Loodusainete kuul toimunud idandamise projekti raames idandasid õpilased erinevaid kaunviljade seemneid. Projektis osalejatel oli võimalus teha kaks katset – I katses idandati seemneid, II katses tuli õpilastel leida internetist katse, mida teha idandatud seemnetega ning viia see läbi.
Populaarsemaks osutunud katse „Idandame seemneid“ eesmärk oli uurida talvel tubastes tingimustes seemnete idanemist; pöörata tähelepanu seemnete rollile taimede ja inimeste elus; õppida katseid korraldama ja nendest järeldusi tegema; ning kajastada tehtud eksperimente IKT-vahendite abil.
Loodusainete kuud modereerinud Koolielu ainemoderaatoritel on hea meel, et idandamise projektis osales õpilasi üle Eesti.
Ülevaade sellest, kuidas õpilased idandamise protsessi jäädvustasid
Katse fotodel klikkides avanevad videod või fotod.
KIKERHERNED
Meeskond: Remi Krispin, Kaur Henrik, Rocco-Remy, Andreas Valentin, Daniel, Andro Oliver, Raien, Matthias Johann, Robert Mattias, Alex, Joonas Ristiku Põhikooli 3. a klassist (juhendaja Mari Tammur)
Katsetingimuste kirjeldus: Idandasime kikerherneid klassitingimustes. Esimestel päevadel leotasime vees, siis hoidsime neid niiskena paar päeva pimedas kapis, seejärel tõstsime aknalauale.
Põhjendus, miks mõned seemned ei idanenud: Paisusid, küll, aga idud välja ei tulnud. Arvatavasti olid herned kahjustada saanud. Katsetasime ka punaste ubadega, need ei hakanud ükski idu kasvatama.
HERNES
Meeskond: Karin Raudsepp, Laura Kärmas, Laura-Liisa Urbanik, Ketlin Häelme Võru Kesklinna Koolist (juhendaja Koidu Süvaorg)
Katsetingimuste kirjeldus: Herned panime niiske salvrätiku sisse ja asetasime alusele, valasime iga päev vett juurde, tegime pilte ja video herneste idanemisest. Arvasime, et herned idanevad kõige kiiremini ja ka tuttav kaunvili. Tahtsime teada saada, mitu hernest 50st ei idane ja kui pikaks idud kümne päevaga kasvavad. Mõned idud kasvasid 1,5-2-cm pikkuseks. Peale katset paneme kindlasti herned mulda, et saada võrseid salati jaoks.
Põhjendus, miks mõned seemned ei idanenud: Sellepärast, et olid teistest väiksemad.
PÕÕSASUBA ARGUS ja ROHELINE HERNES
Meeskond: Loretta Kaart Gustav Adolfi Gümnaasiumist (juhendaja Tiina Naissoo)
Katsetingimuste kirjeldus: Katsed viisin läbi enda toas. Tuba on suur, avar. Ostsin kaks potti ning ka mulla ja kastsin taimi. Temperatuur toas oli see, milles ise end hästi tunnen ehk keskmine sobiv temperatuur toas olemiseks ja magamiseks.
Põhjendus, miks mõned seemned ei idanenud: Mulle tundub, et äkki oli seemnetel vähe ruumi või vähe toitaineid. Äkki oleks pidanud olema toas rohkem valgust ja temperatuur oleks võibolla pidanud olema soojem.
KORTSTERALINE HERNES
Meeskond: Alisia Teras, Jan Nilson, Aleksander Rakov Tallinna Mustamäe Humanitaargümnaasiumist (juhendaja Merle Pähn)
Katsetingimuste kirjeldus: Katseks võeti 50 herneseemet, mis pandi idanema istutusmulda 10-kaupa 5 alusele. Seemneid kasteti iga päev ning mõõdeti temperatuuri. Katseks valitud ruumis oli temperatuur vahemikus 18-19 kraadi ning valgust talviselt vähe. Katsega taheti teada saada, kuidas mõjutab temperatuur seemnete idanemist. Samuti uuriti valguse mõju idanemisele.
Põhjendus, miks mõned seemned ei idanenud: Nädalavahetusel ei saanud seemned piisavalt niiskust ning ruumi õhk oli jahe.
KOLLANE LIHVIMATA HERNES
Meeskond: Angela Aavik, Monis Brauer, Anabel Ivask, Anders Kavak, Maris Kits, Martha Konks, Sander Liir, Kaisa Salakka, Liisi Sild, Lizete Sülla, Anette Talviste, Laura Valdmaa Suure-Jaani Koolist (juhendaja Ly Valdmaa)
Katsetingimuste kirjeldus: Suure-Jaanis pakitakse "Kati" herneid. Soovisime teada, kas need on veel elus ehk idanemisvõimelised. Tõime paki herneid ja koti mulda. Niisutasime mulla ja panime kasti. Külvasime 50 herneseemet, asetasime külvi klassi aknalauale. Jälgisime idanemist iga päev. Külvasime teisipäeval, esimene idu ilmus reedesel päeval, esmaspäevaks oli enamus üleval. Idanemisprotsent 56. Enamus herneid oli elus.
Põhjendus, miks mõned seemned ei idanenud: Hernes olid kauplusest ostetud ja mõeldud inimesele toiduks (hernesupi keetmiseks), mõned idud võisid vigastatud olla.
AEDHERNED
Meeskond: Meribel Veske, Beti Laasi, Ann Kukk Võru Kreutzwaldi Koolist (juhendaja Liis Orro)
Katsetingimuste kirjeldus: Niisked salvrätikud, piisavalt valgust (esimestel päevadel pimedas), hiljem hoidsime otsese päikesevalguse eest varjus. Seemnete idandamiseks on vaja piisavalt valgust ja niiskust, soojust.
Põhjendus, miks mõned seemned ei idanenud: Polnud elujõulised, läksid hallitama.
HERNES HERKO & HERNES VALMA
Meeskond: Leena Margareth Viilup Gustav Adolfi Gümnaasiumist (juhendaja Tiina Naissoo)
Katsetingimuste kirjeldus: Akna all valguse käes laual,palju kastmist. Valisin herned, sest need on mu lemmik kaunviljad.
Põhjendus, miks mõned seemned ei idanenud: Neil ei jätkunud valgust või toitaineid, või oli neil endal midagi viga.
SUHKRUHERNES DORIAN
Meeskond: Sandra Püvi ja Brenda Balodis Valga Põhikoolist (juhendaja Tiivi Rüütel)
Katsetingimuste kirjeldus: Sobivaim koht katse läbi viimiseks, ei seganud õppetööd.
Põhjendus, miks mõned seemned ei idanenud: Võib-olla ei ole sobiv aastaaeg, võib-olla idanevus protsent väike. Võib-olla mullas oleks paremini idanenud.
AEDUBA
Meeskond: Kristiina Land ja Gerda Aire Jahu Võru Kreutzwaldi Koolist (juhendaja Liis Orro)
Katsetingimuste kirjeldus: Esimestel päevadel olid seemned pimedas kapis, niiskete salvrättide sees. Järgnevatel päevadel hoidsime seemned valguse käes. Seemnete idanemiseks oli vaja piisavalt valgust ja niiskust.
Põhjendus, miks mõned seemned ei idanenud: Mõned polnud elujõulised seemned.
KODUAIAS KASVATATUD HERNED, HERNES METEOR, PÕÕSASUBA SONESTA
Meeskond: Brandon Bogatšov, Angela Bondar, Janely Henno, Heiki Kargaja, Karl Kallas, Laura Karu, Maria Kunts, Madli Kuus, Mike-Gregor Kuus, Risto Lass, Marion Lehes, Märt Lehtmets, Kristiina Lõiv, Anastasia Makarova, Kert Mõistus, Anette Pärn, Kaileen Rei, Aigar Reinup, Greete Riik, Keidi Russak, Kaari Uibomägi, Alex Vasjuta Valga Põhikoolist (juhendaja Tiivi Rüütel)
Katsetingimuste kirjeldus: Klassiruumis, aknalaual. Parim paik katse läbiviimiseks, ei seganud õppetööd.
Põhjendus, miks mõned seemned ei idanenud: Talvel seemned ei idane hästi. Seemned võisid olla madala idanevusprotsendiga, madala kvaliteediga.
HERNES
Meeskond: Natalja Krjackova Valgamaa Kutseõppekeskusest (juhendaja Maarika Tikk)
Katsetingimuste kirjeldus: Akna peal valguse juures.
Põhjendus, miks mõned seemned ei idanenud: Mõned seemned, mida on hoitud soojas, külvil tavaliselt ei ärka, sest nad pole piisavalt magada saanud.
AEDHERNES
Meeskond: Kaider Heistonen, Andre Kala, Reio Roben Kikas, Markus Koop, Marie Kroon, Oliver Kuldmets, Maron Kuur, Mairit Laanesaar, Sandra Männiste, Katariina Needo, Lars Piirmann, Stella Marie Ploom, Mattias Reemann, Eleriin Rehemets, Toni Andree Saarepuu, Karl Kaspar Simul, Lisette Stalkov, Lisette Suik, Uko Pärt Suurküla, Richard Zeno, Gloria Taaber, Elina Tiik, Allan Veide, Hannes Viljamaa ja Lola Väljan Võru Kreutzwaldi Koolist (juhendaja Liia Toomas)
Katsetingimuste kirjeldus: Katse toimus klassiruumis. Aedherne seemned külvati plastkarpidesse mulda ca 1 cm sügavusele. Karbid asusid aknalaual, keskmine temperatuur oli 20,5 kraadi. Seemneid kasteti iga päev veidi, nädalavahetustel mitte. Katse valiku põhjuseks oli soov uurida ja jälgida aedherne seemne idanemist klassiruumis ning osaleda rahvusvahelise kaunviljade aasta raames korraldavas projektis.
Põhjendus, miks mõned seemned ei idanenud: Mõned seemned külvati liiga sügavale mulda.
PÕDRAHERNES KASKADA, TÜRGI UBA BERGGOLD
Meeskond: Paulina Sugrova Valgamaa Kutseõppekeskusest (juhendaja Eva Tšepurko)
Katsetingimuste kirjeldus: Minu tuba, aknalaual, radiaatori juures. Kolmandal päeval kaetud kilega. Esimene katse tundus huvitavam, sain enesekindlust, et saan hakkama.
Põhjendus, miks mõned seemned ei idanenud: Minu aknalaual ei olnud piisavalt valgust, toatemperatuur kõikus. Hernest unustasin kasta õigel ajal. Seemned võisid ka vanad olla. Hernes võib olla külvatud liiga sügavale. Võib-olla seemned olid korjatud liiga noortelt kaunviljadelt.
AEDUBA
Meeskond: Steffi Prants, Liise-Lisete Laur, Dagni Loid, Agnes Rohtsalu, Maria Tammleht Fr Tuglase nimelisest Ahja Koolist (juhendaja Aira Ojala)
Katsetingimuste kirjeldus: Tahtsime teada, kas valgus mõjutab seemnete idanemist. Panime 50 seemet kasvama pimedasse kappi ja 50 seemet valgesse riiulile, aknast kaugemale (sest seal oli jahedam). Otsisime valges koha, kus temperatuur oli sama. Seemned panime paksu paberkäteräti kihi peale ja hoidsime niiskena. Alguses oli vett rohkem, hiljem vähendasime ja hoidsime niiskena.
Põhjendus, miks mõned seemned ei idanenud: Seemned polnud sügisel valminud, liiga palju vett või hoopiski vähe, liiga soe, võib-olla oleks pidanud mulla sisse panema...
PÕLDOAD JA HERNED
Meeskond: Almar Ainjärv, Gabriel Dementjev, Daniel Gedz, Anna Jürgenson, Taavi Kala, Henriko Kangur, Annaliisa Kärner, Markus Ladoga, Mattias Moosar, Simon Mägi, Isis Pukk, Kaspar Saare, Krislin Tees, Sandra Tiidrus, Nikita Timofejev, Jaan Hendrik Tomp, Eliisa Trakmann, Hjalmar Vaiküll, Rainis Vilbo, Markus Viru Kohila Gümnaasiumist (juhendaja Edith Maasik)
Katsetingimuste kirjeldus: Soovisime proovida 2 erinevat varianti: põldoa seemneid eel-idandasime märja köögipaberi vahel 2 päeva, herneseemned külvasime kuivalt. Seemned külvasime märga mulda, sest kuivas mullas nad ilmselt idanema ei hakka. Siiski võiks seda ka katsetada. Veel oli eel-idandamise põhjus selles, et kartsime, kas 10 päeva jooksul jõuavad kuivad seemned ikka idaneda. Herneseemned, mis kuivadena külvasime, jõudsid siiski idaneda.
Meil olid läbipaistvad külvianumad. Need valisime sellepärast, et muud kättesaadavat polnud, aga nüüd on nende taimede, mille seemned said topsi äärde külvatud, juured kenasti näha ja need on pikad, pikad! Kastsime mulda neil päevadel, kui pilte tegime. Pilte tegime igal kolmandal päeval, videos on need nimetatud 1., 2., 3. ja viimane päev. Kasvatame oma taimi nüüd mõnda aega ja siis katsetame nendega edasi.
Põhjendus, miks mõned seemned ei idanenud: 1. Kõik seemned ei olnud ilmselt elus; 2. Herneseemned olid möödunud suvised ja võib-olla osa tahtis veel enne idanemist puhata. 3. Mõni seeme on oma idanemises võib-olla aeglasem. Hämmastav oli see, et põldoa seemned olid aastast 2011 ja idanesid mühinal. Seega tõestasime, et seemned elavad kaua.
ERINEVAD KAUNVILJAD: LILLHERNES, PÕLDHERNES, AEDHERNES, LÄÄTS, PÕLDUBA
Meeskond: Marten Pilv, Märt Hansschmidt, Kaur Saar, Elke Tatar, Meelika Tamm, Merje Žarinova, Kai Pähkel, Marten Kalder, Monika Vassiljev, Karl-Hendrik Kahn, Sander Rudisaar ja Renee Sibul; Kaisa Lustus, Kaidi Liiders, Tagne Seeder, Diana Pärnsalu, Anna-Liisa Jallai, Reljo Vasar, Markus Tepp, Andero Pall Põltsamaa Ühisgümnaasiumist (juhendaja Aire Narits)
Katsetingimuste kirjeldus: Töö eesmärk oli tutvuda erinevate kaunviljadega. Alustasime seemnete uurimise ja kirjeldamisega. Seejärel külvas iga rühm 10 seemet oma lillepotti. Muld ja mulla kogus olid kõikidel ühesugused. Kastsime samal ajal ja sama koguse veega. Lillepotid olid koos ühel aknalaual. Igal bioloogiatunnil vaatlesime ja märkisime üles idanenud seemnete arvu. Pildistasime seemneid ja idandeid. Seejärel võtsime ette ühisdokumendi koostamise: kandsime sinna oma vaatluste tulemused ja püüdsime teha järeldusi. Ühisdokumendis on ka pildid ja kõikide rühmade vaatlusaruanded.
Põhjendus, miks mõned seemned ei idanenud: Seemne halb kvaliteet.
AEDHERNE SORT VALMA
Meeskond: Sander Paenurm Gustav Adolfi Gümnaasiumist (juhendaja Tiina Naissoo)
Katsetingimuste kirjeldus: Katse toimus kortermaja üheksanda korruse korteri köögi aknalaual. Valisime selle koha, sest seal oli kõige rohkem loomulikku valgust ja soojust.
Põhjendus, miks mõned seemned ei idanenud: Mõned seemned võisid olla vigastatud, geneetiline viga.
MUNGUBA
Meeskond: Kristo Kivistik Gustav Adolfi Gümnaasiumist (juhendaja Tiina Naissoo)
Katsetingimuste kirjeldus: Panin mungoa seemned idanema idandamisnõusse, sest see oli mul kodus olemas. Seemneid kastsin klaasitäie veega hommikul ja õhtul. Pildistasin igal õhtul mungubade idanemist.
Põhjendus, miks mõned seemned ei idanenud: Kõik seemned idanesid.
TEISES KATSES osales kaks Valga Põhikooli meeskonda:
1. Katse eesmärk uurida, kas seemned tarbivad hapnikku (internetist leitud katse)
Meeskond:Brandon Bogatšov, Angela Bondar, Janely Henno, Heiki Kargaja, Karl Kallas, Laura Karu, Maria Kunts, Madli Kuus, Mike-Gregor Kuus, Risto Lass, Marion Lehes, Märt Lehtmets, Kristiina Lõiv, Anastasia Makarova, Kert Mõistus, Anette Pärn, Kaileen Rei, Aigar Reinup, Greete Riik, Keidi Russak, Kaari Uibomägi, Alex vasjuta Valga Põhikoolist (juhendaja Tiivi Rüütel)
Katse eesmärk: idandatud seemned tarbivad hapnikku.
Katse hüpotees: Idandatud seemned tarbivad hapnikku rohkem kui kuivad seemned.
2. Katse eesmärk uurida, kas seemned hingavad
Brenda Balodis ja Sandra Püvi Valga Põhikoolist (juhendajad Tiivi Rüütel ja Katrin Timakova)
Katse eesmärk: Uurida, kas seemned hingavad
Katse hüpotees: Idandatud seemned eritavad süsihappegaasi rohkem kui kuumutatud seemned.
BIOLOOGIA AINEMODERAATORI HINNANG
Koolielu bioloogia ainemoderaator Urmas Tokko osutas pärast õpilaste katsete vaatlust järgmisele:
Seemned ei vaja idanemiseks valgust (nagu mõned rühmad mainivad), kasvab ju seeme ka kevadel algul ikka mulla sees. Valgust hakkab vajama idanev taim, kui klorofülli sisaldavad rakud hakkavad fotosünteesima. Seemne idanemine toimub tema toitekoes olevate ainete abil, kaunviljadel kui taimeriigi kaheiduleheliste klassi kuuluvatel liikidel on varuained idulehtedes (2 tk).
Seega ka kõik järeldused, mida niisuguse ühe ja ainsa katse alusel tehti, ei pruugi tõele vastata. Kuid loomulikult ei vähenda see praegu katse väärtust ja kiitust tegijaile!
Ainemoderaatorite lemmikud selguvad 11. veebruaril 2016.