
Paulina Lo Luik, Mia Marleen Sepp, Marta Huimerind on tüdrukud, kes teavad hästi, mis tähendab pikk koolipäev ja palju õppimist. Mitte et nad ei saaks hakkama, vastupidi – aktiivsed koolis, aktiivsed väljaspool kooli. Mahukas õppetöö andis idee õpilasfirma loomiseks põhimõttel õpilane aitab õpilast.
Paulina õpib Gustav Adolfi Gümnaasiumis 9. klassis, Marta Tallinna Reaalkoolis 8. klassis, Mia Tallinna 32. Keskkoolis 10. klassis. Kokku viis neid 13-17aastastele tüdrukutele mõeldud programm „Superheroes“, kus arendatakse tüdrukute juhtimisoskuseid, kasvatatakse enesekindlust ja õpetatakse projekte ellu viima. Õpilasfirma on ühtpidi algatus, mis tuleb programmi lõpuks teoks teha, teistpidi tüdrukute enda soov ja huvi õpilasettevõtluses kätt proovida.
Ei pea võtma eraõpetajat
„Me plaanime üles ehitada veebilehe, kus viime õpilase, kes oskab ja tahab õpetada, kokku õpilasega, kes vajab mingis õppeaines abi,“ ütlevad Marta ja Paulina. Vajadus sellise teenuse järele on olemas, seda on nad uurinud ja testinud nii koolikaaslaste, tuttavate kui pereliikmete seas. Tavaliselt kasutatakse ju eraõpetajat, aga see on kallis. Ja vahel polegi nii palju õpetamist vaja, piisab, kui mõni ülesanne või väiksem teema koos üle vaadata.
Millal mul oli väga raske?
Marta rääkis, et kui nende grupp „Superheroes“ programmis ideed hakkas otsima, olid kõigil (tüdrukuid oli grupis kuus) oma huvid ja arusaamad, mida teha. Programmis oli ainuke tingimus, et projekt peab olema reaalselt ellu viidav ning see peab midagi muutma, olgu maailmas, kogukonnas või klassiruumis. „Hakkasime mõtlema, mis olukordades on meil endil raske olnud, millal oleme tundnud, et tahaks teisti teha. Kui tegin sisseastumiskatseid Tallinna Reaalkooli 7. klassi, siis mul oli väga raske. Mõtlesin, küll oleks tore, kui oleks õpetaja, kes aitaks, aga mitte tasuline eraõpetaja. Koolis on noortel raske, nõutakse palju, kõike ei jaksa. Näen väsinud klassikaaslasi, see on kurb. Mõtlesin, kuidas saaks neid aidata nii, et vähemalt koolis saaksid asjad korda,“ rääkis Marta õpilasfirma idee sünnist.
Esimesed tunnid on toimunud
Õpilastevaheline õpetamine, õpilane õpetab õpilast ongi see, mida nende firma pakub. Esimesed tunnidki on toimunud. Ikka on mõni õpilane, kelle teadmised ühes või teises õppeaines on paremad, ja alati on õpilasi, kes vajavad lisaselgitusi. Paulina, Marta ja Mia firma viibki need kaks poolt kokku, andes sealjuures õpetajale võimaluse ka veidi taskuraha teenida. Põhimõtteliselt toimib asi nii, et õpilane annab teada, mis aines ja kui palju tal oleks abi vaja. Seejärel kannab ta summa õpilasfirma arvele, kes hiljem õpetajaga arveldab. Firma otsib õpilasest õpetaja. Siis toimub tund, see on alati reaalne kokkusaamine ja õppimine. Seejärel küsib firma tagasisidet nii õpetajalt kui õppijalt. See on oluline kvaliteedi seisukohalt. „Väldime, et ei tuleks inimene, kes pole üldse ette valmistunud. Praegu on küll õpetajad ise lisaülesandeid, raamatuid jm kaasa toonud. Ei ole nii, et teeme kooliõpiku lahti ja vaatame ülesande üle. Seda oskaks ju igaüks teha,“ sõnas Marta.
Fotol vasakult: Mia, Marta ja Paulina
Meelitada tuli nii õppijaid kui õpetajaid
Aga seda tüdrukud ei oskagi öelda, kas raskem oli leida õpetajaid või õppida soovijaid – mõlemaga tuli vaeva näha. „Väga palju tuli küsida. Kasutasime koolide liste, kus tutvustasime oma firmat ning küsisime, kes tahab õpetada ja mis ainet. Õppijaid otsisime endi klassikaaslaste seast. Paljude jaoks oli motivaator hinne: tahaks tulemust parandada, aga mida veel juurde õppida? Muidugi saime ka palju eitavaid vastuseid: pole aega, mul on kindel õpetaja olemas, ei huvita jne,“ selgitasid Marta ja Paulina.
„Võime öelda küll, et meil on tegutsev firma. Tunnid on toimunud, õpetajad ja õpilased on olemas, oleme teeninud päris kasumit,“ sõnas Paula. Tüdrukutel on hea meel, et tagasiside nende pakutavale teenusele on olnud väga hea. Nüüd tegutsevad nad edasi selle nimel, et see õpilastele kättesaadavamaks muuta. Kel tekkis huvi (ja vajadus) kas ise õpetada või endale õpilasest õpetaja leida, võib kirjutada e-postiaadressil alumnussuperheroes@gmail.com või vaadata kodulehte http:/
Tüdrukutest superkangelased?
Tüdrukud jätkavad veel veidi aega ka programmis „Superheroes“, kuni märtsi lõpuni. Kerge see ei ole, sisuliselt on kooli kõrval teine kool: üle nädala laupäeviti kokkusaamised, loengud, kohtumine mentoriga; vahepeal palju koduseid ülesandeid. Kõik toimub inglise keeles. Seda selleks, et valmistada noori ette rahvusvaheliseks suhtluseks, ja et programmis on eri rahvusest tüdrukud, siis on inglise keel ka sobiv suhtluskeel. Tüdrukud õpivad, kuidas projekti ellu viia, kuidas teha meeskonnatööd, pidada läbirääkimisi, teha turundust ja reklaami, kuidas juhtida protsesse ja kuidas keeruliste olukordadega toime tulla. Grupid võistlevad omavahel, auhinnaks on õppereis Inglismaale. „Programmis õpib palju, aga sõltub ka, palju sa ise panustad. On ka neid, kes käivad lihtsalt kohal,“ sõnas Paulina.
Ettevõtte edu taga on tohutu töö
Nad kinnitavad, et „Superheroes“ programmis õpilasfirmat luues on nad maitse suhu saanud, mis tähendaks olla eraettevõtja ja oma firma juht. „See tähendab, et sa kogu aeg tegeledki oma firmaga. Ei saa asju jätta nii, et ah, ma ei tee, enam ei meeldi, lähen ära. Ei saa ära minna! Enne programmi polnud meil aimugi, kui suur töö ühe firma tegutsemise taga on,“ sõnasid Pauline ja Marta. Kas nad tulevikus ettevõtlusega tegelema hakkavad, selles nad kõhklesid, aga suuremaid projekte tahaksid teha veel küll.
Foto: erakogu. Avafoto: Unsplash, Denise Jans



