Vastutustundlik jagamine


Avaldaja:Madli-Maria Naulainen26. August 2013

Jagamine on oluline meile kõigile. Selle õpetamine algab lapseeast mänguasjade jagamisega ja ei lõppe kunagi. Kui pisikesed kasvavad suuremaks, õpivad nad jagama digitaalset infot kaalutletult.

Jagamise õpetamine ei ole raske, kuid sotsiaalmeedias jagamise õpetamine on oluline noorte üldise arusaama mõistmiseks sotsiaalmeediast. Õpetades lastele häid jagamispraktikaid, on nad digitaalseks maailmaks paremini ette valmistatud.

Mida jagada?

Päevast päeva näeb sotsiaalmeediavõrgustikes palju teiste poolt esitatud info edasijagamist. Kommenteeritud edasijagamised ei ole enam algupärased vaated, mis kuulusid sõnumi loojale. Kui sisu ei vasta jagaja vaadetele, siis miks seda üldse edastada? Õpilaste tähelepanu tuleb suunata oma sotsiaalmeediakanalites jagatavale infole - just nii näeb neid välismaailm.

Ära kiirusta

Õpilased, kes tahavad tulevaste tööandjate silmis head välja näha, jagavad lakkamatult erinevaid artikleid. Samas pole lugejate infoga pommitamine sotsilaalmeediavõrgustikus sugugi hea tava. Jagades vaid sisu, tekib küsimus, kuhu jagaja ise jäänud on. Sotsiaalset meediat tuleb modereerida. Igale jagatud loole või artiklile tuleks lisada oma isikupärane kommentaar selle jagamise põhjusest. Alles siis saavad lugejad selle jagamise põhjusest aimu.

Usaldusväärsus

Veebis leiduv materjal ei ole alati usaldusväärne. Noori tuleb õpetada mõistma faktide tundmise olulisust ja seda oma sotsiaalmeedia kontole postitades arvestada. Tihti ei mõelda enne ägeda pildi või loo postitamist üldse midagi. Kui kümned inimesed juhtuvad jagama libapilte mõnest kriisikoldest, nagu juhtus näiteks orkaan Sandy’ga, võib reaalsus saada moonutatud. Libapildiga naljatamine võib küll olla ka ohutu, aga kui nende sisu on oluline, võib neist sündida tõelist kahju. Rõhutage õpilastele faktide kontrollimise olulisust, enne kui nad midagi oma seinale postitavad.

Isiklikud asjad

Sotsiaalsetes võrgustikes on isikliku info jagamine väga tundlik ja oma andmete ning piltide avaldamisega tuleb ettevaatlik olla. Noored peavad ka mõistma, et sama pildi Twitterisse või Facebooki postitamine on oma sisult erinev. Ametialasele leheküljele lõunasöögi piltide postitamine kahandab kasutaja tõsiseltvõetavust. Õpilased võiksid teada, et kui nad ei taha seda miskit jagada kogu maailmaga, siis ärgu jagagu üldse.

Algata arutelusid

Jagamine peaks tulenema vajadusest algatada arutelusid. Õpetaja ametialasel lehel algatatud arutelud annavad õpilastele hea võimaluse oma arvamustega silma paista. Vastata saab nii teiste poolt jagatule kui ka unikaalsete vaadetega. Julgustage õpetajana noorte loomingut ja erinevates võrgustikes toimetamist. Sõbralik vestlus on midagi muud kui argumenteeritud arutelu ja õpilased peaksid seda teadma.

Refereeritud: Edudemici, foto: Flickr (kasutaja: Emilio Quintana)

Samal teemal:

Haridus- ja Noorteamet