Eesti õpetajad panid Euroopa kolleegid programmeerima


Avaldaja:Laura Vetik20. Oktoober 2017

Kui peatselt lõppeval üleeuroopalisel Code Weekil tutvustavad õpetajad programmeerimist enamasti lastele, siis vahetult enne programmeerimisnädalat sai viis Eesti õpetajat end proovile panna ka Euroopa kolleegide koolitamisel.

Kui peatselt lõppeval üleeuroopalisel Code Weekil tutvustavad õpetajad programmeerimist enamasti lastele, siis vahetult enne programmeerimisnädalat sai viis Eesti õpetajat end proovile panna ka Euroopa kolleegide koolitamisel.

Septembri lõpus käisid meie õpetajad eTwinningu konverentsil „Learning To Think In a Digital Society“ kolleegidele õpetamas, kuidas programmeerimist ainetundidesse integreerida.

Töötoa „Coding Apps for Kids“ viisid läbi Kristi Rahn Avatud Koolist ning Argo Ilves HITSAst. Töötoas tutvustati erinevaid rakendusi, mida algklassi lastega saab tundides kasutada.

22096040_1562975150412769_1049817758911991135_o.jpg

Alati on väljakutse teha töötuba erinevast rahvusest ja taustaga osalejatele, kuid Kristi Rahni ja Argo Ilvese veetud töötoas saadi sellest kiiresti üle ning osalejad lõid kaasa suure innuga. „Meie töötuppa oli tulnud väga suur hulk osalejaid ja tore oli see, et kõik tegutsesid aktiivselt ja osalesid rõõmsalt kõigis tegevustes. Tutvustatavad progerakendused meeldisid ja ka programmeerimine ilma tehnoloogiliste vahenditeta leidis poolehoidu: inimesed progesid nii paberil kui ka tantsides ja võimeldes,“ ütleb Kristi Rahn.

Pärast töötuba tuldi töötoa läbiviijaid tänama ja mitmel korral nenditi, et see oli konverentsi kõige põnevam töötuba, kust oli kaasa võtta palju häid ideid. „Ja päris mitmed ütlesid kohe, kuidas nad kogetut oma töös kasutada saavad. Vahetu rõõm paistis ka töötuba tehes: katsetati innukalt, küsiti küsimusi ja löödi lustiga kaasa tantsides ja võimeldes programmeerimist õppides,“ lisab Rahn.

Koolituskogemus andis läbiviijatele enesekindlust ning julgust edasi katsetada. „Väga hea on inimestele jagada oma häid mõtteid ja kui see õnnestub ka võõrkeeles, siis annab see endale indu juurde otsida, katsetada, jagada. Ja kui Eesti õpetajad suudavad teha oma töötubasid nii hästi, et pälvitakse kiitust ja on näha, et osalejad ka tõepoolest on valmis kogetut oma töös katsetama ja teistega jagama, on see Eestile ja meie hariduse tasemele parim reklaam,“ rõõmustab Kristi Rahn.

Töötoa „Micro:bit“ viisid läbi Tallinna Südalinna Kooli infojuht Jaanus Paasoja ja Gustav Adolfi Gümnaasiumi klassiõpetaja Maria Malovjomozov.

  22179725_1562974927079458_6809528872009886511_o.jpg

Töötoa eesmärgiks oli näidata algklasside õpetajatele, milliseid võimalusi väike Microbit pakub ning kuidas seda tundides kasutada saab. Kõigepealt anti ülevaade seadmest, seejärel tehti läbi mõned koodinäited ning lõpuks said osalejad kätte töölehed, et nende järgi erinevaid ülesandeid proovida.  

„Ma arvan, et rahvusvahelise koolituse korraldamine on Eesti õpetajale suureks väljakutseks. See on tohutu eneseületus pärast mille õnnestumist on väga hea enesetunne. Minul oli selline kogemus teist korda. Kui esimest korda oli tegu tõelise eneseületusega, siis pärast seekordset koolitust hakkasin ma rohkem mõtlema, mida saaksin järgmisel korral teisiti teha. Kuidas teha töötuba veelgi paremini. Olen väga tänulik, et eTwinning mulle selliseid võimalusi on andnud,“ ütleb Maria Malozjomova.

Väljakutseid pakkus nii võõrkeeles esinemine kui ka vahendite nappus. „Meil olid olemas vahendid ja eelnevalt palusime ka osalejatele teada anda, et meie töötoas oleks vajalik kasutada sülearvuteid. Aga paraku läks ikka nii, et mõnel oli kaasas tahvel, millele polnud meie seadet võimalik külge panna. Seega mingil hetkel keset töötuba pidin loovutama osalejatele ka oma arvuti,“ lisab Malozjomova.  „Aga õnneks olime oma teema piisavalt ette valmistanud ning saime töötoas osalejaid juhendada ka nii, et me slaide mingil hetkel enam ei näidanud. Lõppkokkuvõttes jäin oma sooritusega rahule.“ Jaanus Paasoja lisab, et väljakutset pakkus ka see, kas õpetajad tegevuste ja teemaga kaasa lähevad. „Sellise koolituse korraldamine annab palju kogemust, kindlasti enda proovile panekut, sest mida kirjum rahvas, seda erinevama vaatega nad ka on,“ toob Paasoja välja. „Väljakutseks oligi see, kas õpetajad üldse on sellest pisikesest seadeldisest vaimustuses ja paistab, et saime hakkama, sest nad uurisid kohe, kus neid saada.“

Et publikule töötuba meeldis, seda kinnitab ka Maria Malozjomova. „Mõni õpetaja ütles, et töötuba oli tema lemmik. Toodi välja, et töötuba oli praktiline ja tore.“

Triinu Grossmann ja Jaana Kõvatu MTÜ Nuti-Võlurist viisid läbi töötoa „Practical show-cases of eTwinning projects on coding“, tutvustades kolleegidele robootikaseadmeid ning võimalusi nende kasutamiseks projektõppes.

22051147_1562975093746108_1197281630289731334_o.jpg

Töötoas räägiti lähemalt koostöö tegemisest rahvusvahelises eTwinningu projektis ning sellest, kuidas läbi viia eTwinningu projekti, mis on seotud matemaatika ja programmeerimisega. Osalejatele tutvustati t LEGO Mindstorm EV3, Meet Edisoni ja Ozoboti robotiteid, kusjuures enamusel osalejatest kokkupuude nendega puudus. Töötuba väisanud publik oli kirju – osalejate seas oli nii muusika- kui matemaatikaõpetajaid, algklasside õpetajaid kui ka gümnaasiumi IT-õpetajaid. 

„Kindlasti sai nii mõnigi osaleja ideid, kuidas neid roboteid eTwinningu projektis kasutada saaks. Kolm õpetajat sõlmisid juba töötoas eTwinningu projekti loomise kokkuleppe Ozoboti roboteid kasutades. Töötoast lahkuti rõõmsal ilmel,“ ütleb Triinu Grossmann. „Nautisime ka ise kogu seda poolteist tundi, mil töötuba läbi viisime.“

Grossmanni sõnul annab rahvusvahelise koolituse läbiviimine Eesti õpetajale võimaluse end proovile panna, annab juurde julgust, loob võimaluse arendada oma keeleoskust ja suhelda erinevate riikide õpetajatega. Ühtlasi leiab sellistelt kohtumistelt uusi toredaid õpetajaid, kellega koos luua eTwinningu projekte. „Oluline on ka see, et osaledes rahvusvahelistel koolitustel, on meil võimalik tutvustada teistele Euroopa õpetajatele, millega Eestis tegeletakse. Kõigele lisaks saab ka reisimise kogemuse teistesse riikidesse, mida on hiljem hea õpilastega jagada.“ Ja mitte ainult välismaa kolleegidega tutvus ei ole kasulik, sellised koolitused liidavad ka reisiseltskonnas olevaid Eesti õpetajaid, andes väärtuslikke kontakte edaspidiseks. „Oleme mõlemad Jaanaga tänu eTwinningule saanud tuttavaks suurepäraste Eesti õpetajatega,“ võtab Triinu Grossmann oma kogemuse kokku.

Fotod: Laura Vetik

Samal teemal: