Nädalavahetusel Tallinna Lennusadamas peetud Eesti suurimal laste ja noorte tehnoloogiaüritusel FIRST LEGO League hinnati nii robotite disaini, valminud projekte kui robotimängu. Parim oli GAG-i võitskond EV3.
Kahepäevasel võistlusel osales 20 parimat robootikameeskonda Eestist ja kolm meeskonda Lätist, kokku üle 200 lapse. Võistlejad osalesid autonoomse Lego Mindstorms roboti ehitamisel ja programmeerimisel. Ürituse üldine teema oli seekord "Looduse raev". Ehitamisele ja programmeerimisele lisaks uurisid lapsed torme, maavärinaid ja laineid. Meeskonnad aitasid leida lahendusi, kuidas loodusõnnetuste mõju leevendada või vältida.
Eestis korraldas võistlust MTÜ Robootika. Võistluse ühe korraldaja Ramon Rantsuse sõnul läks FIRST LEGO League Eesti finaal suurepäraselt. „Esimesel päeval nägime disaini poolelt väga vingeid robootikasüsteeme. Küll olid omapärased haaratsid, küll minu silma jaoks ennenägematud hiiglaslikud rattad. Ka projekti ja põhiväärtuste hindajate käest saime tagasisidet, et esitlused olid väga head ja parima projekti valimine läheb väga keeruliseks. Samuti said meeskonnad seekord esimest korda kasutada meeskonnabokse, mille nad said omal soovi järgi ära kaunistada ja seal näiteks oma huviringi või kooli kohta infomaterjale jagada.
Robotimäng oli ka väga põnev ja põnevust jätkus kuni viimase vooru viimase mänguni. Rõngu keskkooli meeskond Lõhkuja suutis oma meeskonna ja roboti just viimaseks vooruks täiel jõul tööle panna ja nad saavutasid selles voorus oma parima tulemuse. Nad tõusid kokkuvõttes kolmandale kohale ja pääsesid poolfinaali. Robotimängu poolfinaalis võistlesid omavahel neli parimat meeskonda, kellest finaali pääsesid võistkond Öökullid (Tallinna Kristiine gümnaasium) ja Robokunnid (Ülenurme pere- ja noortekeskus). Pingelises finaalis saavutas kokkuvõttes kindla võidu Robokunnide meeskond,“ ütles Ramon Rantsus.
Meistrid Gustav Adolfi gümnaasiumist ja Tallinna Kristiine gümnaasiumist.
Siinkohal kõik võitjad ja eriauhinna saanud:
• Meister I – Tallinna Gustav Adolfi gümnaasiumi 7. klassi võistkond EV3
• Meister II – Öökullid (Tallinna Kristiine gümnaasium)
• Põhiväärtused I – KG Robootikaklubi (Kuressaare gümnaasium)
• Põhiväärtused II – Südalinna (Tallinna Südalinna kool)
• Projekt I – HuviTERA (Huvikool HuviTERA)
• Projekt II – curiosity v2 (Pärnu ühisgümnaasium)
• Roboti disain I – RRR (Tallinna reaalkool)
• Roboti disain II – LÕHKUJA (Rõngu keskkool)
• Robotimäng I – Robokunnid (Ülenurme pere- ja noortekeskus)
• Robotimäng II – Öökullid (Tallinna Kristiine gümnaasium)
Eesti meister, GAG-i võistkond EV3 läheb Eestit esindama Kanadasse Torontosse rahvusvahelisele turneele ja teise koha saanud meeskond Öökullid läheb Eestit esindama mais Hispaanias Pamplonas toimuvale FLL Euroopa avatud turneele.
Eriauhinnad:
Ameerika Ühendriikide Suursaatkonna eriauhinna meeskonnatöö eest sai võistkond Wall-Y (Ülenurme gümnaasium).
Kõige enam kokkuhoidev meeskond – Tartu Hiie kool.
Kõige silmapaistvam meeskonnaliige – Karolin Ambos (Rakke Robootikud, Rakke gümnaasium).
Robotimängu võitnud Robokunnid.
„Loodusõnnetuste uurimisel oli ideid seinast seina,“ selgitas Ramon Rantsus veel võistlusel toimunut. „Eestiga oli seotud näiteks üleujutuste uurimine ja kuidas oma maja selle vastu kaitsta. Välja pakuti nutikas kardin, mis ei lase tulvaveel majja tungida, samuti õhkpadjad, mis maja vee peale tõstavad. Veel pakuti välja lumetormide ajal teeolusid järgiv äpp, mis annab liiklejaile teada, millises kohas on tee läbimatu. Samuti uuriti maavärinas rusude alla jäänud inimeste päästmist ning lahenduseks pakuti riidekangasse peidetud andurit, mis annab otsijatele infot inimese asukoha kohta. Minu jaoks kõige vingem leiutis oli kindlasti tsunamikapsel, mis visatakse keeristormi sisse ja mis seejärel keeristormi endasse imeb.“
Ramon Rantsus ütles, et MTÜ Robootika tänab kõiki meeskondi, juhendajaid, korraldajaid ja eelkõige Lennusadamat, kes lubas emotsionaalsed robootikud oma igapäevasesse vaiksesse muuseumiellu.
Karin Taalik on FIRST LEGO League Eesti finaali žüriis olnud ka varasematel aastatel. Tema sõnul läheb hindajatel töö üha raskemaks, kuna laste ideed ja teostused on nii head. „Kõik osalenud võistkonnad olid kõvasti vaeva näinud ning areng võrreldes poolfinaaliga oli käegakatsutav. Erinevate looduskatastroofide lahendustena pakuti välja näiteks kapsleid, kuhu maavärina eest peitu minna, ja ujuvaid majakatuseid, mis päästaksid üleujutuste või tsunamide eest. Ka robotidisainiga oli palju vaeva nähtud ning leidus võistkondi, kes veetsid öö vastu pühapäevast robotimängu finaali robotit ümber programmeerides, et tulemused veelgi paremaks saada.
Usun, et kõigile osalejatele oli see üks äärmiselt äge ja tempokas nädalavahetus! Hindajana tuleb tunnistada, et parimate leidmine läheb tõesti iga aastaga keerukamaks, sest keegi ei tule finaali mütsiga lööma, suur hulk meeskondi ongi oma tasemelt võrdselt tugevad.“
Fotod: Ramon Rantsus.
Samal teemal: