Noored esitlesid mõtteid vastutustundlikust ärist


Avaldaja:Madli Leikop08. Oktoober 2018

Laupäeval, 6. oktoobril toimus SEB Innovatsioonikeskuses Youth Empowered Eesti õppesarja avaüritus „Meil ei ole planeeti B“, kus noored tutvusid vastutustundliku ettevõtlusega ja töötasid kogenud mentorite juhendamisel välja reaalseid ärimudeleid.

Päev algas inspireerivate ettekannetega tuntud esindajatelt, kel kõigil isiklik kogemus vastutustundliku ja jätkusuutliku ettevõtluse ning tarbimisega. Päeva teises pooles toimunud töötubades loodi meeskondade parimatest ideedest algsed reaalselt toimivad ärimudelid, milles tuli arvesse võtta vastutustundliku ja jätkusuutliku tegevuse põhimõtteid. 

Ärimudeleid esitleti žüriile, kes hindas kaheksa äriidee hulgas silmapaistvaimaks temperatuuri hoidva, korduvkasutatava koti, mis on tavatarbijatele käepärane nii külmutatud kui soojade toiduainete transportimiseks. Sõelale jäi ka interaktiivse rääkiva prügikonteineri ehk Prügikolli idee, mis suunatud lastele ja noortele prügisorteerimise harjumuse juurutamiseks. Meeleolukamateks osutusid lausa kaks äriideed, mis olid keskendunud kohukeste keskkonna- ning sööjasõbralikumaks muutmisele: esimene läbi kiirelt komposteeruva pakendi ja pulga lisamise ning teine tavapärase kohukese mõõtude suurendamise.

Kõigi esinejate ühine sõnum noortele oli, et hea äriidee saab alguse probleemist ning mõelda tuleks ka äriidee mõjule loodusele, ühiskonnale laiemalt. „Idee, mis esmapilgul ei tundu innovaatiline, aga lahendab mingit ühiskondlikku probleemi ja kõnetab sind ennast, tuleb ellu viia. Õpilasfirma või ettevõtte asutamisest saadav kogemus on unikaalne ja väga väärtuslik," sõnas 2017. a Euroopa parimast õpilasfirmast tänaseks ettevõtteks kasvanud Festera asutaja ja juht Joonatan Oras. 

Youth_Empowered_004_ARaudjalg_39490.jpg

Maailmakoristuspäeva eestvedaja ja Teeme Ära SA juht Eva Truuverk julgustas, et ideede elluviimiseks tuleb hakata lihtsalt kuskilt otsast minema: „Ära jää unistama, asu teele. Saada need kümme esimest e-maili, tee viis esimest telefonikõnet ja vaata, kuidas asjad hakkavad juhtuma.“ Ühtlasi soovitas Eva Truuverk seada põhifookuse inimestele: „Tugevaid inimesi ei tohi karta. Vastupidi, selleks et olla edukas, vali oma meeskonda alati endast targemad, tugevamad ja paremad inimesed.“

Muusik Daniel Viinalass arvutas noorte ees kokku kõik joogikõrred ja -pudelid, mida nende bänd aastas tarbiks ning tõi näiteks välja, et nad on asendanud üksikud joogipudelid suure veekanistriga, millest täidavad korduvkasutatavaid pudeleid. Lisaks rääkis ta, kuidas kord sõpradega Tartu kodututele kohvritäie saapaid viis, rõhutades, kui oluline on teha pisikesi otsuseid, mis muudavad kellegi maailma.

Youth Empowered õppesari toimub Eestis teist aastat. Tänaseks 28 riigis toimiva Youth Empowered programmi läbiviimist toetab Coca-Cola HBC, mille partnerorganisatsiooniks Eestis on Junior Achievement (JA Eesti). 

Youth Empowered avaürituse toimumisele panid lisaks JA Eestile õla alla SEB, Eesti Töötukassa, Eesti Pandipakend ning Cleantech ForEst MTÜ.

Allikas ja foto: korraldajate info.