Õpiveeb - iga õpetaja abiline!


Avaldaja:Laura Vetik07. Detsember 2016

Algatus „Nutitund igasse kooli!“ uuris lähemalt, mida kujutab endast Tebo Õpiveeb. Nutitunni projekti detsembrikuine toetaja Õpiveeb loosib ühele koolile välja ligipääsu õppekeskkonnale kuni kevadeni, õpetajatele korraldatakse ka koolitus.

Intervjuu andsid Õpiveebi asutaja Tõnis Kusmin ning Õpiveebi kaasasutaja Diana Veskimägi. Intervjuu pani kirja Birgy Lorenz.  

Mis on Õpiveeb?

Õpiveeb on koolidele suunatud veebipõhine uuenduslik õppekeskkond, kus õpetaja saab tunde ette valmistada, läbi viia ja õpilasele koduseid ülesandeid jätta. Õpetaja saab hoida oma faile, linke, pilte, videoid jm õppematerjale ühes kohas. Kõik on õppekava järgi süsteemis ja alati kergesti leitav. Ligi pääseb igast seadmest ning õpilastele jagamine käib ühe klikiga. Õpetajate lisatud avalikust sisust moodustub ühine suur õppematerjalide pank, mida kõik saavad taaskasutada. Lisaks saab teha digitaalseid teste ja kontrolltöid, arvuti kontrollib vastused kohe ära ja õpetaja töökoormus väheneb märgatavalt. Tööde kontrollimise asemel saab õpetaja keskenduda olulisemale - ainesisu omandatusele ja õpilastele, kes vajavad tuge.

Kes Õpiveebi teevad?

Tõnis Kusmin on Õpiveebi asutaja ja juht. Tõnis oli varem kohviäris: teenindas kohvikuid ja kontoreid, tegi head kohvi, juhtis oma firmat. Ta käivitas ka haridusalgatuse Silmaring, millest kasvaski Õpiveeb välja.
Diana Veskimägi on Õpiveebi kaasasutaja. Diana on olnud pikalt IT-teenuste valdkonnas, juhtinud oma ettevõtet. Lisaks töötab koolis haridustehnoloogina ja juhib Pärnu linna haridustehnoloogide aineühendust.  

õpiveeb1.jpg

Õpiveebi asutaja Tõnis Kusmin EDU EXEX 2016 konverentsil.

Mis on tänases Eesti koolis digimaterjalide kasutamise ja loomisega seotud suurim väljakutse?

Meie jaoks on olnud väljakutseks Eesti õpetajate ühise õppematerjalide panga loomine. Soovime, et õpetajate poolt loodud head õppematerjalid ei jääks ainult isiklikuks kasutuseks kõvakettale ja sahtlisse. Kokku on Tebo Õpiveebi materjalide pangas hetkeseisuga 11 913 avalikku materjali.

Kartsime esialgu, et see ei pruugi õnnestuda ja võib juhtuda, et õpetajad ei ole valmis oma materjale avalikult jagama. Õnneks osutus see kartus asjatuks ja praeguse seisuga võime kinnitada, et umbes 70% õpetajate lisatud materjalidest on avalikud ja kõigile vabaks kasutamiseks. Kõige populaarsemate õppematerjalide lisajatele maksame me ka tasu, see on olnud kindlasti üks motivatsiooniallikas.

Millised on digitaalsete õppematerajalidega seotud trendid maailmas?

Staatilised materjalid nagu PDF-failid ja Wordi-dokumendid on varsti ajalugu - õpetaja vajab õpetamiseks materjale, mis kaasaksid õpilasi aktiivsesse tegevusse. Tehnoloogia võimaldab hoopis teistmoodi õppida ning õpitut analüüsida ja järjest enam õpivad koolid neid võimalusi ära kasutama.

Teine kasvav trend on õpilaste poolt loodud õpisisu kasutamine digiõppematerjalina, õpilased õpivad väga edukalt üksteise töid analüüsides ja tagasisidet andes. Tebo Õpiveeb toetab seda suunda, et võtta õpilasi võrdväärsete õpipartneritena.

Mille poolest erineb teie lahendus kõikidest teistest?

Rahvusvahelisel turul on mitmeid keskkondi, mis pakuvad materjalide kogumikke, kuid need koosnevad enamasti Wordi-dokumentidest ja PDF-failidest. Õpiveeb pakub võimalust lisada ja luua ka interaktiivseid materjale, tekitada lingikogu jne. Ei ole vajadust kasutada erinevaid keskkondi, kõik on ühes kohas olemas.

Teine lisaväärtus on see, et kui õpetaja lisab oma digimaterjalid Õpiveebi, siis koguneb tema avalikest digimaterjalidest kokku personaalne e-portfolio, mida ta saab kolleegidega jagada.

Lisaväärtus on ka see, et olemasolevat materjali saab muuta. See teeb õpetaja jaoks töö lihtsamaks, ta ei pea kogu materjali ise algusest peale looma, vaid saab vajadusel seda kohandada endale ja oma õpilastele sobivaks. Tänu muutmise võimalusele on lihtne luua erineva tasemega õppematerjale, arvestades selle käigus erinevate õppijate võimetega.

Oleme teinud koolile alustamise võimalikult lihtsaks ning õpilased saab automaatselt EHIS-est üle tuua.

Samuti pakume automaatikat ehk interaktiivsete testide ja kontrolltööde tulemused kontrollib arvuti õpetaja eest ära, süsteem annab kohe kiire tagasiside, kes õpilastest sai teemast aru ja kes mitte ning tulemused esitatakse nii individuaalselt kui klass lõikes. Ka saab õpetaja jälgida, kas õpilane avas koduse ülesande, vaatas jagatud videot või harjutas lisatud õpimängu.
 
Tebo Õpiveeb uueneb iga nädal. Lisaks kasutusmugavuse pidevale parandamisele loome juurde ka uusi funktsioone. Viimati lisandunud ülesande mooduliga saab õpetaja õpilastelt vastuseid kokku koguda (nii lingiga kui failina) ning need ei ummista enam tema postkasti. Järgmiseks on arendamisel õpetaja materjalidest kollektsiooni moodustamine, tekstiharjutuste moodul ja veel erinevat tüüpi õpimänge.  

Tebo Õpiveeb ei ole kuulus ainult Eestis. Räägi meile selle kohta lähemalt, mida te seal Lõuna-Ameerikas teete ja kuidas on läinud. Miks te just sinna läksite?

Tšiili valitsus pakub maailma parimatele idufirmadele toetust, kui nad lähevad kuueks kuuks Tšiilisse elama. Loodetavasti kujuneb mõnel firmal Tšiili riigi jaoks kasulikke majandussuhteid. Meid valiti 1700 kandideeriva firma hulgast parima 5% hulka ja kutsuti sinna.

Tebo Õpiveebi juht Tõnis ja meie kaks arendajat elasid seal ühes väikses korteris, töötasid hommikust õhtuni (u 14h päevas) ja kuus päeva nädalas, et arendada keskkonda edasi. Kes pool aastat tagasi keskkonda sisse logis ja nüüd seda uuesti teeb, näeb täiesti uuel tasemel keskkonda.

Samal ajal tõlgiti Tebo ka hispaania keelde, käidi koolides tutvustamas ja kasutajaks registreerus 2000 õpetajat Tšiilist ja Argentiinast.

õpiveeb2.jpg

Tebo Õpiveebi tiim Tšiilis (vasakult: Erkki, Tõnis, Aivo).

Lõpetuseks, mida sooviksid veel meiega jagada?

Kui me tegime Silmaringi õppevideoid, siis avastasime, kui suur hulk häid õppematerjale, millest teistel õpetajatel palju kasu oleks, on õpetajatel juba olemas. Probleem seisnes jagamises, sest failid olid arvuti kõvakettal ja interaktiivsed harjutused, õpimängid ja testid erinevates keskkondades laiali. Me soovime luua 21. sajandi jagamismajanduse keskkonna õpetajatele (nagu YouTube’i videotes), kus igaüks saab näidata, mis tal on, ja parimate materjalide autorid saavad ka tasu.

Fotod: erakogu

Samal teemal: