Uus-Meremaa haridusteadlane: kõik õpetajad peavad olema valmis töötama erivajadustega lastega


Avaldaja:Laura Vetik25. Mai 2015

Täna toimunud kaasava hariduse konverentsi peaesinejaks oli rahvusvaheline tipp-haridusteadlane David Mitchell, kes tõi välja, et HEV-õpilasi on igas klassis, seega peaksid kõik õpetajad oskama nende mitmekesiste vajadustega arvestada.

Konverentsi "Teada või katsetada: strateegiad, mis klassiruumis tegelikult töötavad" peaesineja David Mitchell rõhutas, et kaasaegne õppekeskkond eeldab iga õpilase individuaalse eripära väärtustamist. „Tuleb mõista, et haridussüsteem peab vastama iga lapse vajadustele ja seega on loomulik, et erivajadustega õpilaste õpetamine pole ainult tugispetsialistide pärusmaa, vaid on vältimatult ka õpetajate, koolijuhi ja laiema hariduskorralduse küsimus,“ ütles David Mitchell. Konverentsil tutvustas ta tõenduspõhiseid strateegiaid erivajadustega laste õpetamiseks, mida õpetajatel on võimalik oma töös koheselt kasutama hakata.

img_2469.jpg

Fotol tipp-haridusteadlane David Mitchell. Fotod: Haridus- ja teadusministeerium.

Haridus- ja Teadusministeeriumi nõunik Tiina Kivirand selgitas, et Eesti hariduspoliitikas on juba pikka aega lähtutud kaasava hariduse põhimõtetest, mille kohaselt on igal õppijal õigus saada oma võimetele ja vajadustele vastavat haridust ning iga last väärtustatakse. Sellest tulenevalt on jätkuv hariduspoliitiline suund, et hariduslike erivajadustega lapsed õpivad üldjuhul elukohajärgses tavakoolis, saades sealjuures vajalikku tuge. Vaid kõige spetsiifilisemat õppekorraldust ja ressursimahukamaid tugiteenuseid vajavatele õpilastele peab olema tagatud õppekohtade olemasolu erikoolides. Seetõttu on aktuaalne riigi erikoolide võrgu korrastamine, et see oleks ühiskonna ootustele vastav, õpilaste erivajadusi arvestav ning efektiivne.

Tiina Kiviranna sõnul tegeletakse kõikide õpilaste huve arvestavaks ning õppurite arengu seisukohalt tähenduslikuks kaasamiseks süsteemselt koolijuhtide ja õpetajate koolitamisega, õppekava ja õppevara arendamisega, tugiteenuste ja tugispetsialistide kättesaadavuse edendamisega ning kõigile õppijatele füüsilise juurdepääsu tagamisega. „Arvestades Eesti haridussüsteemi hetkeseisu on oluline saavutada optimaalne tasakaal koos- ja lahusõppe vahel. Koos õppides ja uuringutele tuginedes tuleb leida hariduspoliitilisi lahendusi ja toimivaid praktikaid, mis on meile jõukohased ning mis reaalselt töötavad Eesti haridussüsteemis ja kultuurikontekstis,“ ütles Tiina Kivirand.

pilt.jpg

Kaasava hariduse konverentsil osales ligikaudu 250 õpetajat ja haridusspetsialisti üle Eesti.

Taust

Rahvusvaheliselt tuntud haridusteadlane David Mitchell on koolitanud õpetajaid ja koolijuhte nii Uus-Meremaa Canterbury ülikoolis kui ka külalisprofessorina USAs, Kanadas, Suurbritannias, Jaapanis, Singapuris ja mujal. Tartus tutvustas ta tõenduspõhiseid strateegiaid erivajadustega laste õpetamiseks ja kaasamiseks, mis põhinevad üle 2000 teadusartikli analüüsil. Lisainfot tema bestselleri „What Really Works in Special and Inclusive Education: Using evidence-based teaching strategies“ kohta leiab veebilehelt: http://www.routledge.com/cw/mitchell.

Konverentsil esinesid ka Tartu Linnapea Urmas Klaas, Haridus- ja Teadusministeeriumi asekantsler Mart Laidmets ja nõunik Tiina Kivirand, Tallinna Ülikooli professor Aaro Toomela ning Tartu Ülikooli emeriitprofessor Jaan Kõrgesaar. Lisaks jagasid kolm Tartu kooli – Annelinna Gümnaasium, Hansa Kool ja Kivilinna Kool – häid kogemusi kaasava hariduse põhimõtete rakendamisest.

Kaasava hariduse konverentsi korraldasid Haridus- ja Teadusministeerium ja Tartu Linnavalitsus.

Ettekannete materjalid

Allikas: Haridus- ja teadusministeerium.

Samal teemal:

Haridus- ja Noorteamet