Arvutimängud ja õppimine - üks ei välista teist


Avaldaja:Merje Pors01. August 2013

Arvutimängudesse suhtumine on vastuoluline – on neid, kes mänge kõrgelt hindavad ja arvatavasti rohkem neid, kes on skeptilised. Kas ja millised mängud võiksid hariduslike erivajadustega last arendada?

Brüsselis toimunud European Schoolneti koordineeritava projekti SENnet töötoas käsitleti mängude kasutamist hariduslike erivajadustega (HEV) laste arendamisel. Digitaalsed mängud võivad arendada kognitiivseid ja motoorseid oskusi, ruumilist mõtlemist, probleemide lahendamise oskust, strateegilist mõtlemist, näidata põhjuse ja tagajärje seost ja tõsta enesekindlust reaalses elus hakkamasaamisel (erinevad mängud HEV-lastele, mis imiteerivad päriselu, aidates läbi mängu valmistuda samaks tegevuseks reaalses elus).

Nottingham Trent University professor David Brown tegeleb intellektipuudega lastega, kelle puhul mängud võivad aidata õpetada eluoskusi. „Mängud võivad õpilast aktiivselt õppeprotsessi kaasata, need on haaravad ning mängude puhul võivad õppijad teha nii palju vigu kui tuleb,“ märkis Brown. Ta toonitas, et igale õpilasele tuleb läheneda individuaalselt – mängud ei pruugi sobida kõikidele, kuid on lapsi, kelle puhul aitab arvutimäng hästi valmistuda päriseluks. „Mõne õpilasega ei saa minna kohe supermarketisse, hea on enne mänguga selleks valmistuda,“ tõi Brown näite. Kindlasti ei sobi erivajadustega laste puhul kasutada vägivaldseid mänge, sestap ei pruugi sobida suur osa kommertsmänge. Nii pöörab Brown alati tähelepanu, et kasutatavad mängud oleksid sobivad piiratud oskustega lastele, eakohased, arendavad ja vägivallavabad.
IMG_4815.JPG
David Brown rõhutas vajadust uurida tõsiste mängude efektiivsust erivajadustega laste arendamisel.

Erivajadustega õpilastele sobivad veel näiteks projekti GOET (Game on Extra Time) kodulehel pakutavad mängud Cheese Factory (matemaatiliste oskuste arendamiseks), My Appearance (ajaplaneerimise arendamiseks) ja Virtual Supermarket (valmistab ette iseseisvaks poeskäiguks). Mängida saab tasuta ning mängud on saadaval mitmes keeles, kahjuks küll mitte eesti keeles.

Töötoas näidati ka mängu Wheel Sim, mis nägi välja nagi tavaline rallimäng, selle vahega, et ekraanil ei sõideta ringi mitte auto, vaid ratastooliga. Läbida tuleb teekond, mille jooksul on vaja näiteks ületada ülekäigurada jne. Mängija õpib turvaliselt elektrilist ratastooli tundma, simulatsioon töötati välja koostöös ülikooli ja lõppkasutajatega.

Tanja Maes esitles töötoas osalejatele vaimse alaarenguga inimestele loodud flaamikeelset keskkonda Wai-not, kus saab tutvuda uudistega, mängida arendavaid mänge, saata e-kirju jne. Kusjuures selle kõige juures ei pea kasutaja oskama lugeda või kirjutada. Downi sündroomiga noormees, kes on nimetatud projekti Wai-not saadikuks, näitas, kuidas keskkond töötab. Liikudes hiirega menüül, kuuled arvutist, millises alajaotuses parasjagu oled. Kogu portaali sisu on võimalik lugemise asemel ka kuulata. Portaalis on võimalik saata sõnumeid ja kes kirjutada ei oska, saab sõnumi luua piktogrammide abil (järjestad pildid). Samuti saab sõnumi ühe minuti jooksul sisse lugeda ning süsteem n-ö tõlgib selle kirjalikuks tekstiks. Portaali administraatorid saavad omakorda jälgida, mida kasutajad on keskkonnas teinud, milliseid mänge/tegevusi pole üldse kasutatud jne.

Mängud pimedatele ja hüperaktiivsetele
Kui Wai-not keskkond on tasuta, siis tasulist põnevusmängu "The Inquisitor" tutvustas Ivan Venturi Itaaliast. Mängu teeb eriliseks see, et olemas on ka selle audiovariant, mida saavad kasutada nägemispuudega inimesed. Mängust on praegu saadaval inglise-, ladina- ja itaaliakeelsed versioonid. Kui alguses soovisid loojad teha lihtsustatud audioversiooni, mis oleks kergema raskusastmega, siis mängu testinud pimedad soovisid siiski täpselt sama raskusastmega versiooni nagu originaalmäng.

IMG_4861.JPG

Ivan Venturi tutvustamas mängu "The Inquisitor". Fotod: Karel Zova.

Johnson&Johnson ettevõtte esindaja esitles mängu "Heelseeker" (Planet Commander), mis on loodud aktiivsus- ja tähelepanuhäiretega 8-12-aastastele lastele. Mäng peaks neis arendama ajajuhtimise, planeerimise ja sotsiaalseid oskusi. Seiklusliku mängu eesmärk on leida maavara ja mängimise käigus on võimalik virtuaalselt kohtuda ka teiste mängijatega. Mängida saab nii arvuti kui ka teise inimesega võisteldes. "Kõige ägedam on see, et laps õpib nii, et ei saa arugi - samal ajal on tal lõbus," ütles mängu tutvustanud Johnson&Johnsoni esindaja. 

SENNET logo.jpg

Haridus- ja Noorteamet