Soome vanemad annavad poistele internetis rohkem vabadust kui tüdrukutele


Avaldaja:Merje Pors18. Veebruar 2013

Soomes läbiviidud laste meediabaromeetri värsketest tulemustest selgub, et Soome lapsevanemad seavad interneti kasutamises tüdrukutele rohkem reegleid kui poistele.

„Poiste puhul pöörasid vanemad tähelepanu internetis veedetud ajale, kuid sisu, millega poisid seal tegelesid, ei olnud nii oluline,“ märkis Annikka Suoninen Jyväskylä Ülikoolist, kes tutvustas meediabaromeetri tulemusi möödunud neljapäeval Tamperes peetud meediahariduse seminaril „My Media Playground“. Seminaril oli kohal ka Koolielu toimetaja.

Soomes viiakse iga-aastaselt läbi üleriigilist uuringut, mille eesmärgiks on analüüsida laste ja noorte meediakasutust ning pakkuda sisendit ka meediahariduse arendamisse. 2012. aastal keskenduti uuringus 10-12-aastaste laste meediakasutusele ning sealjuures analüüsiti poiste ja tüdrukute erinevusi nii meedia kasutamise ajas kui ka sisus.

Uuring osutas, et lapsevanemad peavad tüdrukute puhul väga oluliseks sisu, mida nad internetis tarbivad. „Tüdrukutele tehti selgeks, et ei tohi võhivõõrastega suhelda ega neid sõbraks lisada, ei tohi endast liiga isiklikku infot anda jne,“ sõnas Suoninen. „Poistele öeldi põhiliselt, et ära vannu internetis,“ lisas ta.

147294427_17e2a66676.jpg
Foto: Flickr
Poisid hakkavad varem kasutama
2010. aasta laste meediabaromeetris uuriti 0-8-aastaste laste meediakasutust ning toona tuli välja, et poisid hakkavad internetti kasutama varem kui tüdrukud. Poisid alustavad 3-4-aastaselt, tüdrukud 5-6-aastaselt ning enamasti veedetakse selles eas aega YouTube’ist lasteprogrammide vaatamisega.

Toona uuriti ka seda, milliseid raamatuid vanemad oma lastele loevad ning selgus, et väikelastele loetakse olenemata nende soost ette samu raamatuid. Samas, kui poisid hakkavad ise lugema, eelistavad nad koomikseid, tüdrukud aga raamatuid ja ajakirju.

2012. aasta uuringust selgus, et 10-12-aastaste poiste seas on väga olulised arvutimängud. Iganädalaselt harrastab digitaalsete mängude mängimist 90% küsitletud Soome poistest, sealjuures 66% mängib neid praktiliselt iga päev. Poisid mängivad minecrafti, spordimänge, rallimänge jms. Samavanustest tüdrukutest mängib digitaalseid mänge 66% iganädalaselt ja 42% praktiliselt iga päev. Tüdrukud eelistavad rahulikumaid mänge, erinevaid simulatsioone jms. Oluline erinevus poiste ja tüdrukute arvutimängude tarbimise puhul on see, et poiste jaoks on mängimine tõeline hobi ja nad näevad vaeva, et saada aina paremateks mängijateks, tüdrukud seevastu ei pea mängimist nii oluliseks osaks oma elust.

Virtuaalmaailmad tüdrukute seas popid
Virtuaalmaailmasid hakkavad Soome tüdrukud külastama nooremalt kui poisid ning tüdrukud alustavad selliste veebilehtedega nagu GoSuperModels, MovieStarPlanet, Howrse, Panfu. Keskmiselt 6. klassis hakatakse kasutama Facebooki, kus tüdrukud jagavad endast üldiselt rohkem infot kui poisid. Samas kasutavad tüdrukud seal tavaliselt privaatset profiili, poisid aga avalikku.

Televisioonisaadetest eelistavad 10-12-aastased poisid animatsioone (Simpsonid, South Park),  kogupere meelelahutusprogramme, põnevusfilme ja reality-saateid, tüdrukud vaatavad samal ajal seebioopereid ja  meelelahutusprogramme. Ka muusika puhul olid suured erinevused poiste ja tüdrukute puhul: poisid armastavad räppi ja elektroonilist muusikat, tüdrukud poppi.

Praktiliselt kõigil uuringule vastanud lastel oli kodus ligipääs internetile. Iganädalaselt kasutab internetti 90 protsenti vastanutest, igapäevaselt aga 72 protsenti.

Laste meediabaromeetrit viivad läbi Soome meediahariduse ühendus, Mannerheimi lastekaitseliit ja Soome filmide klassifitseerimise nõukogu koostöös Tampere, Jyväskylä ja Aalto ülikoolidega. Uuringus osalevad lapsed üle Soome.

Samal teemal:

 

Haridus- ja Noorteamet