Oktoobrivaheajal kohtusid Pühajärvel Valga, Võru ja Põlva riigigümnaasiumi meeskonnad. Tegemist oli Kagu-Eesti riigikoolide kaasava hariduse koostööprojekti päevaga.
Artikli ja fotode autor on Valga Gümnaasiumi projekti- ja karjäärijuht Pille Olesk.
Kohtuti juba teist korda. Esimene kohtumine toimus kevadel Valgas, mil kolme kooli koostööpäeval tutvuti, otsiti ideid ja kokkupuutepunkte, millega üheskoos edasi liikuda. Päevale planeeritud tegevuste raames leiti kümmekond ühisosa, mida koostöös edaspidi arendada.
Järjekordsel kokkusaamisel oli rõõm tõdeda, et tänaseks on üle poolte kokkulepitud ideedest teostunud või teostumas. Seekordse kohtumise eesmärk oli inspireerida kolleege teistest riigigümnaasiumitest jagama kaasava hariduse kogemusi ja parimaid praktikaid läbi ettevõtlus- ja ettevõtlikkuspädevuse prisma.
Ettevõtlusele ja kaasamisele suunatud päev algas TTÜ õppejõu Kristel Vene maitse ja lõhnakoolitusega „Kaasav haridus – piiride nihutamine. Maitse ja lõhna eri“. Seminariruumist oli saanud labor, kus koosviibijad said ise süveneda erinevate maitsete ja lõhnade maailmade võludesse. Pöörati tähelepanu sellele, kuidas muutub maitse ja lõhn, kui kuulata teatud tüüpi muusikat, kuidas vahetada ära maitseid või kui hästi oskame tunda ära erinevaid lõhnasid. Lõhnateadlast kuulati huviga ja katsetati ning prooviti kaasatoodud näiteid. Põnev ja võistlusmomentidega töötuba möödus lennates.
Maitse ja lõhnakoolituse töötoas
Järgmisena tuli koolidel endal naabritele esitleda ühte kaasava hariduse või ettevõtlikkuse näidet. Koolide aktiivtegevuste näited olid heaks soojenduseks järgnevale maailmakohviku stiilis ajurünnakule.
Maailmakohvikut teemal „Kaasava hariduse rakendumist toetavad tegevused koolis“ juhtis lõhnateadlane Kristel Vene. Maailmakohvik oli kaasav ja mõtlemapanev. Iga teemalaud oli kaasava hariduse teemaline, kui erinevates võtmetes: kaasava hariduse seotus sotsiaalse-, füüsilise-, noorsootöö ja ettevõtlikkusega. Kohviku kokkuvõtteks esitles iga laudkond saadud tulemust. Moderaatori kaasabil vormusid mõtted tegutsemiseesmärkideks ja teostatavateks teemadeks. Iga kool tegeleb peale kohtumist valitud teemaga edasi oma koolis.
Et kena sügispäev ei jääks ainult tubaseks tegevuseks, siis mindi koos seltskonnaga järve kaldale, kus ootas osalisi loodusturismiga tegeleva ettevõtte esindaja. Ta ei tulnud vaid jutuga, vaid tõi näitamiseks kaasa palju sügis- ja talvematka varustust: uiske, tõukekelke, räätsasid, turvavarustust. Ettevõtja rääkis oma ettevõtjaks saamise loo ja tutvustas erinevaid loodusturismi võimalusi ning praktikat maakonnas ja kaugemalgi. Osalejad said ka ise ennast külmas sügisilmas liigutada. Katsetati kaasatoodud vahendeid ning tehti koostööringi, kus oli kaaslasele toetumine hädavajalik, eriti proovides köiel kõndimist.
Koostöös peitub võti - köiel käimine
Pika ja huvitava päeva lõpetas meeskondlik pimemaitsemäng GMP Pühajärve restoranis. Osalejad said ennast pimeda inimese rolli asetada. Prooviti joonistada pilti, silmaklapid peas, kui maitsta sööki. Saadi aimu, kui vajalik on toetus sellises situatsioonis naabrile ning mismoodi maitse ja toidukogus erineb, kui sa ei näe, mis sul taldrikul ilutseb. Üllatusi ja võistlusmomente jagus terveks õhtuks.
Koostöö pimemaitsemäng Pühajärve moodi
Projekt ei ole lõppenud. Koolimeeskonnad annavad oma koolides edasi teadmised, mida saadi koolituspäeval. Koos kollektiiviga teostatakse Pühajärvel maailmakohvikus valitud teemaalane arendus või praktika. Uuesti saadakse kokku juba detsembris ja jagatakse kogemusi, aga see kohtumine ei toimu silmast silma, vaid veebi vahendusel.
Projektikohtumine toimus „Koolimeeskondade ühine õppimine haridusuuenduste rakendumiseks“ raames ning projekti rahastas SA Innove ja EL Sotsiaalfond.
Samal teemal: