Mõtlemine sobib kõigile


Avaldaja:Madli Leikop09. Mai 2013

Tartu Annelinna gümnaasiumi õpetaja Maksim Ivanovi silmad säravad nii loogikast, õpetamisest kui e-õppematerjalist rääkides. Kolleeg Jana Jõgeva on rahul, et e-materjal andis talle võimaluse süüvida võõrasse ainevaldkonda.

Tartu Annelinna gümnaasiumi matemaatikaõpetaja Maksim Ivanov ja eesti keele ning ajaloo õpetaja Jana Jõgeva olid äsja vastu võtnud õnnitlused Koolielu elektrooniliste õppematerjalide konkursil „Täna samm, homme teine“ saavutatud esikoha eest.

 „Hai on kala, aga iga kala ei ole hai“ on loogikaülesannete lehekülg, mis sobib 7.-12. klassi õpilastele. Kõik vajalikud juhendid leiab samast, ülesandeid saab täita kas Exceli tabelis või töölehed PDF-formaadis välja trükkida.

Ümberringi Tiigrihüppe Ideelaada sagin, ajasime juttu loogikast, matemaatikast, õpetamisest ja loomulikult võidu toonud e-õppematerjalist. Viimase puhul ütleb Maksim korduvalt, et Jana tegi  põhitöö, ja Jana vaidleb sama korduvalt vastu, et ikka Maksim on põhiautor. Kas julgesite uskuda, et kokkuvõttes nii edukalt läheb?

Maksim Ivanov: „Meie eesmärk oli esikümnesse saada, ausalt öeldes. Kui teatati, et oleme esikolmikus, siis oli küll ootamatu. Ei lootnud seda, ja nüüd saime esikoha!“

Jana Jõgeva: „Minu jaoks oli see suur üllatus, sest mul polnud aimu ka Maksimi plaanist saada esikümnesse. Matemaatika on minu jaoks väga võõras valdkond, selle töö juures olin kaasatud keelelise osaga.“

Kas õppematerjali hakkasitegi tegema eesmärgiga osaleda konkursil „Täna samm, homme teine“?

Maksim Ivanov: „Olen juba neljanda tööga sellel konkursil, varem olen saanud teise koha (dünaamilised töölehed „Kujundite lõikamine ja kokkupanek“, 2010 - toim) Alustangi iga õppeaasta alguses uue materjali tegemist. Ja õppeaasta jooksul see sünnibki, algus on puhtalt lehelt.“

Palun rääkige, kuidas sündis võidutöö, ja miks just loogika?

Maksim Ivanov: „Miks see mõte üldse tekkis? Sel aastal õpetan esimest korda gümnaasiumis valikkursust „Loogika“. Õppematerjale väga palju ei ole, pidi ise midagi välja mõtlema. Tekkiski mõte, et äkki saaks selles valdkonnas midagi täiesti uut tekitada. Mina mõtlesin välja ülesanded, aga need tuli ka ilusti esitada. See pool on kõik Jana töö. Minu eesmärk oli huvitavad ja piisavalt rasked ülesanded välja mõelda, mis sobiksid gümnaasiumiastmele.“

Jana Jõgeva: „Maksim on põhimõtteliselt õpetaja, kes arvab, et iga aine peab olema esitatud huvitavalt, et ei oleks tuima õppimist. Kindlasti oli ka see eesmärk – et tekiks huvitav materjal.“

IMG_4020.JPG

Võitjaks tulnud Maksim Ivanov ja Jana Jõgeva täna Tallinna lauluväljakul toimunud Ideelaadal, kus autasustati „Täna samm, homme teine“ parimaid. Pildistas Terje Lepp.

Ja te haakusite kohe pakkumisega? Ei kurtnud, et lisatöö…

"Ei, absoluutselt mitte. Ma olen äärmiselt tänulik võimaluse eest sattuda minu jaoks väga-väga võõrasse ainevaldkonda. Minu kokkupuude matemaatikaga lõppes siis, kui keskkoolis matemaatikaõpikud läbi said. Ja tsiteerides Jan Uuspõldu – loogika ei ole kunagi naisi elamast takistanud. Jah, mulle oli see puhas lõbu, mitte lisatöö.“

Maksim Ivanov: „E-materjalis on kõik sõnalised ülesanded. Päris palju on loogikalauseid kasutatud. Kui räägitakse, et isik A on isikust B vanem, tähendab see, et A ei saa kõige noorem olla ja B ei saa kõige vanem olla. Sellist tüüpi loogikat ülesannetes kasutataksegi.“

Meeldib õpilastele loogika kui õppeaine?

Maksim Ivanov: „Ütlevad, et on liiga raske. Aga ma ei näe, et neile üldse ei meeldiks, vastaksin niimoodi.“

Mis ainete õpetajad veel võiksid seda õppematerjali kasutada, kui loogikat just valikainena koolis ei ole?

Maksim Ivanov: „Loogika on valdkond, mis on põhikooli matemaatikaolümpiaadi üks teemadest. Võib-olla isegi olümpiaadidel on need ülesanded natuke lihtsamad, seal on ajapiirang ülesannete lahendamiseks. Need sobivadki näiteks põhikooli matemaatikasse ettevalmistuseks. Kuuenda, seitsmenda klassi õpilased peaksid hakkama saama, kui vähegi viitsimist on."

Jana Jõgeva: „Muukeelses koolis eesti keele tunnis, arendab keeleoskust. Muidugi õpetaja peab eelnevalt selgitama, kuidas töölehti täita.“

Tehnilise poole pealt ütles Maksim Ivanov, et see oligi kõige keerulisem, kuidas õppematerjal n-ö arvutisse sööta, kas on üldse programmi, kus saaks üles ehitada nii tabelid kui kasutada valemeid. Lõpuks jäi ta ikka tuntud Exceli juurde, ehkki see nõudis andmete käsitsi sisestamist. „Tegin vea – alustasin Exceli uuemas versioonis, ei saanud seda hiljem salvestada vanemasse versiooni. Aga kuna nii palju tööd oli tehtud, ei tahtnud tehnika taha ka takerduda. 25-realist valemit sisse toksida, ega see lihtne ei ole, aga kui sul on mõte ja soov õppematerjal teha, siis tuleb ikka lõpuni valmis teha,“ ütles Maksim Ivanov. Eesti keele õpetaja Jana Jõgeva avastas aga, et loogikaülesannete puhul ei saa alati vaadata keele ilu.  „Tuli väga valida sõnu, mis ülesannetesse läksid,“ ütles ta.

Kas järgmise e-õppematerjali idee on juba olemas?

„Ootame uut õppeaastat ja siis hakkame mõtlema,“ oli Maksim Ivanov optimistlik.

Konkursil "Täna samm, homme teine" pälvis teise koha Gustav Adolfi gümnaasiumi õpetaja Katri Mirski tööga „M-õpe geograafiatunnis“. Kolmanda koha saavutas Tallinna Liivalaia gümnaasiumi õpetaja Anneli Kesksaar tööga „Perekond Rohenäpu matemaatika“.

Samal teemal:

 

Haridus- ja Noorteamet