ALGUSKUU: Loquiz – mäng nutikas kuues


Avaldaja:Madli Leikop07. September 2015 Kommentaarid (1)

Maastikumäng ühendab liikumise ja nuputamise, ja maastikumängus saab rakendada fantaasiat. Metsateele võib teha männikäbidest suunanoole, aga kogu mängu võib kokku panna ka veebis, lisandiks näiteks matemaatikaülesanded.

http://loquiz.com on veebikeskkond, kus saab kokku panna ülesannete lahendamisel ja küsimustele vastamisel põhinevaid maastikumänge, aga ka täitsa tavalisi viktoriine. Seda kasutavad firmad oma suvepäevadel, üritusi korraldavad ettevõtted pakuvad http://loquiz.com võimalusi oma klientidele, seda võib mängida sünnipäevaseltskonnas ja Loquiz sobib suurepäraselt ka koolitundi. Ainest asi ei sõltu: teistmoodi õppetunni saab korraldada nii kirjanduses kui kehalises kasvatuses, nii loodusõpetuses kui ajaloos.

Kasutamine õppetööks

http://loquiz.com asutaja Eric Hints ütleb, et koolidele on sobinud veebiplatvorm õppetöös kasutamiseks hästi. Kooli konto avamiseks tuleb ühendust võtta kodulehel oleva ankeedi kaudu või meili teel.

 

Loq3.jpg

Mulle endale meenutas Loquiz seda lapsepõlves mängitud mängu, kus üks kiri (otsi suurest aiast rohelisest kastist!) suunab leidma järgmist kirja ja see omakorda järgmist, kuni lõpuks jõutakse aardeni. Eric Hints, kuidas teie Loquizi iseloomustaksite, mis see on?

„Loquiz on location based quiz ehk asukohapõhine viktoriin. Kõige lihtsam kirjeldus: saad võtta ükskõik missuguseid küsimusi ja panna neid ruumis erinevatesse kohtadesse. Mäng toimub tavaliselt väliskeskkonnas. Näiteks on õpetajal kümme huvitavat küsimust matemaatikast, aga ta ei taha neid õpilastega klassiruumis lahendada, vaid hoopis kooliaias: kui õpilane suundub õigesse ehk mängus õpetaja poolt märgitud kohta, siis küsimus avaneb nutiseadmes ja ülesanne tuleb lahendada sealsamas. See on kõige lihtsam selgitus."

Õpetajad arvavad

Tallinna Vanalinna Hariduskolleegiumi algklassiõpetaja, Koolielu ainemoderaator Tuuli Koitjärv kasutas Loquizi rakendust möödunud õppeaastal orienteerumismängude läbiviimiseks väikeklasside õpilastele. "Lapsed õppisid tundma kooliümbrust, kontrollpunktidesse jõuti kaardil olevate juhiste abil. Hasarti ja põnevust pakkus ülesannete lahendamisel kohene tagasiside ning finišisse jõudmiseks kulunud aeg. Mängulustis ei pannud õpilased tähelegi, kuidas omandati olulisi oskuseid."

Jäneda Põhikooli algklasside õpetaja Tiia Salm arvab, et Loquiz leiab õpetajate hulgas kindlasti rakendust, kuna tegemist on mitmekülgseid võimalusi pakkuva keskkonnaga. "Katsetasin suvevaheajal asukohapõhist varianti teemal “Tunne Jänedat”, kus lapsed pidid üles leidma kontrollpunktid, vastama küsimustele Jäneda ajaloo kohta ja lahendama loovülesandeid. Katsejänesteks olid spordilaagri lapsed, kes olid vaimustunud ja üllatunud, et taolist orienteerumismängu saab ka ise luua. Ees on ootamas põnevad seiklusmängud oma õpilastega. Koolielus alanud veebikursus “Nutikalt õue!” annab õpetajatele hea võimaluse Loquizi tundma õppida ning omavahel ideid ja kogemusi jagada."

Alguses oli seiklusmäng

http://loquiz.com on välja kasvanud seiklusmänge pakkuvast firmast 360 kraadi, kus mängimiseks kasutatakse GPS-seadmeid. Et mänge põnevatena hoida ja uuendada, läks tehniline töö (seadmete programmeerimine) üsna keeruliseks, lisaks hakkasid võidukäiku tegema tahvelarvutid. Nii hakatigi tegema veebiplatvormi, kust oleks lihtsam mänge ette valmistada. Ja lõpuks sündis http://loquiz.com.

„Algselt olid meie kliendid üritusi korraldavad ettevõtted. Nüüd on rohkem kasutajaid koolide seas, Eestist on liitunud 60 kooli. Meil on hea koostööpartner Lätis, kes pakub mänge Läti koolidele, seal on Loquiz isegi rohkem kasutuses kui meil. Ja on liitujaid ka Taani koolidest,“ selgitas Eric Hints.

Loq1.jpg

Et seda maastikumängu-vitkoriini mängida, peab olema kas iPad, iPhone või Andrioidi seade. „Me ei toeta Windows´i platvormi. Et mäng toimiks, peame teadma seadme asukohta ehk seadmel peab olema sees asukoha määramise süsteem. Kui on GPSita seade, siis välimänge mängida ei saa, saab teha ainult viktoriini siseruumides. Nutiseadmesse tuleb laadida Loquizi programm, mis on tasuta saadaval ja seda kuidagi ei piirata. Aga programmiga ei ole seni midagi teha, kui keegi pole teinud mängu ja öelnud, et mängu käivitamiseks on sul salasõna ja kasutajanimi. Seda ütleb platvormi kasutaja ehk mängu koostaja,“ rääkis Eric Hints.

Käime siis üksipulgi läbi, kuidas Loquizi kasutada. Õpetajal tuleb idee teha selles keskkonnas üks mäng, kust tuleb alustada?

„Kõige esmalt http://loquiz.com koduleht, mis küll kahjuks on ingliskeelne, meil lihtsalt ei ole jõudlust tõlkida. Aga kõik küsimused ja muu mänguga seonduva saab kasutaja vormistada eesti keeles, mängitakse eesti keeles. Kui üks õpetaja näeb vaeva ja ta ei tee mitte ainult enda aine küsimusi, vaid midagi üldisemat ka, siis teised õpetajad, kes seal koolis töötavad, saavad sama infot ära kasutada. Kui konto tehtud ja kinnitatud, tuleb süsteemi sisse logida, midagi oodata ei ole vaja. Esimest korda sisselogijat ootab ees puhas leht, kõike saab ise looma hakata, nii küsimusi kui mänge.

Mitu küsimust õpetaja teeb, on täiesti tema vaba voli. Kuidas need vormistab, on ka tema enda otsustada. Meeles võiks pidada, et kui lastel on isiklikud nutiseadmed, siis väga mahukad küsimused, kuhu on lisatud pilte või näiteks video vaatamise võimalus, võivad kuu internetilimiidi täis lüüa, pärast lapsevanemad pahandavad. Saab teha ühe või mitme vastusevalikuga küsimusi, numbriga vastuseid, tekstivastuseid, vastuseks on foto või vastuseks jutustatakse lugu. Küsimusele saab külge panna vihjeid, kommentaare, raskusastme punkte, ajalimiidi, kui kiiresti tuleb vastata. Oluline on küsimused tag´ida, et oleks pärast lihtsam otsida.“

Missugust ettevalmistust mäng õpilastelt nõuab?

„See on vaba valik, kas mängu ajal on nutiseade igal õpilasel või on meeskonna peale. Mängu seisukohalt tähendab üks nutiseade ühte meeskonda. Programm peab olema alla laetud, sellega saavad lapsed suurepäraselt hakkama.“

Küsimused ei ole veel mäng, mis saab pärast küsimuste koostamist?

„Siis tuleb hakata mängu looma. Kõige lihtsam on täiesti tavaline viktoriin sisetingimustes, küsimused avanevad järjest pärast vastamist. Välismängudest on valikorienteerumine: kõik küsimused kuvatakse kaardil punktidena, ja kui oled õigesse kohta liikunud, siis küsimus avaneb ja saad sellele vastata. Keerulisem on strateegiamäng: alustad algusest ja pead lõppu välja jõudma, aga lõppu jõudmiseks ei pea kõigile küsimustele vastama. See on mängija valik, kuidas käituda, et kõige kiiremini lõppu jõuda.“

Loq2.jpg

Põhimõtteliselt on siis võimalik, et õpetaja saadab lapsed nutiseadmetega õue orienteeruma ja küsimustele vastuseid otsima, ise jääb klassi ja jälgib toimuvat arvutist?

„Jah, õpetaja näeb oma arvutist või nutiseadmest, kuidas mäng kulgeb. Või vaatab, kuidas fotod sisse tulevad, mis punkti vastajad jõudsid, kui palju punkte on üks ja teine meeskond kogunud.“

Esmapilgul tundub Loquiz keeruline, aga see mulje on petlik. Ikka rohkem kättevõtmise asi. Ja lisaks pakub Loquizi meeskond kasutajatuge, alati võib küsida, kui probleeme tekib. Koolielu ainekuu – alguskuu – raames toimub 7.-27. septembrini ka veebikursus „Nutikalt õue!“, kus samuti õpetatakse looma maastikumängu Loquiz keskkonnas.

Foto: Madli Leikop.

Samal teemal:

 

 

    • Anneli Ülemaante
      Anneli Ülemaante

      Olen ka kasutanud õpilastega Loquiz keskkonda. Väga asjalik ja mõnus keskkond. Lastele väga meeldib. Olen koostanud Haapsalu kolledži õpingute raames Haapsalu raudteejaama mängu, lastelaagi jaoks Vana-Vigala mõisa tutvustava mängu ja oma koolis kevadise kooliaasta lõpu viktoriini. Lapsed täitsa nautisid, kui mängisid.

    Haridus- ja Noorteamet