Ettevõtlike koolide parimad edulood on selgunud


Avaldaja:Madli Leikop24. Oktoober 2018

Ettevõtliku kooli korraldatud Haridusfestivalil 2018 tunnustati maakondade parimaid koolide õppeprojekte ning tervitati 28 uut õppeasutust, kes on oma süsteemse tööga pälvinud kvaliteedimärgi „Ettevõtlik kool“.

Ida-Viru Ettevõtluskeskuse juhatuse liige Pille Sööt tõdes, et tulevikuhariduse võtmeküsimuseks on see, kuidas tuua rohkem põnevamat ja kaasavamat õppimise metoodikat koolidesse ja lasteaedadesse. “Oluline on, et õpetajad keskenduksid tunnis lisaks enda ainele ka õpilastes teiste oluliste pädevuste arendamisele. Enam ei saa õpetada vanaviisi ning tuleb leida uusi mooduseid, et arendada noortes just neid oskuseid, mida nad tulevikuks vajavad,” selgitas Sööt. 
 
Läbi edulugude konkursi soovib Ettevõtlik kool selliseid häid näiteid eeskujuks tuua. Edulugude konkursile esitasid õppeprojekte koolid üle Eesti, finalistid valis üle-eestiline žürii ning parimad selgusid haridusfestivalil žürii ja publiku häälte põhjal.
 
KATEGOORIA "ETTEVÕTLIK LASTEAED"
 
1. Türi Lasteaed Kesklinna õppekoht, „Kingitus 100le Türi linna klienditeenindajale“
Türi Lasteaia Kesklinna maja Metsaottide rühma 4–5aastased lapsed meisterdasid savist geomeetriliste kujundite õppimise käigus Eesti lipu värvides kaelaehteid. Tööhoog oli nii suur, et ehteid sai kokku üle 100. Ehetega üllatati tänutäheks linna klienditeenindajaid. 
 
2. Kohtla-Järve lasteaed Kirju-Mirju, „Minu kodu Kohtla-Järve“
Eesti Vabariigi 100. sünniaastapäevaks ehitasid lapsed koos vanematega lasteaia saali üles linna maketi, kus olid esindatud laste kodumajad ja lasteaed. Maketi materjali – pappkaste ja kangajääke saadi kohalikust õmblustöökojast ning toidukauplusest. Inspiratsiooniks tutvusid väikesed ehitajad eelnevalt oma rühmakaaslaste kodumajade ehitusliku ja disaini poolega ning muidugi ka sealsete lahkete elanikega. 
 
3. Taebla Lasteaed, „Köhasiirup vanavanematele“
Nädal aega kestnud marjasiirupi valmistamine vanavanematele algas laste enda poolt pihlakamarjade korjamise ja puhastamisega. Lapsed nägid, kuidas käib mahla aurutamine ning aitasid purkide pesemisel ja kaunistamisel. Vanavanematele kingiti tervistav jook lasteaias tähistatud vanavanemate päeval. 
 
KATEGOORIA "PARIM HEATEGU KOGUKONNALE"
 
1. Kiviõli 1. Keskkool, Loomefest
Suvel toimus õpilaste eestvedamisel värskelt loodud Lüganuse valla elanikele esimene suurüritus Loomefest 2018, mis leidis aset Kiviõli õunapuude pargis. Loomefesti eesmärk oli muuhulgas tähelepanu juhtimine linna südames asuvale õunapuude pargile, mida tulevikus korrastada ja kujundada vaba aja veetmise ning ürituste korraldamise kohaks. Kogukonnapäeva külastajatel oli üritusel võimalus valida 24 loometegevuse vahel -  loodi kunsti, rütmi, mänge, näidendeid, lavastati fotosid, kooti kangastelgedel.
 
2. Uuemõisa Lasteaed-Algkool „ULAkad märkavad ja jagavad“
Soov korraldada fotonäitus kasvas suuremaks pildistamise ja prügi koristamise aktsiooniks. Fotode kaudu tutvustasid õpilased Eestit Erasmus+ projekti partneritele ning õppisid tundma teisi riike. Pildistamise teema „Prügi meie ümber“ tõi kodukanti koristama ka pered ning tulemuseks oli nii puhtam elukeskkond kui prügi täis veetud lagunenud hoone likvideerimine. Läbi fotode said lapsed loovalt läheneda teemadele nagu pere, hobid, koostöö, rahvakultuur. Fotohuvi päädis koolis foto- ja videoringi loomisega. 
 
