Kaheksa ideed innovatsiooni arendamiseks klassis


Avaldaja:Laura Vetik24. August 2015

Uus kooliaasta on kohe-kohe ukse ees, enne seda on hea koguda värskeid ideid, millega algavale õppeaastale vastu minna. Toome välja kaheksa põhimõtet, mis aitavad klassiruumi rohkem innovatsiooni tuua.

Innovatsioon ei ole standard, mida saab otseselt õpetada ja seejärel kontrollida. Innovatsioon on rohkem nagu harjumus, mida saab arendada, pöörates pidevalt tähelepanu klassikultuurile ja ootustele. Järgneva kaheksa soovituse abiga saavad õpetajad ka enda klassis sellist kultuuri arendada. Soovitused on kirja pannud 20-aastase õpetajakogemusega Trevor Shaw.

1. Anna õpilastele probleem, mis on huvitav ja autentne

Ükski probleemipüstitus ei ole kõikidele lastele ühtviisi põnev, mis tähendab seda, et projekt peab olema piisavalt paindlik, et õpilased saaksid seda enda huvidest lähtuvalt kujundada. Samuti tähendab see seda, et õpetajad peavad võtma aja, et enda õpilaste huvidega tutvuda. Probleemide puhul on oluline, et lahendus poleks juba ette antud, vaid annaks õpilasele võimaluse konkreetne probleem ise defineerida. Mõned huvitavad näited:

  • Kujunda muusikaline instrument, mida peaks mängima ilma käsi ja suud kasutamata.
  • Vali väljakutseid pakkuv maastik ja disaini masin, mis suudaks selle vallutada.
  • Kujunda skulptuur, mis ühendaks endas nii valguse kui ka liikumise.

2. Anna õpilastele lühikesed ja konkreetsed juhised

Õpilased vajavad teatud juhendamist, kuid info hulk, mida nad probleemipüstituse juures vajavad, on üllatavalt väike. Soovitatav on edasi anda üldinfo tunni alguses 5-10 minuti jooksul.

3. Kujunda head uurimisoskused

Õpilased vajavad iseseiva töö läbimiseks häid uurimis- ja info leidmise oskusi, mille arendamisel saavad abiks olla ka näiteks raamatukoguhoidjad.

4. Arenda kompleksseid oskusi

Programmid nagu Makey Makey, Little Bits, Scratch, Tickle ja Tynker jne aitavad luua vahendeid, millega õpilased lahendavad erinevaid probleeme.  

5. Oluline on jälgida, kas õpilased saavad aru

Klassis, kus õpilased keskenduvad individuaalsetele projektidele, on kriitilise tähtsusega jälgida, et kõik on ülesandest aru saanud. Optimaalne õppimine toimub siis, kui õpilased maadlevad ülesannete kallal, millele nad suudavad lahendusi leida. Kui nad satuvad segadusse ja frustratsiooni, on oht, et lahenduse leidmisest loobutakse. Õpetaja peaks pidevalt jälgima, mida õpilased oskavad ja mida peavad juurde õppima, et oma ülesandega hästi hakkama saada.

6. Taaskasutus aitab

Paludes õpilastel nööpnõeltest elektripistikut kujundada või plastpudelist robotit ehitada, arendame õpilaste loovust ning paneme nad objektide standardsest kasutusvõimalusest kaugemale mõtlema.

7. Tehke n-ö mentaalset inventuuri

Innovatsioon ja probleemilahendamine sõltuvad paljuski sellest, kui hästi saame aru, mida me juba teame ja mida peame veel juurde õppima. Probleemide lahendamisel on oluline, et õpilased teadvustaksid, mida nad juba probleemi kohta teavad ja mida peaksid juurde õppima.

8. Mida iganes te teete, ärge püüdke loovust ja innovatsiooni hinnata

Hinded töötavad hästi, kui on konkreetne vastus, mille suunas õpilased töötama peaks. Kui aga soovitakse, et õpilane töötaks välja unikaalse lahenduse mingile probleemile, siis hinde abil motiveerimine ei pruugi aidata. Hinnates loovust võivad õpilased hakatagi töötama hinde ja mitte parima tulemuse nimel.

Loe pikemalt haridusportaalist eSchoolNews.

Refereeritud haridusportaalist eSchoolNews

Samal teemal:

Haridus- ja Noorteamet