eTwinning rikastas õpetajate kogemusi


Avaldaja:Madli-Maria Naulainen17. November 2014

6.- 9. novembrini toimus programmi Sõpruskoolid Euroopas/eTwinning rahvusvaheline koolitus (Professional Development Workshop) Guimarães Portugalis. Koolituse teema oli kooli ja kodu koostöö ning tehnoloogia roll selles.

Hariduse Infotehnoloogia Sihtasutuse toel osales üritusel ka neli Eesti õpetajat - Tuuli Hiiesalu Mart Reiniku Koolist, Margit Rüsse Tallinna Vanalinna Hariduskolleegiumist, Aimi Jõesalu Põlva Keskkoolist ja Madli- Maria Naulainen Kuressaare Gümnaasiumist.

Esimene õhtu kuulus sissejuhatavatele ettekannetele, mille eesmärk oli viia õpetajad teemaga kurssi ja käsitlesid hetkeseisu nii Portugalis kui Euroopas. Tehti juttu sellest, kuidas tehnoloogiast tulvil maailmas on õpetaja roll luua uut laadi innovaatiline side kodu ja kooli vahel. Peatuti küberkiusamise ja internetiturvalisuse teemadel, tutvustati uut rakendust DeleteCyberbullingApp, mis annab noortele sellealaseid teadmisi ning võimaldab hädaolukorras ka kohest abi saada.

Koolituse põhieesmärgiks oli jagada kogemusi ning arvamusi, kuidas vähendada lõhet kooli ja kodu vahel, kuidas lapsevanemad saaksid olla lapse õppetööga rohkem seotud. Seeläbi tuli mitme ettekande puhul juttu sotsiaalmeedia võrgustikest, näiteks Facebookist, mis on Portugali õpetajate hulgas aina rohkem populaarsust võitnud. Selles valdkonnaks on võrgustikud muutunud võrdlemisi efektiivseks sidevahendiks, kaasates kooli tegemistesse ka kodu. Samas rõhutati ka asjaolu, et seda võimalust saab hakata kasutama ametlikult alates 13-aastaste õpilastega. Ennekõike kasutatakse seda keskkonda oma sõprusringidega suhtlemiseks, mis võib uut laadi kasutust pisut häirida. Sedalaadi keskkondades kasutatakse kooli ja kodu vaheliseks suhtlemiseks just kinniseid grupilehti, mida võrgustikes luua saab.


Koodijaht ajaloolises Guimarães (foto: Madli-Maria Naulainen)

Kogemuse võrra rikkamad

Margit Rüsse nautis üritusel mitmeid põnevaid ettekandeid ja tõi välja tutvustatud projekti vanavanemate kaasamisest. Töötubadest jäid rohkem silma ümberpööratud klassiruumi ja QR-koodi kasutusvõimalusi tutvustav koolitus. Meeldis väga, et QR-koodi rakendusvõimalusi kasutati ka efektiivselt ära - kogu seltskond saadeti koodijahile Guimarães, kus läbi koodide anti õpetajatele ülevaade linnast, samas oli vaja lõpptulemuse vormistamiseks kasutada Thinglink’i keskkonda, laadides üles tehtud pildid, videod jm. Sedalaadi ettevõtmisi on hiljem ajaveebi või muu kanali kaudu lihtne viia lapsevanemani, kes saab lapse põnevast õppetegevusest teadlikuks. Margit kuulis ja nägi üritusel palju põnevat, erinevate õpetajate kogemused on suureks abiks, et edaspidigi tunde rikastada ja innovaatiline olla.

Aimi Jõesalu oli rõõmus, et sai kogeda koostööd rahvusvahelises seltskonnas ja olla huvitavate teemade arutluse keskel. Kõige enam meeldisid talle ümberpööratud klassiruumi töötuba, kus tutvustati talle ammu tuttavat Blendspace’i ning ka ThingLink’i (seekord mobiilse rakendusena), Kahoot’i ja QR-koodide kasutamist. Kogetu andis võimaluse üle kuulata ja katsetada sobilikke  rakendusi uuteks eTwinningu projektideks. Aimil tekkis Guimaraesis ka uus projektiidee, mida nüüd töösse rakendama asub. Kahtlemata andis sisukas  ja unustamatu koolitus talle palju inspiratsiooni ja tegutsemislusti. 

Tuuli Hiiesalu osales eTwinningu PDW koolitusel esmakordselt ja seetõttu oli tema jaoks kõik uus ja huvitav. Eriti hindas ta võimalust suhelda kolleegidega nii erinevatest riikidest. Tuleb välja, et näiteks Saksamaal peavad vanemad lapse kontrolltöö allkirjastama ja kooli tagasi saatma (internetipõhist infosüsteemi pole), samas kui Horvaatias on sarnaselt meile olemas intenetipõhine infosüsteem. Mitmed ettekanded panid mõtisklema praeguse koolipildi üle. Õpetaja ei ole enam teadmiste jagaja, kes teadmisi kopaga lastele pähe tõstab, vaid on teejuht, kes annab õnge, et laps ise saaks kala püüda.

Suhtlemine kooli ja kodu vahel peab muutuma aktiivseks. Infoajastul ei ole kaks lastevanemate koosolekut aastas enam piisav. Vahendeid ja võimalusi on palju, üks nendest ka eTwinningu loodud TwinSpace, mille kastuamine on eriti tulus just selle turvalise keskkonna poolest.

Tuulile läks eriti südamesse lasteaiakasvataja Maria da Luz Borges´i ettekanne, kus räägiti vanavanemate toomisest lasteaeda. Elame küll digitaalses maailmas, kuid isiklik ja silmast silma kontakt ei tohi kaduda. Ei saa loobuda klassiürituste korraldamisest koos vanematega ega arenguvestlustest, mis toimuvad silmast silma. Tuuli plaanib uuel aastal ette võtta eTwinningu projekti, mis toob kooli vanavanemad ja on kindel, et sellest saab väga tore ettevõtmine.

Madli-Maria Naulainen sai kõige rohkem tuult tiibadesse just ümberpööratud klassiruumi töötoast. Mõte oli tuttav ammu, aga ise katsetama ei ole varem hakanud. Kuuldud näpunäited ja kogemused panid aga mõtlema, et asi on tõepoolest väärt katsetamist, kuigi õpetajale endale esialgu tööd juurde toob. Koolituse käigus kogunenud mõtted andsid mitu uut projektiideed, millest mõnede alustamine juba Portugalis kokku lepitud sai. Lapsevanem on huvitatud sellest, kuidas kool last arendab ja tegelikult on eTwinning ning sellepõhine koostöö siin suurepäraseks vahendiks. Kogeda saab seda, millega oma laps koolis tegeleb, aga ka seda, mida teevad koolid selles valdkonnas üle Euroopa.

eTwinningu rahvusvaheliste koolituste põhieesmärk on viia kokku õpetajaid erinevatest riikidest, jagada kogemusi ja leida uusi projektipartnereid. On hea meel öelda, et kõik see saavutati, saime õpetajatena palju uusi kolleege, kellega koostööd arendada ning erinevaid projekte luua. Aitäh korraldajatele ja kohalikule eTwinningu meeskonnale, kes seda võimaldasid!

Haridus- ja Noorteamet