facebook, sotsiaalne meedia, koolielu veerandid, õppija veerand
Sotsiaalne meedia on vallutanud maailma, seda kasutab aukartust äratav hulk inimesi, järjest enam on sotsiaalse meedia roll tõusnud ka ettevõtluse ja hariduse valdkonna arengu seisukohalt. Kuidas on aga lugu Eesti koolidega – kas koolid kasutavad sotsiaalset meediat sarnaselt ettevõtetele oma eesmärgistatud tegevuste toetuseks, küsib Madli-Maria Naulainen.
Sirvisin erinevates keskkondades Eesti koolide lehekülgi. Enamasti on koolidel olemas kontod erinevates õpikeskkondades, LeMillis, Moodle'is jt, sotsiaalsetest kontodest olid omal ajal populaarsed koolide Orkuti kommuunid, kus vilistlased ja kooliõpilased said end siduda õppeasutusega ja lehelt ka vähemal või rohkemal määral infot ammutada, osaleda foorumites, kus kõneldi erinevatest mälestustest, õpetajatest, naljadest koolitunnis jne. Orkuti populaarsuse vähenemisega on ka koolid kolinud uutele jahimaadele.
Eestis samastub sotsiaalse meedia mõiste paljuski Facebookiga, nagu ütles ka hiljutine artiklipealkiri tuntud päevalehes. Kuivõrd kasutavad koolid enda tegevuse kajastamiseks Facebooki? Tagasihoidliku vaatluse tulemusena paistab, et üldhariduskoolid on küll Facebooki registreeritud asutustena, millega õpilased saavad end seostada, kuid sihipärast sisu väga suures mahus arendatud pole. Erinevalt üldhariduskoolidest on Eesti ülikoolid oma niši sotsiaalses meedias leidnud ja kasutavad seda päris aktiivselt - võib ju olla, et sihtgrupp on suurem ja meediakajastuse vajadus laiem, kuid see ei tähenda, et tavakoolid seda enda kasuks tööle panna ei saaks või ei peaks. Õpilased veedavad suure osa oma ajast internetis, kasutavad aktiivselt ka erinevaid suhtlusvõrgustikke. Miks mitte uurida õpilaste arvamust, kuidas kool enda jaoks sotsiaalse meedia toimima panna saaks.
Sotsiaalse meedia sihipärane ja suunatud kasutus oleks kindlasti tulutoov võimalus hoida lugejaid (olgu nad siis vilistlased, õpilased, lapsevanemad) aktiivselt kursis kooli tegemiste ja toimetustega, tutvustada erinevaid projekte, millest kool haaratud on, kajastada uudiseid, korraldada kampaaniaid mõne uue vahendi soetamiseks vms. Kooli koduleht täidab küll sama funktsiooni, kuid pigem on tavapärane, et see kipub olema liialt staatiline ning selle peamine lugejaskond ja toimetajad on õpetajad, õpilased, vahel ka lapsevanemad. Läbi sotsiaalse meedia on kajastuse ulatus kordades laiem, kooli jaoks on see suurepärane võimalus mainekujunduskampaaniaks – näidata, et koolis toimub palju ja erinevat ning rikastavat ja et just selles koolis tahavadki kõik õpilased käia.
Kuressaare Gümnaasiumis võttis kooli matemaatikaõpetaja Piret Paomees initsiatiivi enda kätte ja lõi info vahendamiseks Kuressaare Gümnaasiumi aktiivse konto Facebook'i, läbi selle vahendab ta kooli uudiseid laiemale lugejaskonnale. Sinna on koondatud erinevad kooli poolt loodud uudised, teated (ja registreerimised) üritustest, võimalik on vahendada pilte ja videoid, lugusid kodulehelt, samuti viidatakse kooli puudutavatele meediakajastustele kohalikes lehtedes. Lugejaskond kasvab, populaarseim on ürituste loomise ja nendele registreerimise võimalus. Infokanalina täidab oma funktsiooni, viitab vajalikule infole. Kuressaare Gümnaasiumi õpilaste poolt on aga väga suure populaarsuse saavutanud Kuressaare Gümnaasiumi Õpilasesinduse konto Facebook'is, mis vahendab samuti erinevaid õpilasüritusi, koosoleku kokkuvõtteid ja õpilasesinduse kavandatud ürituste reklaami, ka kasutasid õpilased sama kontot õpilasesinduse valimiste reklaamiks ning oma kandidatuuri loomiseks, mis on omamoodi hüppelauaks ka reaalsele valimistemaailmale.
Palun jagage oma kogemusi ja mõtteid – kas teie koolil on suhtluskonto sotsiaalvõrgustikes? Mis on selle eesmärgiks? Kas see on kooli poolt suunatud? Kas see on teie arvates vajalik? Millist potentsiaalset kasu võiks see koolile tuua ja kes võiks olla sellise info sihtgrupp ning tarbija?
Madli-Maria Naulainen
Lisatud 30. novembril 2010
Ka Sindi Gümnaasiumil on eelmise aasta lõpust alates konto Facebookis. / www.facebook.com/ reqs.php#!/ pages/ Sindi-G%C3%BCmnaasium/ 101010869961677
Eesmärgiks on kooli vilistlasi, lapsevanemaid ja õpilasi hoida kursis koolis toimuvaga. Suurt huvi on äratanud endiste lendude pildialbum, kus vilistlased end ise usinasti märkimas käivad.
Iga kooli tegemine kajastub operatiivselt ja koos piltidega. Meie fännklubi kasvab iga nädalaga ja huvi on ilmne.
http:/