aastat, laste huvi on suur, nii et sellist õpet teen ka.“

Varasemast kogemusest on kasu

Anne Kalmus on kokku pannud ka arvutiõpetuse lehekülje, mis on mõeldud kasutamiseks ennekõike õpilastele, lastevanematele, kolleegidele. Seal on kasutatud teiste õpetajate väga häid materjale, autoritele loomulikult viidates.  „Seda ma ei esita kui oma õppematerjali, lihtsalt olen head asjad kokku koondanud. Sel aastal on juba ligi 1500 kasutust,“ rääkis Anne Kalmus. 

Millist kasu on tööde tegemisel olnud Tiigrihüppe Sihtasutuse koolitustest?

„Minu esimene kokkupuude Tiigrihüppega oli  2001. aastal, kui läbisin esimese 40-tunnise koolituse. Tänaseks olen läbinud enamuse Tiigrihüppe Sihtasutuse poolt õpetajatele mõeldud koolitusi. Siin tahan tänada Tiigrihüppe koolitajat Varje Tippu, kes igati innustas proovima ja katsetama. Õppematerjalide loomine on minu arvates väga huvitav protsess.“

See peab olema ikkagi hobi, ega heast peast ei hakka õppematerjali tööst vabal ajal kokku panema…

„Jah, mul on selle vastu huvi. Ja enesedistsipliini peab olema. Eelmine kevadvaheaeg kulus selle peale, et panin kella hommikul helisema, istusin arvuti taha ja tegin koolivaheajal 8-tunnised tööpäevad. Mulle ei meeldi asju viimasele minutile jätta, nii jäi veel kuu aega, et konkursitöö üle vaadata ja katsetada.“

Olete klassiõpetaja, aga annate matemaatikatunde ka põhikooli II astmes. Kas teie matemaatikatundides pliiatsit ja paberit enam üldse ei kasutata?

„Oi, vastupidi! Meil on koolis n-ö avatud klassid, klaasustega - on näha, mis klassis toimub. Minu vanemad kolleegid arvasid ka, et no sinul, Anne, on  seal klassis seina peal kogu aeg midagi vilkumas, et mis me siis edaspidi peale hakkame, kui lapsed suurematesse klassidesse jõuavad. Olen kindel, et arvutit tuleb kasutada seal, kus selleks on vajadus. Minu matemaatikatunnid näevad ka keskastmes  väga palju välja sellised, et ongi raamat ja ruuduline vihik, lahendame ülesandeid. Tahvli juurde armastan lapsi kutsuda, et näeks, kas nad oskavad või ei. Arvuti peab õpetaja elu lihtsamaks muutma ja tundi näitlikustama, et laps paremini aru saaks, muidu pole asjal mõtet,“ kinnitas Anne Kalmus veelkord.

Anne_Kalmus.jpg

Tiigrihüppe Sihtasutuse juhataja Enel Mägi õnnitleb Anne Kalmust võidutöö puhul. Foto: Terje Lepp.

Loe lisaks:

Haridus- ja Noorteamet