3. Jõõpre Kool, ronimisrada
Jõõpre Kooli õpilased otsustasid rajada kooli õuele välijõusaali juurde ronimisraja ning tegid mõtte ka teoks. Inspiratsiooni ja teadmisi hankisid idee välja pakkunud tollal 8. klassi noormehed Romet Ubakivi, Ranel Tomson ja Kevin Möldre erinevate ronimisradadega tutvudes, kuid kooli ronimisrada ehitati kooli võimalusest lähtuvalt. Atraktsioon osutus ilmselgelt väga populaarseks ning ei peeta paljuks järjekorraski seista. 
 
KATEGOORIA "PARIM NOORTE ALGATUS"
 
1. Paide Gümnaasium etendus „Päris tõde“
Paide Gümnaasiumi gümnasistid Andriana Lomakina ja Erlanne Vahter lavastasid praktilise uurimustööna Paide Muusika-Teatrimaja teatrisaalis muusikalise etenduse „Päris tõde“. Stsenaarium valmis noorte endi sulest, samuti lavastus. Ettevalmistusprotsess ja teostus sisaldasid muuhulgas finantstegevusi, reklaami, lavakujundust ja kostüüme. Õpilastel õnnestus tegevusse kaasata paljud koolikaaslased, vilistlased ja õpetajad. Lõpptulemusena jõudis lavale publikult rohkeid kiidusõnu teeninud muusikaline etendus.
 
2. Vaimastvere Kool, keeltekohvik
Vaimastvere Kooli tollal 8. klassi õpilaste Annela ja Emili eestvedamisel korraldati jõulunädal, mis rikastaks lisaks ka koolielu ja avardaks silmaringi. Jõulunädalal külastas koolipere Kursi kirikut ja Kassinurme hiide, tutvuti Eesti rahva jõulukommete ja pühapaikade kommetega, toimusid töötoad ja laat, nädal kulmineerus ühise söömaajaga. Jõululõuna erines tavapärasest, sest mekiti laste osalusel valmistatud erinevate rahvuste toite, mille ideed ja ka retseptid pärinesid laste suguvõsast.
 
3. Türi Põhikool, õiepäev
Õiepäev oli teistmoodi õppimise päev, mille eesmärk oli abistada noori oma tuleviku planeerimisel ning süvendada ühtsustunnet. Üritusse oli kaasatud kogu koolipere, umbes 560 inimest. Tunde andsid oma inspireerival moel kooli head sõbrad ning Türi endiste ja praeguste koolide vilistlased. 
 
KATEGOORIA "PARIM KOOSTÖÖ PARTNERIGA"
1. Kohtla-Järve Järve Gümnaasium, teatrikonverents
Kolmepäevane teatrikonverents toimus koostöös TÜ Viljandi Kultuuriakadeemia üliõpilastega, kelle hulgas oli ka kooli vilistlasi. Õpilased said oma võimed korraldustöös proovile panna. Täiskasvanutele mõeldud konverentsi täiendasid temaatilised töötoad, näiteks “Draamavõtted emakeeletunnis”. Toimus ka bussiekskursioon Kohtla-Järve linnas, giid oli kooli tollal 3. klassi õpilane Alex Rohesalu. Festival lõppes erinevate rahvuste kultuuride tutvustamise üritusega koolimajas.
 
2. Saverna Põhikool, „Kiiged kooli“
Saverna õpilaste südamesoov oli asendada koolihoovi katkine kiik. Uue kiigeplatsi organiseerimine võeti ette kogu kooliperega ning vajaliku rahasumma kokkusaamiseks otsustati alustuseks korraldada tuluõhtu. Rolle ja tegevusi jagus kõigile 1.-9. klassini, alates kiigeplatsi ideekavandite ning tuluõhtu piletite ja reklaamide kujundamisest kuni isetehtud hõrgutiste müügi ja õnneloosini. Tuluõhtuga õnnestus koguda vajalik algkapital kiigeplatsi ehituseks, saada mõned toetajad ning töö võis alata. Õpilased uurisid ja arvutasid välja platsi ehituseks vajalikud materjalid ja nende kogused ning rõõmuga kühveldati liiva ja paigaldati turvaala piirdeid ning tehti muu vajalik platsi ettevalmistamiseks nii, et firmal jäi üle vaid kiik kohale tuua ja püsti panna. 
 
3. Kadrioru Saksa Gümnaasium, „Saksa keelega ettevõtlikuks“
Uus projekt Erasmus+ programmi toel. Projekti raames käivad vähemalt viis õpilast igal aastal tööpraktikal Alam-Saksi liidumaal asuvas ettevõttes ning külastavad partnerkooli. Samuti läbivad õpilased tööpraktika Tallinna ettevõtetes (Hurtigruten Estonia OÜ, Estravel AS, Rödl & Partner OÜ). 
 
KATEGOORIA "PÕNEVAIM TUND"
1. Väätsa Põhikooli kosmoseprogramm
Väätsa Põhikooli kosmosepäev tähendas teisisõnu kosmoseprogrammi pikemast teadusprojektide seeriast esimese heeliumpalli starti. Esimese lennu eesmärk oli õppida teadusjaamaga sidet pidama, lendu korraldama ning süüdata stratosfääris säraküünal. Spetsiaalselt korraldatud meisterdamise töötubades ja tegevustes osales ligi 100 noort ja täiskasvanut. Õpilastelt nõudis see projekt poole aasta pikkust iganädalast ja lõpus ka igapäevast pühendumist. Tegutseti kolmes meeskonnas: insenerid, programmeerijad ning kommunikatsiooni ja sündmuskorralduse tiim, õpilased said kogemuse läbi vastutusvaldkondade rollide täitmise. 
 
2. Tartu Rahvusvaheline Kool, aineülene õpimoodul „Järele proovitud ajalugu: ajalooliste leiutiste mudelite valmistamine“
Tartu rahvusvahelise kooli 6. klassi lapsed proovisid praktikas, kuidas toimivad tänapäeval ajaloolised leiutised. Teooriaga tutvutud, otsustati ise teha Spark Makerlabi lahkete töötajate abiga valmis keskaegne kiviheitemasin ja Vana-Kreeka vee jõul töötav äratuskell. Õpilased uurisid ühiselt leiutiste ajalugu, mõõtsid, joonestasid, planeerisid, katsetasid, pidasid edusammudest ja tagasilöökidest blogi, kirjutasid uurimistöö, tegid järeldusi. Masinad said võimsad. 
 
3. Võru Kreutzwaldi Kool, „Goldbergi masinast Koeningseggi superautodeni“
Goldbergi masinaks nimetatakse seadeldist, mis koosneb paljudest lihtsatest mehhanismidest ja mis teostab väga keerulist teed pidi lihtsat ülesannet. Teadusteemaliseks võistlusteks valmistataval masinal pidi olema kümme elementi, tööaeg täpselt 30 sekundit ning lõpuks pidi masina operatsioonide doomino-efekti tulemusena vabanema õhupall. Õpilane Hanno-Laur kutsus kokku meeskonna ja alustati projekteerimisega. Mõeldi välja elemendid ning ehitati need juhendaja abiga valmis. Võistlusel osalenud seitsmest Goldbergi masinast täitis võistlusülesande kõige täpsemalt Võru Kreutzwaldi Kooli võistkonna masin 30,26 sekundiga. 
 
xxxxxxxxxxx
 
Haridusfestivalil tunnustati Ettevõtliku kooli standardiga neid koole ja lasteaedu, kus on ette võetud organisatsiooni kujundamine tervikuna ettevõtlikuks koolis ja lasteaiaks. 
Ettevõtlike koolide ja lasteaedade nimetust saavad uhkusega kanda veel 28 haridusasutust üle Eesti. 
 
Ettevõtliku kooli võrgustik on laienenud hoogsalt üle Eesti, võrgustikku kuuluvad: Saaremaal 7 kooli, Pärnumaal 12 kooli, Läänemaal 4 kooli, Raplamaal 4 kooli, Lääne-Virumaal 12 kooli ja 3 lasteaeda, Järvamaal 11 kooli, Viljandimaal 5 kooli, Valgamaal 5 kooli ja üks lasteaed, Võrumaal 7 kooli, Põlvamaal 6 kooli, Tartumaal 3 kooli, Jõgevamaal 5 kooli, Ida-Virumaal 14 kooli ja 4 lasteaeda. Kokku kuulub võrgustikku 102 kooli ja 8 lasteaeda ning võrgustik jätkab laienemist.
 
Allikas: programmi "Edu ja tegu" info