Virtuaaltuur koolis ja ajaloos


Avaldaja:Madli Leikop31. Märts 2011

Kui kuulete kedagi rääkimas virtuaaltuurist, seostub see ilmselt kõigepealt muuseumiga, võib-olla ka mõne suurfirmaga või kõrgkooliga. Virtuaaltuur üldhariduskoolis pole veel igapäevane nähtus, aga esimeste sammudega on algust tehtud. Koolielu käis külas Tallinna Gustav Adolfi Gümnaasiumis, käisime nii virtuaaltuuril kui päris tuuril. Otsekui kirsiks tordil saime ka kiirkursuse panoraamfoto tegemisest.

GAG esitas Tiigrihüppe Sihtasutuse konkursile „Innovaatiline kool 2010“ projekti „Virtuaaltuur ajaloolises koolimajas ja muuseumis“. Projekt leidis toetust, tulemusi võib vaadata http://www.gag.ee/virtuaaltuur. Üleval on praegu alles esimesed panoraamid, sest nagu ütles kooli huvijuht Margot Mängel – nii ajaloolises ja arhitektuuriliselt huvitavas hoones võib tuure teha lõputult.

Arendusprojekti eesmärk ongi luua kooli interjöörist ja ajaloost virtuaaltuur, mis on terviklik IKT-alane lahendus Gustav Adolfi Gümnaasiumi ajaloost. Arendusprojekti on kaasatud kõikide kooliastmete õpilased, valikainena võib virtuaaltuuri tegemise valida gümnaasiumiastmes.

GAG on muuseum-kool, muinsuskaitsealane objekt, aga põhitöö on seal ikkagi õppetöö, mitte turistide vastuvõtmine. Kunagisi kloostriruume, Eesti esimese trükikoja asupaika, vanimat säilinud kasutusel olevat ruumi Tallinnas (praegu algklasside aula) võõras silm naljalt ei näe. Õpilaste ja õpetajate ühistööna valmiv virtuaaltuur pakub 360° jalutuskäiku ajaloolistes kloostri hoonetes ja hariduskvartalis koos tekstilise, pildilise ja helilise infoga ruumide ajaloost, arhitektuurist ning tänapäevast. Tuuritada on võimalik eesti, inglise, vene, rootsi ja prantsuse keeles. Ainete lõiming on seda projekti tehes varnast võtta: IKT, keeleõpe, ajalugu, tekstiloome, kunstiõpetus. Kõige nooremad on kaasatud projekti nii, et joonistavad pilte, mida virtuaaltuurides samuti kasutatakse. Virtuaaltuuri loomine on ka osa kodutöödest ja tunnivälisest õppimisest. Õpilaste juhendamiseks ja projekti ladusaks toimimiseks on loodud tugisüsteem, mis hõlmab tihedat koostööd haridustehnoloogi, IT-spetasialisti, ajaloomuuseumi juhataja, aineõpetajate, kaasatud spetsialistide, huvijuhi ja arendusjuhiga.

Projekti käigust, sealhulgas vajaminevast tehnikast ning tundide ülesehitusest võib lugeda virtuaaltuuri wikist http://gagvirtuaaltuur.wikispaces.com/Esileht

GAGi virtuaalis ja tegelikkuses tutvustasid Koolielule huvijuht Margot Mängel, arendusjuhi asetäitja Sirlet Viilas, tehnik Urmo Laaneots ja multimeedia valikaine õpetaja Ormar Tamm.

Valikaine tunnis oli seekord küll ainult üks õpilane, aga seda rohkem jäi Omar Tammel aega selgituste jagamiseks. Ütlen kohe, et kõrvalseisjale on panoraami valmimise nipid ja tehnika ilmselt palju keerulisemad kui seda ise teha. Panoraamfotost saab kõik alguse, algmaterjal peab olema väga kvaliteetne. Seejärel toimub kuue pildi nö kokkusulatamine vastava programmi abil. Ja veel omaette programm – mootor, nagu IT-inimesed väljendusid – paneb kogu asja ekraanil ringiratast käima. Kui piltide juurde kuulub veel tekst või pildid peavad omakorda mõnda teise kohta edasi viima, on nikerdamist loomulikult kordades rohkem. Aga lihtsama panoraami ja virtuaaltuuri tegemine pidi aega võtma umbes nelja ainetunni jagu, ei rohkemat.

Kus virtuaaltuure näeb? Gustav Adolfi Gümnaasiumi enda õpilased ja õpetajad infotahvlilt, külalised – kooli muuseumis infotahvlilt. Kooli infotahvlit pidid lapsed väga aktiivselt kasutama, sealt näeb lisaks ka tunniplaani ning muud vajalikku infot. Ja kooli muuseum on avatud ka linnakodanikele ja linna külalistele, nii et tutvumisvõimalus on kõigil.

Lisainfo Innovaatilise kooli projektide kohta: http://www.tiigrihype.ee/?op=body&id=338

Haridus- ja Noorteamet