Arvuti võib õpilase käes muutuda pintsliks ja pliiatsiks


Avaldaja:Madli Leikop24. Mai 2013

Nukufilmi Lastestuudio režissöör Mait Laas tõdes intervjuus Koolielule, et tänavusel AnimaTiigri õpilaskonkursil oli töid küll vähem, aga need olid kõrgema kvaliteediga kui varasematel aastatel.

Mait Laas on aastaid olnud AnimaTiigri žürii liige. 9. mail Tallinnas Tiigrihüppe Ideelaadal ütles ta pärast AnimaTiigri parimate tunnustamist, et filmisaak on igal aastal olnud väga erinev. „Tänavu laekus 74 tööd. Varasematel aastatel on olnud tööde hulk suurem, seekord oli kvaliteet kõrge. Sõltub arvatavasti ka teemast, 2012/2013 oli teema „Teadus meie ümber“. Võib-olla ei olnud see nii inspireeriv, aga tööd, mis tulid, olid väga põhjalikult tehtud. Väga sümpaatne on tänapäeval näha, et vaatamata kõigele on lapsed kätte võtnud ja kaader-kaadri haaval teose loonud. Ja mitte üksinda, vaid sõpradega koos, meeskonnas. Tulemust ei ole vaja häbeneda. AnimaTiigri konkurssidel võitnud töid on ka rahvusvaheliselt pärjatud, mis näitab, et meie laste poolt loodud maailm on terviklik ja idee, mida animatsiooni abil väljendatakse, on ka rahvusvaheliselt mõistetav. Tunnustus lastele ja juhendajatele! Juhendajad on tihtipeale tagaplaanil. Aga nende töö lapsi sütitada ja motiveerida on tunnustust väärt! Õpetajal on ju tuhat asja teha, leida aega kooli mõistes ebatraditsioonilise metoodika rakendamiseks – see on suurepärane.“

Hea töö tuleb õpilase enda ideest

Žüriiliikmena vaatas Mait Laas läbi kõik konkursile laekunud tööd. „Oli väga lühikesi lupse, 20-30 sekundit, mis oli loodud ühe tunni raames. Sellised tööd oma sisukuselt ja teostuselt ei konkureerinud töödega, mis olid loodud pikema aja vältel ja õpilaste enda initsiatiivil. Kui töö on sündinud õpilase enda initsiatiivil, siis tavaliselt teemal, mis last väga sügavalt isiklikult puudutab. Animatsioonivahendeid kasutades on ta seda teistega jaganud. Kasvõi näiteks Võru Kreutzwaldi gümnaasiumi tüdrukute töö „Ei loomkatsetele!“, mis oli lahendatud muusikalina. Tüdrukud ise olid loonud muusika, laulusõnad ja siis video. Huvitav, et suhteliselt pragmaatilises maailmas ei ole loovuse alge kaduma läinud. Arvatakse, et inimesed on harjunud rohkem arvutit lihtsalt tarbima, aga arvuti võib mõnel hetkel inimese käes muutuda pintsliks või pliiatsiks – loovaks õppevahendiks.“

Keskmises vanuserühmas II koha saavutanud töö "Ei loomkatsetele!" Autorid Bianca Rantala, Anete Kõlli, Hanna Pruul, Võru Kesklinna gümnaasium. Juhendaja: Evi Tarro.

Ka tehniline protsess on looming

Mait Laasi sõnul ei ole arvuti taga nokitsemine animafilmi kokkupanekuks ainult tehniline töö. „Nagu kirjaniku jaoks on pliiats pealtnäha tehniline abivahend, peab kirjanikul ometi olema suhe selle pliiatsiga. Sul peab arvutiga suhe olema, pead oskama abivahendit hallata, pead temast targem olema. Selles mõttes on tegu loova protsessiga. Arvuti teeb seda, mida inimene mõtleb ja tunnetab. On küll pealtnäha tuim ja tülikas töö, aga kui sul endal on sisemine põlemine, siis idee realiseerimine on olulisem kui takerdumine tehnilisse maailma.“

Tuumikkoolid ja uued tegijad

Mait Laas ütles, et igal aastal osalevad AnimaTiigri konkursil tuumikkoolid ehk siis tuntud tegijad tuntud headuses ja igal aastal on uustulnukaid-üllatajaid. Nii on Võru Kreutzwaldi gümnaasium alati tugevalt esindatud olnud, uue tegijana kerkis tänavu esile Roosna-Alliku põhikool. „Ida-Virumaalt on tulnud tugevaid üksiktegijaid, kes on tehniliselt väga perfektsed. See näitab veelkord, et loovus ei vaja ilmtingimata õpetajat ega kooli, vaid kui noor tahab ennast väljendada, siis ta seda ka teeb.“

Vanema vanusegrupi võidutöö "Teadus meie ümber". Polina Linovitskaja, Tallinna Mustamäe Reaalgümnaasium. Juhendaja: Natalja Gorbunova.

AnimaTiigri konkursi võidutööd leiad siit!

IMG_3901.jpg

Mait Laas Tiigrihüppe Ideelaadal AnimaTiigri võitjaid autasustamas. Foto: Terje Lepp. 

Samal teemal:

Haridus- ja Noorteamet