Kui hariduslike erivajadustega (HEV) õpilaste õppevara arendamise programm 2008. aasta suvel alustas, siis õnneks mitte päris tühjalt kohalt. Hulk põhikooli lihtsustatud õppekavale (abiõppe õppekavale, LÕK) vastavaid õpikuid, tööraamatuid ja töövihikuid oli olemas nii I kooliastmes (1.–2. klass; 3.–5. klass) kui II kooliastmes (6.–7. klass; 8.–9. klass). Sama oli lugu toimetuleku riiklikule õppekavale (TÕK) vastavate tööraamatutega. Ometi polnud seda piisavalt, vajadus HEV-õpilastele mõeldud õppevara järele oli ja on praegugi suur.
Koolid tunnevad HEV-õpikute vastu jätkuvalt huvi, seda nii erikoolide kui tavakoolide osas. Lisaks on programm saatnud oma õppevara Tartu Ülikooli ja Tallinna Ülikooli eripedagoogika osakondadesse ning üle vabariigi nõustamiskeskustesse. Elektrooniliselt (CD-plaadil) on õppevarasid saadetud ka lastevanematele, eripedagoogika tudengitele jt.
Siinkohal ülevaade tänaseks ESFi programmi toel valminud ja koolidesse jõudnud uutest põhiõppevaradest. Huvi peaks see pakkuma ennekõike õpetajatele ja lastevanematele.
LÕK:
1. Matemaatika tööraamat VIII klassile, autor M. Maila.
2. Matemaatika tööraamat VII klassile, autorid R. Veelmaa, I. Madisson, E. Vräv, M. Maila.
3. Eesti keele lugemik-tööraamat II klassile, autor K. Pastarus.
4. Eesti keele lugemik-tööraamat V klassile, autor K. Sunts.
Koostamisel on:
1. Eesti keel (keeleõpetus) 7.kl, käsikirja eeldatav valmimisaeg 2011 veebruar.
2. Eesti keel (keeleõpetus) 9. kl, käsikirja eeldatav valmimisaeg 2012 märts.
3. Matemaatika 5. kl, käsikirja eeldatav valmimisaeg I osa 2011 märts, II osa 2011 juuni.
4. Matemaatika 6. kl, käsikirja valmimisaeg 2011 juuni.
5. Matemaatika 9. kl, käsikirja eeldatav valmimisaeg I osa 2011 märts, II osa 2011 juuni.
6. Loodusõpetus 1. kl, käsikirja valmimisaeg 2012 juuni.
7. Loodusõpetus 2. kl, käsikirja valmimisaeg 2012 juuni.
8. Loodusõpetus 3. kl, käsikirja eeldatav valmimisaeg 2011 juuni.
9. Loodusõpetus 6. kl, käsikirja eeldatav valmimisaeg 2011 aprill.
10. Elu- ja olustikuõpetus (inimeseõpetus) 6. kl, käsikirja eeldatav valmimisaeg 2011 juuni.
11. Elu- ja olustikuõpetus (inimeseõpetus) 7. kl, käsikirja valmimisaeg 2012 juuni.
12. Ajalugu 7. kl, käsikirja valmimisaeg 2012 märts.
13. Ajalugu 9. kl (vene k), käsikirja eeldatav valmimisaeg 2011 juuni.
TÕK
Tänasekson valmis ning koolidesse jõudnud töölehtede komplekt „Inimene I“ (II-III õpitase) ning selle juurde kuuluv õpetajamaterjal. Täpsem info http:/
Koostamisel on:
1. Matemaatika töölehtede komplekt (koos õpetajamaterjaliga) I–III õpitasemele. See materjal on tänaseks tegelikult valmis, ees ootab kirjastamine ja trükitööd.
2. Matemaatika töölehtede komplekt (koos õpetajamaterjaliga) I–III õpitasemele II, käsikirja II osa eeldatav valmimine (testitult) 2011 detsember.
3. Matemaatika töölehtede komplekt (koos õpetajamaterjaliga) I–III õpitasemele III, käsikirja III osa (eeldatav valmimine (testitult) 2011 november.
4. Matemaatika töölehtede komplekt (koos õpetajamaterjaliga) I–III õpitasemele IV, käsikirja IV osa eeldatav valmimine (testitult) 2012 juuni
5. Töölehtede komplekt „Mina“ (koos õpetajamaterjaliga), inimeseõpetus I-III õpitasemele, käsikirja eeldatav valmimine (testitult) 2012 juuni.
6. Inimene II. Orienteerumisõpetus II-III kooliastmele, töölehtede komplekt, eeldatav valmimine (testitult) 2011 augustis.
Lisamaterjalid, mis programmi raames valmis ning on üleval portaalis http:/
1. Kõnearenduse materjal, autor T. Albert. Täpsem info http:/
2. Illustreeritud geograafia veebisõnastik http:/
Koostamisel materjalide nimekiri kajastub http:/
Koolid on saanud ja saavad ka edaspidi kõik ESFi programmi raames valminud materjalid tasuta!
Õpetajamaterjalid jagunevad neljaks:
• põhiõppevara (töölehtede komplekt, tööraamat ja vajadusel ka õpiku juurde) kuuluv õpetaja juhendmaterjal;
• eraldiseisev õpetajamaterjal õppetöö läbiviimiseks;
• metoodiline materjal (käsiraamat). Tegemist on õpetajamaterjaliga, mille eesmärk on leevendada erialase kirjanduse vähesust ja parandada HEV-õppe kvaliteeti. Eesti autorite poolt koostatakse/kirjutatakse uus materjal;
• tõlkematerjalid (tõlgitakse välismaal väljaantud metoodilist kirjandust).
Tänaseks on valmis (kättesaadavad http:/
1. "Prader-Willi sündroomiga õpilane. Teatmik õpetajatele". http:/
2. "Tähelaulud", autor S. Paluveer, U. Pihlak. Täpsem info http:/
3. "Laste arendamine ja õpetamine didaktiliste mängude abil. Eripedagoogi käsiraamat“, Jelena Strebeleva. Tõlkekirjandus http:/
4. "Mõtlemise kujundamisest arengulise erivajadustega lastel. Eripedagoogi käsiraamat“, Jelena Strebeleva. Tõlkekirjandus http:/
5. Isevalmistatud õppevahendite ideede kogumik. Õpetaja juhendmaterjal sisaldab uusi mängulisi ideid õppeprotsessi rikastamiseks. Kogumikus kirjeldatud õppevahendid sobivad nii hoolduskoolis õppetöö läbiviimiseks, toimetulekukoolis õppetöö huvitavamaks muutmiseks kui ka väikelaste mitmekülgseks arendamiseks. http:/
6. „Liikumine ja muusika“. Õpetajamaterjal toimetuleku riikliku õppekava alusel õppivate õpilaste rütmika (muusika ja kehaline kasvatus) tundide läbiviimiseks http:/
7. „Apua – kuulovammainen oppilas luokassani!“/ „Appi - mu klassis on kuulmislangusega õpilane!“ Tõlkekirjandus http:/
8. Eesti keel 5. klass lugemik-tööraamatu juurde kuuluv õpetaja juhendmaterjal http:/
Põhiõppevara juurde kuuluvad õpetajamaterjalid on osa TÕK õppevarast ning neid eraldiseisvatena Õpetajamaterjalide lingi all ei kajastata. Need saab kätte põhiõppevara vastava lingi all.
HEV õppevara koostamine nõuab ilmselt spetsiifilisi teadmisi. Kas Eestis on piisavalt autoreid, kes suudavad sellist õppevara tasemel koostada?
Kristiina Paist, programmijuht: "HEV õppevara kirjutamine nõuab ühtpidi nii HEV-õpilase tundmist kui kirjutatava aine tundmist. Kasuks tuleb kindlasti eripedagoogiline haridustaust ning varasem õppematerjali koostamise kogemus. Kui algselt kuulutasime välja taustauuringu koostajate leidmiseks, siis tänaseks, kui on selgeks saanud HEV-õppevara koostamise spetsiifika ja keerukus, on paljud oma kandidatuuri tagasi võtnud. Täna püüame leida koostajaid veel „katmata õppevarale“ teada-tuntud kirjutajate hulgast ning kuna vastavate oskustega inimeste ring on Eestis väike, siis info potentsiaalse koostaja kohta jõuab ühel või teisel moel ikka meieni.
Selge on see, et HEV õpilasele koostatava õppevara puhul ei saa läheneda asjale nii, et võtan tavakooli 6. klassi õppevara ja annan selle HEV-kooli 8. klassi õpilasele ning ongi asi lahendatud. Ka HEV-õpilase puhul peab õppevara olema eakohane ning vastama teatud tingimustele.
Suur eesmärk on veel käesoleval aastal leida autorid ja sõlmida lepingud katmata (LÕK) õppevara koostamiseks (kokku 8 õppevara). Ja kui see tehtud saab, siis oleme üsna kindlad, et programmi eesmärkide täitmisega meil probleeme ei tule! Positiivset tagasisidet oleme saanud ikka ka ja teame, et õpetajad on tänulikud, lapsevanemad on tänulikud ja meie ise oleme ka rahul, et üks väike, aga oluline nišš saab Eesti hariduselus tänu HEV-programmi rakendamisele 2013. a lõpuks täidetud!"
ESFi programmi „HEV-õpilaste õppevara arendamine“ viib ellu Riiklik Eksami- ja Kvalifikatsioonikeskus.