Uued õppematerjalid

esitlus
Svetlana Astahhova12. Aprill 2018
mäng
Ragnar Vutt12. Aprill 2018
kodulehekülg
TiiuLe05. Jaanuar 2018
tunnikava
TiiuLe05. Jaanuar 2018

Tehisreaalsus “AI seda Kratti!” meie ellu


Avaldaja:Madli Leikop24. Oktoober 2019

Tehisreaalsus on üha rohkem meie igapäevaelu osa, masinad aitavad teha “musta” tööd andmete töötlemisel ja hoiavad kokku väärtuslikku loovat inimressurssi. Kratt on juba kotist väljas, seega meil tuleb olla teadlik nii võimalustest kui ohtudest.

Projekti "Targalt internetis" esindus osales Sloveenias Ljubljanas Insafe treening-kohtumisel, mille põhiteema oli ohutus ja kratid. 

Väljakutseks tehisreaalsuses on inimfaktor, sest masin teeb ikkagi seda, mida inimene oskab küsida või piiranguks seada. Kui inimlikud otsused on kallutatud, siis loodetud kasu asemel võib kasvada hoopis diskrimineerimine. Näiteks kui töövahendusrobot on seadistatud CVsid lahterdama töötatud aastate ja töötuna oldud aastate osas, siis löögi alla satuvad ühiskonnas nõrgemal positsioonil olevad liikmed. Või kui robot pannakse tööle e-poodides personaalses hinnastamises, siis hind oleneb teie staatusest, asukohast või miks mitte ka soost. 

Kuid kratiteema on siiski ka väga kasulik, sest nutikas robot leiab sobilikke lahendusi, mis teevad inimeste elu kvaliteetsemaks ja ohutumaks. Robotid aitavad ennustada näiteks liiklusummikuid, aitavad leida parima kohtulahendi või miks mitte toetavad arste ja õpetajaid tulevikus paremate tööstrateegiate valikul. 

Ka koolis on täna võimalik uurida uusi põnevaid tehisreaalsuse lahendusi. Näiteks Quick, Draw! on äraarvamismäng nagu Alias: joonistate kiiruse peale loomi, linde, esemeid, mida programm püüab tuvastada. Seeläbi õpivad inimesed mõistma, kuidas tehisintellekt töötab ja mis tegelikult masinõppimine tähendab.  

Body synth muudab inimkeha pilliks, millega muusikat imiteerida ja helisid kuulata.                  

Semantris on tippimise ja sõnatuvastusmäng, kus saate tehisintellektile anda vihjeid ja tema saab arvata ära, millest teie mõtlete. 

Type with voice - teie jutt kuvatakse esitluse all tekstina. See aitab paljudel vaegkuuljatel ja nägijatel paremini esitluse juttu jälgida. Loe lähemalt siit: https://support.google.com/docs/answer/4492226?hl=en.

Igasuguseid muid põnevaid eksperimente, mida teadlased on katsetamas saab uurida siit, näiteks ka seda, kuidas oma arvuti ja temas olev kaamera muuta targaks. Sellega saab hakkama iga laps, kellel natukenegi inglise keele oskust olemas. 

"Hariduse tehnoloogiakompass" on tehisreaalsuse toonud välja kui ühe arengustrateegia osa infoühiskonnas ka koolide jaoks. Mida varem me tehisintellekti võimalustest ja ohtudest teada saame, seda edukamad oleme me krati enda heaks tööle rakendamisel. 

image.png

Eesti krattidest saab lugeda aga siit: https://www.kratid.ee/kasutuslood

Loo autorid on Birgy Lorenz (TalTech) ja  Annika Silde (Lastekaitse Liit)

Foto on kuvatõmmis lehelt https://experiments.withgoogle.com/teachable-machine

Samal teemal: