IT-sumin tõusis taevani


Avaldaja:Madli Leikop26. Jaanuar 2015

Kui tavaliselt tõusevad Tallinna Lauluväljakult taevani isamaalised laulud, siis seekord kostis kõrvu ja köitis meeli IT-sumin. HITSA ProgeTiigri õpilaskonkursi finaalüritus tõi kohale sadu noori, nende juhendajaid ja lapsevanemaid.

Hariduse Infotehnoloogia Sihtasutuse korraldatud ProgeTiigri tehnoloogiakonkurss õpilastele „Tuleviku õpperuum 2050“ algas koos uue õppeaastaga septembris 2014. Konkursile said registreeruda õpilased vanuses 5 kuni 19 eluaastat ehk siis lasteaiast kutseõppeasutusteni välja. Oktoobris toimusid maakondlikud eelvoorud, finaali pääses lõpuks 250 õpilast 90 tööga. Töid sai laupäeval, 24. jaanuaril finaalüritusel ka näha, selleks olid finalistid ette valmistanud 5-minutilise tutvustuse ja esitlused toimusid boksides mitu tundi järjepanu.

IMG_2761.JPG

Messialal jagus tegevust suurtele ja väikestele. 

Näha sai mobiilseid äppe ja kuulata, kuidas võiks kõlada koolikell aastal 2050, oli rikkalikus valikus animatsioone ja arvutimänge, demonstreeriti roboteid ja 3D graafikat. Konkursi üldine teema oli „Tuleviku õpperuum 2050“.

Näiteks Eero Ääremaa ja Henri Perk Tallinna Gustav Adolfi gümnaasiumist esitasid konkursile äpi „Trennimehe päevik“. „Trennimehe päevik on mobiilne äpp androidile, mis salvestab treeningud. Enam ei pea pidama päevikut kaustikus, mis läheb pidevalt katki ja koledaks, kõik andmed on digitaalsed ja leiab ühest kohast,“ tutvustas tehtut Eero Ääremaa. Nende töö võitis kategoorias „Mobiilne äpp“ II-III kooliastme vanuserühmas III koha. Noori juhendas Ingrid Maadvere.

IMG_2777.JPG

Oma tööd tutvustab Eero Ääremaa.

Või siis Haanja kooli võistkond koosseisus Karolin Jõgeva ja Janeli Kõva, kes olid kategoorias „Arvutianimatsioon või -mäng“ teinud animatsiooni rääkivast klassiruumist – „Ruum kui õpetaja“. Nende mõte oli, et tulevikus õpetavad lapsi ka klassiruumi seinad, koolikell, lagi, põrand ja kõik muu, mis koolis õpilase ümber on. Idee saadi sellest, et maakoolis on õpetajatest puudus, ja n-ö rääkivad seinad aitavad muret leevendada. Nende töö sai II-III kooliastme vanuserühmas I koha. Tüdrukuid juhendas Triinu Grossmann.

NB! Täieliku nimekirja võitjatest ja lingid võidutöödele leiab loo lõpust!

IMG_2788.JPG

Esitlustele elati kaasa, huvilisi jagus iga töö tutvustuse juurde. 

Pisikesel Konguta koolil Tartumaalt oli aga põhjust eriti rõõmustada: osa võeti neljast võistluskategooriast (vaid 3D graafikat ei tehtud) ja koju viidi kolm võitu. Kategoorias „Mobiilne äpp“ sai Konguta kooli võistkond (Janne Kotkas, Raikko Kotkas ja Kristo Oijala, juhendaja Liina Tamm) tööga „Äpp koduvallale“ II-III kooliastme vanuserühmas I koha ja rahva lemmiku tiitli; kategoorias „Robotid ja tuleviku õpperuum“ sai avaliku hääletuse tulemusena II-III kooliastme vanuserühmas rahva lemmiku tiitli Harry-Richard Treieri, Timmu Õunapuu, Mats Lepa, Jaak Pärteli ja Taniel Lukometsa töö „Robootika on lahe“ (juhendajad Tõnis Tammemägi ja Elin Karuoja) ning arvutianimatsioonides võideti I kooliastme vanuserühmas tööga „Interaktiivsed õunad kooliteel“ II koht (Liis Liivsoo, Janeli Lepik, Mirta Šanin, Elgitha Vaarik ja Kärolin Kiin, juhendaja Elin Karuoja).

IMG_2780.JPG

"Äppi koduvallale" tutvustab Konguta Kooli võistkond. 

„Äpp koduvallale“ tutvustab Konguta valla aja- ja kultuurilugu ja selle valmimiseks pidid lapsed tõsist eeltööd tegema: infot otsima, vallajuhte küsitlema, õpetajate ja vanematega rääkima. „Äpp räägib ajaloost ja Konguta valla vaatamisväärsustest, kuvab detaile, aga äpp päris valmis veel ei ole, see on suure töö algus,“ sõnas Konguta kooli direktor Liina Tamm. „Äppi saab juba alla laadida, seal on peamiselt pildimaterjali ja natuke infot ka. Meil on koolis kultuuriloo tund, saime sellega ühendada, kild-killu haaval kogusime materjali. Aga suurem tegu oli tehnoloogiaga, lapsed pidid erinevaid programme ja keskkondi kasutama. Paljud keskkonnad on peale pannud vanusepiirangu, nii pidin juhendajana ise kontod looma, et lapsed saaksid tööd teha. Kuidas programmid omavahel ühilduvad, kuidas saada foto mobiilist blogisse, koostöö, meeskonnatöö – seda kõike õppisime. Meile meeldib tehnoloogia, see on tulevik. Laste vaimustus on õpetajatesse kandunud ja vastupidi. Eesti kool on lõpmatult huvitav koht, seal on praegu nii palju võimalusi."

IMG_2797.JPG

IMG_2792.JPG

ProgeTiigri finaalis said külastajad ka ise käed külge lüüa. Tehnoloogia töötubades ootasid huvilisi nii robootika kui ka mobiilsete äppide tegemine, noortefirma loomine ning asjalikud nõuanded lapsevanematele interneti ohutuse teemadel. Suurel messialal tutvustasid oma tegemisi IT- ja tehnoloogia huvialaklubid ning ettevõtted, kõrgkoolid ja kirjastused.

IMG_2760.JPG

IMG_2762.JPG

Laval nägi põnevaid teadusetendusi, kus eksperimenteerisid Tartu Ülikooli muuseumi Hull Teadlane, Kolm Põrsakest, Energia Avastuskeskus ning AHHAA keskus. Muusikat tegid Kristel Aaslaid bändiga Avoid Dave, vennad Janno ja Erki Reim, Firejosé jt. Meeleolukat ja IT-suminast tulvil päeva juhtis räppar Genka.

IMG_2773.JPG

IMG_2771.JPG

Fotod 24. jaanuaril Tallinnas toimunud ProgeTiigri õpilaskonkursi finaalüritusest tegi MadliLeikop. 

Täieliku nimekirja kõikidest võitjatest ja lingid võidutöödele leiab siit:  ProgeTiigri võitjad.pdf

Haridus- ja Noorteamet