Kadrina keskkooli reaal-tehniline õppesuund paistab silma koostöö poolest kohalike ettevõtetega. Õpilased saavad praktikat, ettevõtted mõtlevad tuleviku ja kvalifitseeritud tööjõu peale.
Kadrina keskkooli reaaltehnilise õppesuuna koordinaator Raimo Maasik, mis ajast on kooli õppekavas tehnoloogia-ärijuhtimise valikaine? Kuidas kõik alguse sai?
„Kadrina Keskkoolis käivitati koostöös Aru Grupp ASiga 2005. aastal valikaine „Ärijuhtimise ja tehnoloogia alused”, mis tänaseks on välja arendatud reaal-tehniliseks õppesuunaks. Selle õppesuuna raames saavad gümnaasiumiõpilased põhjaliku ettevalmistuse programmjoonestamises AutoCad (lisaks ka teistest arvutijoonestamise programmidest), samuti baasteadmised erinevatest inseneri– ja ettevõtlusvaldkonda puudutavatest distsipliinidest – tehniline joonestamine, erialane inglise keel, turundus ja müügitöö, logistika, organisatsiooni juhtimine ja kultuur, loogika ning ehituslik projekteerimine.“
Kas see õppesuund on ennekõike poistele? Või kas poisid valivad seda rohkem?
„Ennekõike on see suund mõeldud õpilastele, kes näevad oma tulevikku mõne erialaga, mis nõuab insenertehnilisi teadmisi. Aga seda valivad ka õpilased, kes tahavad saada alusteadmisi turundusest ja majandusest. Võib ehk öelda, et poisid eelistavad seda suunda rohkem. Näiteks praegu õppivate noorte hulgas on poiste-tüdrukute suhe 10. klassis 20/7, 11. klassis 5/3, 12. klassis 10/2. Kindlasti ei ole see õppesuund mõeldud vaid noormeestele.“
Mis on sellises koostöös ettevõtte huvi?
„Eelkõige on see koostöö kasvanud välja tänu vilistlastest ettevõtjatele. Kui alguses oli selleks ettevõtteks AruGrupp AS, siis nüüd on koostöösse kaasatud pea kõik kohalikud ettevõtted ning lisaks oleme laiendanud seda koostööd ka nende firmade välispartneritega. Näiteks möödunud suvel käisid poisid JeldWeni Läti harus praktikal. Ennekõike on ettevõtjatel missioonitunne ja tänutunne oma kooli ees, aga vähem tähtis ei ole ka lootus saada omale edaspidi kvalifitseeritud tööjõudu, sest insenerioskustega inimesi on üha vähem leida.“
Kuidas suutsite kohalikud ettevõtjad õpetajateks meelitada?
„Ka siin on tähtis, et tegemist on nii-öelda „oma inimestega“, oma kooli vilistlased, kes tulevad ja tahavad anda edasi oma teadmisi ja anda koolile tagasi midagi, mis nad omal aja siit said. Kuna reaal-tehnilise õppesuuna eesmärk on siduda teooria võimalikult suures mahus ka praktikaga, on just „oma inimeste“ praktilised kogemused ettevõtete juhtidena see, mida vajame.“
Kui noor lõpetab Kadrina keskkoolis reaal-tehnilise õppesuuna, siis missuguse taseme on ta saavutanud: saab vabalt kõrgkooli insenerialadele sisse, võib hakata ise ettevõtjaks, saab kohalikku ettevõttesse tööle minna?
„Need noored, kes on saanud kolme õppeaasta jooksul küllaltki põhjalikud teadmised insener-tehnilistes distsipliinides, on kõrgkooli astudes konkurentsis kindlasti eelisolukorras. Kuna Kadrina keskkoolil on alates 2008.aastast koostööleping Tallinna Tehnikaülikooliga, siis saavad meie õpilased sinna õppima asumisel boonuspunkte. Lisaks on lõpetanutel paremad võimalused sõlmida kokkulepped meie valla ja Lääne-Virumaa ettevõtetega, et asuda kõrgkoolides õppima stipendiaatidena. Arvutijoonestamises saavutavad meie lõpetajad taseme, mis vastab kõrgkooli II kursuse tasemele.“
Kas on märgata, et noored lähevad Kadrinast rohkem tehnikaaladele õppima või enamgi - tulevad siia tagasi tööle inseneridena?
„Kadrina keskkooli lõpetajad on kõik suhteliselt tublid ja jätkavad enamus oma õpinguid kõrgkoolides, ka tehnikaladel. Reaal-tehnilise õppesuuna lõpetanutest on üle 50% asunud õppima Tallinna Tehnikaülikooli või Tallinna Tehnikakõrgkooli. Üldiselt on võimalik täheldada insener-tehnilistele erialadele õppimaasujate suhtes tõusvat trendi. See näitab, et meie selgitustöö ja konkreetsed tegevused on hakanud vilju kandma. Möödunud aastast asus esimene meie kooli lõpetanud noormees tööle Kadrina valla ettevõttes.“
inGenious
Just koostöökogemus kohalike ettevõtetega tõi Kadrina keskkooli ka rahvusvahelist projekti inGenious tutvustavasse ümarlauda Tallinnas oktoobri lõpupäevil.
inGenious on European Schoolneti rahvusvaheline projekt, mille eesmärk on edendada üldhariduskoolide ja ettevõtete koostööd matemaatika, tehnoloogiaõpetuse ja loodusteaduste õpetamisel. Tööstus- ja tehnoloogiaettevõttetele on eluliselt vajalik, et kasvaks noorte huvi loodus- ja inseneriteaduste vastu, koolid peavad õppekavas siduma teooriat praktikaga ning aitama õpilasi karjäärivalikul.
inGenious on üks suuremaid ja strateegilisemaid projekte, mis Euroopas teadushariduses on ette võetud. Noorte tulevast erialavalikut mõjutab oluliselt nende teadlikkus sellest, mida loodusteaduste ja tehnoloogia valdkonnas töötamine endast kujutab. Euroopa Komisjon on inGeniouse projekti toetuseks garanteerinud 8 miljonit eurot kolme aasta jooksul, projektiga on ühinenud 25 koostööpartnerit 15-st riigist. Kaasa löövad üle maailma tuntud firmad nagu Philips, Volvo, Nokia, Microsoft, Intel jpt.
Eestit esindab inGeniouse projektis Tiigrihüppe Sihtasutus.
Foto: Kadrina keskkooli kodulehekülg
Samal teemal: