e-päevik, eliis, Lagedi lasteaed, Kalli-kalli lasteaed, veebipõhine infosüsteem... +e-päevik, eliis, Lagedi lasteaed, Kalli-kalli lasteaed, veebipõhine infosüsteem... +e-päevik, eliis, Lagedi lasteaed, Kalli-kalli lasteaed, veebipõhine infosüsteem -
Õpetajad teavad, mis on e-kool. E-päevikut ja ELIIS-i õpivad aga tundma lasteaiaõpetajad. Veebipõhised infosüsteemid peaksid lasteaednike igapäevatööd lihtsustama.
E-päeviku idee autor on Tallinnas asuva eralasteaia Kalli-kalli direktor Carol Tarre. Kalli-kalli lasteaed on e-päevikut kasutanud kaks õppeaastat. See on andnud nii palju kogemust, et nüüd soovitatakse e-päevikut teistelegi. Augustist ongi oodata uusi liitujaid.
E-päeviku tegid õpetajad ise
Kalli-kalli õpetaja Mailiis Anton leidis oma kogemuse põhjal, et e-päeviku kasutamine lihtsustab tunduvalt lasteaiaõpetaja tööd. „Esmalt muudab see tööaega paindlikumaks, kuna programmile pääseb ligi ka koduses arvutis. Kui lasteaiapäev on väga kiire, võib päeviku sissekande teha ka õhtul, siis saab mõtteid koondada ja rahulikult kirjutada. E-päevikus on rohkem ruumi ning sissekanded saavad sisutihedamad. Laste arengukirjeldusi koostades on sealt mugav infot leida.“
Kalli-kalli lasteaia direktor Carol Tarre, mide te ise e-päevikust esile tõstaksite? Miks e-päevikuga liituda?
E-päeviku eripära on see, et keskkond on loodud lasteaiaõpetajate poolt. Ülesehituselt on see lihtsa ja armsa disainiga, et iga link ning vajalik nupuke oleks kergesti leitav. Peame tähtsaks, et õpetajatele ei lisanduks e-päeviku kasutusele võtmisega koormust, sest ükski dokument – ei paberkandjal ega elektrooniline – ei saa olla tähtsam lastest. E-päeviku kuutasu lasteaiale on võimalikult soodne.
Kuidas üldse sündis idee luua e-päevik?
Idee sündis vajadusest. Sissekanded paberpäevikus olid väga üldsõnalised, sest ruumi kirjutamiseks nappis. Kevadel laste arengut analüüsides oli vaja kogu päevik läbi lugeda ja iga lapse kohta tehtud märkmed üles leida. Nüüd kasutame selleks "otsi" nuppu. Sellel hetkel, kui e-päeviku idee sündis, Eesti turul vastav toode puudus ja nii leidsime võimalused, et see ise luua. Nüüdseks oleme keskkonda kasutanud juba kaks õppeaastat ja oleme sellega väga rahul. Nii tekkiski mõte, et ehk võib see ka teiste lasteaedade töö lihtsamaks ja tulemuslikumaks muuta. Esimesed liitujad tulevad augustis, sest lasteaial on poolest õppeaastast uuele süsteemile üle minna keeruline. Hetkel oleme täiendusi ja muudatusi keskkonda sisse viinud vastavalt Kalli-kalli õpetajate soovidele, edaspidi saame arvestada ka teiste lasteaedade soove ja nii muuta keskkonda veelgi paremaks.
Mis on lapse elektrooniline arengumapp?
E-päeviku keskkonnas on võimalus kasutada e-arengumapi koostamise kausta. See on lisavõimalus, mille täitmine on iga lasteaia/õpetaja enda otsustada. Lasteaedades on üha enam neid õpetajaid, keda motiveerivad erinevad võimalused arvutis ja internetis. Samas on endiselt võimalus koostada siiski traditsiooniline paberkandjal arengumapp ja lisada vaid videod e-arengumappi.
E-arengumapp eralasteaias Kalli-kalli sisaldab laste vahvad ütlemisi, fotosid nende toimetustest, mängudest, sõpradest, lapse kasvamisest. Sinna lisatakse videod, kus lapsed vastavad küsimustele, mis avavad lapse maailmapilti ja muidugi videod mängusituatsioonidest, laulutunnist jne. Kevadel anname igale lapsele koju kaasa kõik tema aasta jooksul tehtud kunstitööd, kuid vahvamatest töödest ja ka nendest, mis tähistavad uue töövõtte selgeks õppimist, teeme foto ning lisame selle elektroonilisse kausta. Igal kevadel lisame sinna ka arengukirjelduse, milles on lahti kirjutatud lapse areng, huvid ja teadmised. Kõik see on tõesti õpetajale väga suur töö, kuid samas ka väga põnev ja mitme aasta jooksul kogutud elektrooniline mapp on justkui lapse oma film tema arengust ja tegemistest meie lasteaias.
Positiivne on see, et kui arengumappide koostamine välja jätta, siis ülejäänud tööülesannete täitmine on tänu e-päevikule muutunud mugavamaks ja kiiremaks. Info on kättesaadav kõikjal, kus on arvuti, mobiil või tahvelarvuti ühendatud internetiga.
Miinuseks on see, kui elekter ja internet jäädavalt kaoks! Õpetajal, kes trükib arvutis veel väga aeglaselt, võtab päeva sissekande tegemine rohkem aega kui paberpäevikus. Kuid harjutamine teeb meistriks!
ELIIS toetab alushariduse arengut
Eesti Lasteaedade Internetipõhist Infosüsteemi (ELIIS-i) kasutab juba pea 40 lasteaeda. Süsteemi testiti möödunud sügisel, päriselt töös on ELIIS olnud ligi neli kuud.
Infosüsteemi arendusjuht Hannes Raimets, kuidas algus on läinud, kas n-ö päris töö tõi võrreldes keskkonna testperioodiga ootamatuid asju ka välja?
Süsteemi põhivajadused olid meile juba selged, kuid siiski ilmnes ka neid asju, millele alguses ei mõelnud. Ei saa öelda, et need olid igapäevatööd puudutavad funktsioonid, vaid pigem asjad, mis aitaksid elu veel lihtsamaks muuta – näiteks personalihaldus.
Missugune on olnud tagasiside?
Äärmiselt positiivne. ELIIS-i kasutab igapäevaselt hetkel kuskil 40 lasteaeda ligi 15 omavalitsusest, ent süsteemi kasutada soovivaid lasteaedu tuleb aina juurde. Huvi on ausalt öeldes oodatust suurem. Kui alguses plaanisime alustada Tallinna piirkonnaga, siis nüüdseks oleme võtnud pelgalt suure huvi tõttu, mida ELIISi vastu tuntakse, ette terve Eesti.
Mida tahaksite selle infosüsteemi puhul ise eriti esile tõsta?
Kasutajale on kõige mugavam kindlasti see, et kõik asjad on ühes kohas – puudumiste statistika, mida varem arvutati võib-olla mitmetes erinevates tabelites-vihikutes, saab kätte kolme hiireklikiga. Meie mõistes ongi ELIIS ainulaadne, kuna see asendab paberkeskkonna täielikult. Õpetaja kulutab sama aja mis varem, aga tehtud saab kordades rohkem.
Esiletõstmist väärib kindlasti asjaolu, et ELIIS on sõlminud lepingu toitlustusprogrammiga ANC. ANC-l on väga suur kliendibaas just lasteaedade hulgas. Need kaks väga kasulikku programmi hakkavad tulevikus töötama koos, tänu millele tekib lasteaedadele rohkemate võimalustega, lihtsam, kiirem ja veelgi parem aruandlussüsteem.
ELIISi peamine eesmärk on algusest saati olnud parandada ja parendada Eesti alushariduse toimimist ning see jääb meie eesmärgiks alati. Teeme selleks kõik, et meie poolt pakutav teenus oleks tõepoolest kindel ja jääv lahendus.
Kas olete jõudnud tegeleda juba ka õppematerjalide valmistamisega, selline idee alguses vähemalt oli?
Selline idee tõesti oli ja on praegugi, oleme saanud oma karakteri Eliisi juba liikuma panna ning vaikselt tegeleme esimese õppefilmiga, mis hakkab kandma nime „Eliisi liikluskool“. Kuidas Eliis oma esimesed sammud tegi, võib vaadata videoklipist:
ELIIS-i katsetati Lagedil
Eesti Lasteaedade Internetipõhist Infosüsteemi katsetati esmalt Lagedi lasteaias.
Lagedi lasteaia õppejuht Merilyn Saarkoppel, kuidas on sellise keskkonna kasutamine muutnud lasteiaõpetajate igapäevast tööd?
ELIIS-i keskkond muudab mugavamaks kogu lasteaiapersonali töö. Õpetajal on mugav märkida puudujaid, teha kokkuvõtteid kuu lõpus. See osa puudutab ka majanduspersonali, lasteaia kööki ja kokkasid.
Rühmapäevikus saab õpetaja ülevaate soovitud perioodist lihtsalt, kiirelt ja mugavalt. Päevik on abiks lapse arengu jälgimisel, arenguvestluste ettevalmistamisel, kuna kommentaare lapse päeva või soovitud perioodi kohta on võimalik kokkuvõtvalt näha ja analüüsida ning seda ka järgnevatel aastatel, kui laps on juba vanem. Samuti on võimalik analüüsida päeva või nädalat, mille kokkuvõtte saab hiljem välja võtta.
See kõik teeb õpetaja jaoks mugavamaks ja kiiremaks vajalike analüüside ja aastalõpu-kokkuvõtete tegemise, kuna sisuliselt on juba kõik kirja pandud ning midagi ei pea hakkama ümber trükkima ega meelde tuletama.
Lapsevanemal on võimalus jälgida nädala-/kuuplaane ning rühma tegemisi ja päevakirjeldusi ELIIS-i kaudu. See kindlasti ei tähenda, et vahetu suhtlus õpetaja ja vanema vahel on kadunud või vähenenud. Pigem on see abiks, kui laps mingil põhjusel pikemalt puudub või vanem ei jõua nädalaplaani või teadet rühma stendilt lugeda.
Fotod: Koolielu arhiiv. Tallinna lasteaedadest leiab toreda kujundusega rühmaruume.
Samal teemal: