HITSA koolitusel õpetatakse tõsiseid asju mängu kaudu


Avaldaja:Madli Leikop12. Mai 2016

„Kõige vahvamad olid Ozobotid,“ ütlesid mitu õpetajat HITSA ühe koolituspäeva lõpus muljeid vahetades. „Need robotid on nii nunnud!“ Sellel koolitusel õpitigi tundma tuliuusi ja tarku elektroonilisi ning robootilisi vidinaid.

Hariduse Infotehnoloogia Sihtasutuse koolitus „Targad elektroonilised (Makey Makey, LittleBits, Philips Hue) ja robootilised vidinad (Bee-Bot, Ozobot, Edison)“ toimus esimest korda 9. mail HITSA nutiklassis. Koolituse sihtrühm on lasteaia- ja klassiõpetajad. Järgmised koolitused on 17. mail Tartus ja 25. mail Tallinnas, ehkki peab kohe lisama, et grupid on juba täis. Keda vidinate tundmaõppimine huvitab, siis edasiste koolituste osas tuleks jälgida HITSA koolituskalendrit

IMGP8265.JPG

Teadmised mängu kaudu

„Kõik vahendid, mida sellel koolitusel tutvustame, on maailmas olemas olnud alla kahe aasta, nii et väga palju õppematerjale nende kohta veel ei ole,“ ütles HITSA koolituse läbiviija Janika Leoste. „Need vidinad on tulnud turule ja haaranud õpetajate südame. Me tutvustame tegelikult maailmas üha enam levivat suundumust: õpetada tõsiseid asju läbi mängu. Toomegi siis vahendi lasteaeda ja algkooli, mängime elektroonika- ja robootikavahenditega. Valmistame lapsi ette, et kui nad lähevad põhikooli, siis ootavad neid juba suuremad robotid ja keerulised programmeerimiskeeled. On ju suur probleem, et põhikooli- ja gümnaasiumiõpilasi ei huvita robootika ega elektroonika, probleem läheb edasi kõrgkooli, kus napib seetõttu IT-erialadele tudengeid.“

Koolitusel ei peeta pikki loenguid, vaid rõhk on katsetamisel ja ise tegemisel. Tegelikult võib öelda, et õpetajad mängivad. 

IMGP8287.JPG

Lühidalt vahenditest, mida koolitusel õpetatakse

Mõnusalt ümara mesilase välimusega minirobot Bee-Bot on põrandarobot, kes aitab lahendada ülesandeid ja leida õigeid vastuseid, kasutades õpimatte. Sobib lastele alates 3. eluaastast. Roboti abil saab lastele anda esimesed teadmised seadme juhtimisest ja lihtsast programmeerimisest, vahend on hea abiline lugema ja arvutama õppimisel. 

Ozobot on ülipisike (läbimõõt 2,6 cm) programmeeritav haridusrobot, kes oskab sõita värviliste markerijoonte peal ja keda saab juhtida värvitriipudest koodide abil. Põnevust lisab disainivõimalus – igale Ozobotile saab anda isikupärase välimuse. 

IMGP8297.JPG

Edisoni haridusrobot on LEGO klotsidega ühilduv, väike, programmeeritav ja väga taskukohase hinnaga haridusrobot. Roboti liikumist saab juhtida triipkoodide abil, selleks on olemas vastav alus, mille peal robot askeldab. Roboti abil saab lastes tekitada huvi robootika ja programmeerimise vastu, saab tutvustada andureid ja seda, kuidas andurid keskkonnale reageerivad. 

Makey Makey on elektrooniline leiutamiskomplekt, mis muudab pärismaalima asjad arvutiklaviatuuri nuppudeks. Ainus tingimus on, et see asi peab juhtima elektrit (näiteks köögiviljad, puuviljad, kommid). Selle komplekti juures on oluline rääkida lastega elektriohutusest. 

LittleBits on tööriistakast leiutajale: see on midagi, mille abil saab teha midagi, näiteks mänguasja. Magnetite abil ühenduvad elektroonilised komponendid loovad vooluringi, mis paneb põlema tuled või käivitab mootori - täpselt nii, nagu väike leiutaja soovib. 

Philips Hue on valgusallikate sari, mis sisaldab programmeeritavaid ja äpi abil juhitavaid valgusallikaid. Õppevahendi eesmärk on õpetada värvilahendusi ja äratada huvi programmeerimise vastu. 

IMGP8331.JPG

Soodne hind ja taotlusvoor

„Koolitusele tuldi konkreetse sooviga vaadata ja katsetada, kas ja missugused vahendeid tegelikult ka kooli-lasteaeda muretseda. Koolitusel sai õigesti hinnata, mitu õppevahendit ühe rühma või klassi kohta vaja läheks. Kui osta liiga vähe, siis ei saa õppetööd läbi viia, kui osta liiga palju, siis ei jätku raha,“ rääkis Janika Leoste.

Tulekski rõhutada, et kõik mainitud väikevidinad on hinna poolest soodsad. HITSA avas ka taotlusvooru, kus on võimalik kõigil alus-, üld- ja kutseharidusasutustel taotleda toetust mikrokontroller-arendusplaatide, robootikakomplektide ja nende riistvaraliste lisade, elektroonika-mehhaanika KIT-ide ning 3D-printer KIT-ide soetamiseks. HITSA sihtfinantseerib haridusasutusi 75% ulatuses seadmete soetamise koguhinnast. Haridusasutuste omaosalus on 25%. Tähtaeg taotluste esitamiseks on 15. mai.

Janika Leoste ütleb koolituse iseloomustuseks veel, et kuna elektroonika-robootikatarkvara uueneb pidevalt, siis ei toetuta koolitusel mingile kindlale programmeerimisplatvormile, vaid õpetatakse, kuidas elektroonikat-robootikat integreerida ainetundidesse, näiteks matemaatika või eesti keele tundi. „See tähendab, et võime vahetada seadmeid, aga meil on alati oskused, kuidas robootikat-elektroonikat ainetundi integreerida. Kasutame robotit või elektroonilist seadet, et demonstreerida nähtust, sündmust, loogikat.“ Pärast koolitust peabki iga osaleja kirjutama n-ö hüpoteetilise õpiloo ehk läbi mõtlema, kuidas ta enim meeldinud vahendit tunnis kasutaks. 

IMGP8347.JPG

Õpetajate arvamused

Tartumaalt Luunja vallast Lohkva lasteaiast olid koolitusel neli töötajat. Õppealajuhataja Anneli Mõtsmees ja õpetaja Jana Lode jagasid muljeid Koolielule.  

Anneli: Kuna need on asjad, mida oleme plaaninud oma lasteaeda soetada, kasutades HITSA  taotlusvooru võimalusi, siis tulimegi, et teaks täpselt, mis nende komplektidega teha saab. 

Jana: Mina juhendan lasteaias robootikaringi. Meil on LEGO We Do komplektid, nii et natuke kogemust robootikaga on. Tehnoloogia on igal pool. Lapsed tegelevad juba ammu tahvelarvutitega, miks mitte sealt edasi minna ja natuke programmeerimist õpetada. 

Anneli: Robootika on väga hea loogilise mõtlemise ja matemaatiliste oskuste arendamiseks, robootika ei ole niisama mängimiseks. Need on head aktiivsed vahendid. Õpetab lastele ka meeskonnatööd. 

Saaremaalt oli koolitusel Kahtla Lasteaia-Põhikooli direktor ja robootikaringi juhendaja Helle Rüütel ja Rae vallast Vaidast Pillerpalli lasteaiast õpetaja Annika Aas

Helle: Miks direktor on robootikaringi juhendaja? Olen matemaatikaõpetaja, aga koolis on matemaatikaõpetaja olemas. Robootika ja matemaatika on lähedased, nii hakkasingi ringi juhendama, on huvitav lapsi tundma õppida läbi robootika. Koolis on meil LEGO We Do ja LEGO Mindstorms EV3 komplektid, mõlemat kolm. Sellest jagub päris paljudele lastele, sest eri vanuserühmad käivad ringis erineval ajal. 

Annika: Meil ei ole praegu lasteaias midagi olemas, ja sellepärast ma koolitusele tulingi. Eelmisel nädalal käisime oma maja õpetajatega HITSA nutiklassis,  ka vanemad õpetajad tutvusid nutiseadmete ning robotitega. Nüüd on kindlam tunne taotleda vahendeid ka meie lasteaeda. 

Helle: Kõige rohkem jäid tänasest koolitusest meelde Bee-Boti ja Ozoboti robotid. Väikeseid nutiseadmeid oleks põnev just lugema ja arvutama õppimise juures kasutada. 

Annika: Mina tooksin välja Makey Makey. See on nii vahva vahend, kuidas lapsi muusika juurde tuua.  

Helle: Need vahendid ongi mäng, midagi põnevamat oleks raske leida. Minu kogemus ütleb, et lapsed omandavad teadmised robootikast ja nutiseadmetest kiiresti, ja neile meeldib, kui nad saavad oma kätetöö panna häält tegema ja liikuma. 

Annika: Tuleks ka lapsevanemaid harida, et näidata neile, milliseid vahendeid on veel olemas lisaks tahvelarvutile ja televiisorile. Lapsel võiks kodus ka väike robotikomplekt olla. Kui juba siia koolitusele tuled, siis su maailmapilt väga palju avardub. 

Fotod HITSA koolituse läbiviijatelt. 

Samal teemal:

 

 

 

Haridus- ja Noorteamet