Hea esitluse meelespea


Avaldaja:Madli-Maria Naulainen18. Märts 2013

Esitlus on õpetajate poolt üks eelistatumaid tehnoloogisi võtteid õppetunnis. Kindlasti on see meetod ka õpilaste poolt soojalt tervitatav, kui esitlus hästi ja meeldejäävalt koostatud on. Mida peaks esitluse juures arvestama?

Kõik me teame, et õpilasteni jõudmine pole alati lihtne. Kõigil on oma erinevad tugevused, nõrkused ja õpistiilid. Mingit materjali esitluseks vormida nii, et see kõigile arusaadav oleks, on raske. Seda omakorda veel huvitavaks teha on uus väljakutse. Alljärgnevalt mõned nõuanded või ka meeldetuletused, mis võimaldavad publikul olla kaasa haaratud ja õppida seda, mida neilt eeldad.

Dünaamilisus
Sõnad puhtal lehel on igavad. Kui sa plaanid panna slaidile ainult sõnu, siis on see õpilastele sama huvitav kui lugeda õpikuteksti. Kontrastsete värvide ja graafika kasutamine olulise esiletõstmiseks paneb õpilased nägema seda, mida sa soovid - nad keskenduvad olulisele ning on esitluse jälgimisega haaratud. Foto, video või diagramm võivad info edastamisel öelda palju rohkem kui sõnad.

Lihtsus ja vaoshoitus
Esitlust ei tohi kunagi üle koormata kõigega, mida esitlustarkvara võimaldab. Liiga palju kirjastiile, värve, animatsioone ja hääli tõmbavad õpilaste pilgud eemale olulisest. Ära pane kogu infot ühele slaidile, näiteks mitmeid pilte või diagramme korraga. Lisaslaidi eest ei pea midagi maksma, seetõttu kasuta slaidil alati pigem vähem infot - hea tava järgi on ühel slaidil mitte üle 6 rea ja mitte üle 7 sõna rea kohta. Värvigamma peaks olema slaidiesitluse raames ühtne, sobituma esimese slaidiga.

Õpilasekesksus
Klassiruumis on võrreldes loengutega positiivne see, et õpilased saavad kaasa rääkida ja oma mõtteid avaldada ning arutelud võivad viia uute teadmisteni. Esitluses vaba mõttelendu aga omale lubada ei saa. Pikad lõigud teksti ja nimekirjad asjadest, mis ei ole otseselt teemaga seotud, tõmbavad õpilaste tähelepanu materjalist eemale. Slaidi võib kasutada arutelu lähtekohana ja lasta vestlusel sealt edasi kulgeda. Esitlustarkvara võimaldab lisada slaidile märkmeid, kui kardad, et hiljem arutelu kokku võttes peaks teatud punktid ära ununema.

Kindlasti olete andnud õpetajana õpilastele ülesandeks koostada mõni ettekanne või esitlus slaidide näol. Ka siis on tavapärasemad vead just need, et kopeeritakse suurel hulgal teksti (näiteks Vikipeediast) ja lahterdatakse see lihtsalt punktideks (halvemal juhul esitatakse ka lihtsalt pika tekstina); tihti sätitakse mitu pilti ühele slaidile jne. Kui õpetaja on oma loodud materjaliga heaks eeskujuks ja räägib ka salidide koostamise põhimõtted õpilastega enne tööde koostamist läbi, võib loota, et tulemus on kõigi jaoks nauditavam.

Refereeritud: Edudemic

Samal teemal:

Haridus- ja Noorteamet