
Tallinna Mustamäe humanitaargümnaasiumis on kujunenud traditsiooniks igakevadine kunstiprojekt, mille eesmärk on kutsuda Tallinna vene- ja eestikeelsete koolide noori üheskoos kunsti tegema.
Loo autorid on Tallinna Mustamäe humanitaargümnaasiumi kunstiõpetaja Annike Soodla ja kunstiringi juhendaja Aleksandra Dubjagina.
10. aprillil 2014 toimuski taas igakevadine üritus ja seda juba viiendat korda. Sel aastal kandis üritus pealkirja „Tallinna vanalinn – sinule, minule või kellele?“ Projekti toetas Tallinna haridusamet.
Nagu eelnevatelgi aastatel, oli ka tänavune kunstiüritus pühendatud Tallinnale. Sel korral kutsusime noori üles mõtlema teemal, kelle jaoks on Tallinna vanalinn. Peamiseks materjaliks pakkusime erinevat liiki paberit. Noortel kunstnikel oli võimalus kasutada mitmeid tehnikaid – paberplastikat, maali, graafikat. Tulemusena valmisid eriilmelised reljeefsed tasapinnalised kompositsioonid. Ürituse lõpus valis iga osaleja oma lemmiktöö. Osalejate lemmiktöö preemia pälvis teos „Avasta maailma,“ autorid Linnamäe vene lütseumi õpilased.
Tagasisides märkisid osalejad head organiseerimist ja laia materjalivalikut. Kõik avaldasid soovi osaleda sarnastel üritusel ka edaspidi. Peab ütlema, et iga-aastaste kunstiürituste eesmärk ei ole olnud korraldada võistlust. Ürituse korraldajad soovivad luua loomingulist tegevust toetavat õhkkonda, võimaldada kvaliteetseid materjale ning anda loovatele noortele võimalus väljendada kodulinnaga seotud mõtteid, ideid kunstiliselt. Viie aasta jooksul on mitmed Tallinna koolid üritusel korduvalt osalenud. Korraldajad tänavad ülesnäidatud usalduse eest.
Oma kunstiürituste planeerimisel oleme järginud mõningaid põhimõtteid, mis on taganud projekti edu. Eesmärk on olnud näidata noortele kunsti eriilmelisust ning julgustada neid loominguga tegelema. Lisaväärtusena näeme koostegutsemist ja võimalust tuua kokku eesti- ja venekeelsed noored.
Põhimõtted:
Õpilaste ainealase huvi äratamine – anda õpilastele aeg, koht ja materjalid tööks
Tänane maailm – see on kiirus. Noortel ei jää tihti aega, et välja astuda rutiinist ja võtta midagi huvitavat ette. Meie (kooli, õpetajate, täiskasvanute) ülesanne on pakkuda õpilastele võimalusi, aega, keskkonda, et nad saaksid pühenduda meelepärasele tegevusele. Ehk just selline rutiinist väljatulemine aitab noortel olla edukad oma igapäevastes õpingutes.
Osalen ise ja õpin teistelt
Kunst ja looming – see on unikaalne nähtus. Ühine loominguline tegevus – see on suurepärane võimalus enesearenguks. Tegutsedes koos omaealistega, näevad õpilased erinevaid tehnilisi võtteid, võimalusi eneseväljenduseks. Ja kui ei õnnestu jälgida tööprotsessi, siis inspiratsiooni võib saada ka valmistööst. Samas ei tohi unustada, et kirjeldatud tegevus ei saa olla edukas, kui kunstnik töötab/tegutseb üksinda ning vaatleb teiste valmis töid. Edukaks õppimiseks on hea jälgida ka tööprotsessi ennast. Ka eakaaslaste teoste vaatlemine õpetab kordi rohkem kui õpetaja selgitused ja näited.
Meie kooli projektide/ürituste eesmärk on luua noortele võimalusi üheskoos õppimiseks. Meie, täiskasvanud, jääme pealtvaatajateks ning õpilastest saavad õpetajad oma eakaaslastele.
2+2 = 5
Kunst ja looming – siin ei ole õigeid ja valesid vastuseid. Iga arvamus on oluline ja väärt kuulamist. Tähtis ei ole ülesanne, mille püstitab õpetaja, vaid see, millise tulemuseni jõuab õpilane. Õpetaja roll on anda vaid väike tõuge, et mõte liikuma panna. Kuhu suunas see mõte liigub, on juba noorte endi otsustada. Seetõttu oleme oma projektides võtnud eesmärgiks anda õpilastele vabaduse eneseväljenduseks ning mitte suruda neid kindlatesse raamidesse.
Innovatsioon ilma kaasaegsete innovaatiliste tehnoloogiateta
Ilmselgelt on praegu erinevate tehnoloogiliste ressursside kõrgaeg. Kuid kohati on just rakenduslik tegevus võimalus enesearenguks. Tänapäeval kasutatakse kunstiteoste valmimisel väga palju infotehnoloogilisi vahendeid. Arvutgraafika tõrjub välja klassikalised tehnikad. Tulemuseks on see, et õpilased oskavad kujutada pilti planšetil, kuid ei tea, kuidas töötada söe, pliiatsi või pastelliga. Meie kogemus näitab, et käeline tegevus pakub noortele suurt huvi. Selles ju seisnebki päris kunsti mõte – lihtsate asjadega saavutada midagi uut ja huvitavat.
Õpetaja – õpilane. Õpilane – õpetaja
Oskad midagi hästi teha – õpeta seda teistelegi. Üks edukamaid õppimismooduseid on, kui inimene õpetab teisi. Tihti õpetajad ei mõtle sellele, et õpilased oskavad ja teavad meist rohkem. See kehtib ka vastupidi – õpilased ei tea alati, millised on meie oskused, teadmised, võimed. Seetõttu suunasime oma projekti «Homne linn sünnib täna!» mitte ainult õpilastele, vaid ka õpetajatele. Nii oli õpilastel ja õpetajatel võimalus töötada koos, külg külje kõrval, võrdsete meeskonnaliikmetena.
Koolist välja!
Eelmisel aastal toimunud projekt „Vanalinn kunstisõbrale!“ oli ruumipiiride laiendamine. Kogu üritus toimus Tallinna vanalinna tänavatel – „kunstiline orienteerumine“, mille käigus pidid õpilased leidma vajalikud detailid ja joonistama erinevaid eskiise ning kogutud muljete ja tööde põhjal valmis igal koolimeeskonnal lõplik rühmatöö Vabaduse väljakul. Selline tegevus tekitas möödujates huvi. Seepärast võib öelda, et ürituse auditoorium kasvas mitmekordselt. Nii saime näidata, et meie noored on andekad ja teisest küljest said paljud õpilased kogemuse, et nende looming võib äratada möödujate huvi ning imetlust.
Ülevaade toimunud projektidest: http:/
Samal teemal:



