Varssavis toimunud rahvusvahelisel loodus- ja tehnoloogiaainete populariseerimise konverentsil tõsteti esile õpetajate olulisust ning vajadust õpetajate koolituste järele.
21.-23. septembril toimus Varssavis rahvusvaheline teaduse ja tehnoloogia populariseerimise konverents „STEM Educator Academy“, mis on suunatud poliitikutele, haridustöötajatele, õpetajatele ja ettevõtete esindajatele, et jagada kogemusi koolide ja ettevõtete koostöö arendamises ning õpilaste suunamises loodus- ja reaalainete juurde.
Rahvusvahelise suurkorporatsiooni Intel ja European Schoolneti korraldatud konverents oli ühtlasi ka ligi kolm aastat kestnud projekti InGenious kokkuvõttev üritus, kus tutvustati projekti peamisi tulemusi.
Ettevõtete suurenenud huvi inseneritaibuga töötajate vastu
Üle viie miljoni noore Euroopas on töötud, noorte töötuse protsent on kaks korda kõrgem kui täiskasvanute oma, samas on Euroopas kaks miljonit vaba STEM (inglise keeles science, technology, engineering, mathematics) valdkonna töökohta, kuhu töötajaid ei leita. „Üks põhjus on kindlasti kandidaatide omaduste mittesobivus,“ ütles konverentsi avades Inteli ärimarketingi direktor Tomasz Klekowski. „Paljudel lõpetajatel puuduvad oskused, mis on töökohtadel vajalikud. Euroopa Liidus on täitmata 900 000 IT-töökohta ning see probleem muutub aina suuremaks,“ selgitas Klekowski ettevõtete huvi koolidega koostööd teha.
Töökeskkond muutub digitaalsemaks ning STEM-oskused muutuvad aina enamvajalikuks. Näiteks mobiilsete rakenduste loomise eeldus on tugev infrastruktuur, mis omakorda eeldab palju teadmisi, et seda arendada ja säilitada. Euroopa Liidu „äpisektorisse“ vajatakse 2018. aastaks 4,8 miljonit töötajat.
STEM-ainete populariseerimine
2011. aastal algatasid European Schoolnet ja European Round Table of Industrialists InGenious projekti, mille laiem eesmärk on edendada koolide ja ettevõtete vahelist koostööd matemaatika, tehnoloogiaõpetuse ja loodusteaduste õpetamisel ning seeläbi tekitada noortes suurem huvi nende ainete vastu. Projekti rahastab Euroopa Komisjon - InGenious oma ligi 8 miljoni euro suuruse eelarvega on üks olulisemaid investeeringuid, mis praeguseks haridusvaldkonna arendamiseks Euroopa mastaabis tehtud on.
„InGeniouse neli põhiküsimust on: kuidas tõsta tehnoloogia- ja loodusainete atraktiivsust, mil moel murda nende ainetega seotud stereotüüpe, kuidas toetada haridustöötajaid ja õpetajaid ning milline võiks olla koostöö ettevõtetega,“ ütles konverentsi avakõnes European Schoolnetipeadirektor Marc Durando.
Pildil teeb kokkuvõtteid European Schoolneti peadirektor Marc Durando. Foto: Laura Vetik.
Kolme aasta jooksul on projekti raames läbi viidud õpetajate koolitusi, koostöös ettevõtetega loodud uusi õppematerjale, mida õpetajad saavad tundides kasutada, samuti on tutvustatud edukaid praktikaid, et näidata STEM-ainete laiemat kasutust.
Üks projektis osalevatest ettevõtetest on Shell. „Korraldame keskkoolides külalisloenguid, töötubasid, tutvustame hariduslikke videosid ning osaleme õpetajatele mõeldud suvekoolides,“ selgitas Shelli esindaja André van Aperen. Ta lisas, et kohe ei pea seadma suuri eesmärke - koolide ja tööstusettevõtete koostöö võib alata ka väikselt ehk siis alustada saab ühe või mõne tegevusega mõnes üksikus klassis, liikudes sealt edasi. „Noored näevad oma silmaga, milliseid häid võimalusi tehnoloogia vallas töötamine pakub, see paneb neid mõistma, et tehnoloogia võib olla tore ja väljakutseterohke, mitte stereotüüpse arusaama järgi must ning väsitav.“
Philipsi esindaja Arjen Schat tõi näitena Pythagorase teoreemi, mis puhta teooriana võib lastele tunduda keeruline, aga mille tutvustamiseks on Philips loonud praktilise ülesande tänavavalgustuse projekteerimise näol. Õpilased peavad leidma parima lahenduse tänavalampide ülesseadmiseks linnas, optimeerides postide kauguse ja lampide võimuse. Nii tuuakse klassiruumi matemaatiline probleem praktilise väljundi kaudu ning muudetakse see õpilastele kergemini haaratavamaks ja põnevamaks.
Projekti raames on taolised praktikad kokku kogutud ühtsesse InGeniouse veebikeskkonda, kus kõik õpetajad saavad õppetöö läbiviimiseks sobivaid leida: http:/
Õpetajate koolitus on väga oluline
InGeniouse projekti lõpuks on üle 250 õpetajat 16 riigist katsetanud praktikaid 2200 klassiga, jõudes rohkem kui 20 000 õpilaseni. Eestis on projekti koordinaatoriks Hariduse Infotehnoloogia Sihtasutus.
Kuigi laiem eesmärk on viia noored loodus- ja tehnoloogiaainete juurde ning projekti tulemustes toodi välja, et projekti lõppedes on kasvanud huvi STEM-ainete ja sellealase karjääri vastu, jõuti konverentsil kindlale tõdemusele, et üheks olulisimaks sammuks on õpetajate toetamine ja koolitamine. „Õpetaja on muutuste keskpunktis ja me peame enam investeerima õpetajatesse,“ rõhutas Marc Durando. „InGenious projekti tulemused viitavad sellele, et atraktiivsuse tõstmisega seotud tegevused on aidanud STEM-i vastu huvi tõsta, kuid väga oluline on ka õpetaja panus ja õpetajate koolitamine,“ nentis ka MyScience’i juht Yvonne Baker.
“Väga oluline on edasi arendada pikaajalist koostööd ettevõtetega, sest ettevõtete toetust vajavad koolid STEM ainete paremaks õpetamiseks,“ lisas Durando.
Eesti eeskujuks teistele
Konverentsi avapäeval peetud paneeldiskussioonis leiti, et InGenious projekti ning teiste taoliste initsiatiivide puhul on oluline eelkõige nende jätkusuutlikkus. Eestit toodi sealjuures esile kui edukat näidet. Projekti tegevusi Eestis juhtinud Signe Ambre sõnul on rõõmustav, et on otsustatud ettevõtete kogemuste rakendamisega hariduses edasi liikuda ka peale projekti rahastuse lõppemist: „InGeniouse jooksul on korduvalt rõhutatud, et riigis peaks tegutsema kohalik koordinaator, meil hakkab valdkonna juhtimisega tegelema Eesti Teadusagentuur." Ambre sõnul praegu alles suurem töö algab ja vaja on otsustada, millised on meie jaoks sobivaimad lahendused erinevatel tasanditel. Ühest küljest on oluline kaasata erinevad osapooled ja jõuda ühiskondliku kokkuleppe ning strateegia väljatöötamiseni, sest heade oskuste ja teadmistega tööjõu olemasolu mõjutab otseselt majandust, haridusvaldkonnas muudatuste elluviimine eeldab hariduspoliitikat mõjutavate asutuste toetust ja õppematerjalide kirjastajate panust, oma nägemuse peaks juurde lisama erialaliidud ja ettevõtted.
Teisest küljest peaksime jõudma otsese koolide ja ettevõte koostööni õpetamise rikastamiseks. „Selles protsessis on väga tähtis õpetajate toetamine koolituste, ettevõtete külastuste ja tundides kasutatavate materjalide väljatöötamise abil. Õpetajate endi huvi ja valmisolek on suur – seda on näidanud kolme aasta jooksul projektis osalenud Eesti õpetajate tagasiside.“
Kui teadusagentuuri peamiseks valdkonnaks on teadusainete populariseerimine, siis infotehnoloogia vastu huvi tõstmisega tegeleb Hariduse Infotehnoloogia Sihtasutus. Lisaks InGenious projektile on HITSA European Schoolnetiga seotud tuleviku klassiruumi projekti kaudu, mille raames eelmisel nädalal avati HITSA nutiklass, kus õpetajad saavad tutvuda klassiruumi sobivate tehnoloogiliste võimalustega.
Pildil InGenious projekti osalised sel aastal peetud suvekoolis. Foto: InGenious.
Samal teemal: