eTwinning kui õpetajate koostöövõrgustik


Avaldaja:Madli Leikop30. September 2014

Septembri lõpus Tallinnas toimunud rahvusvahelisel eTwinningu koolitusel esines ka eTwinningu nõunik ja koordinaator European Schoolneti juures Anne Gilleran. Talle meeldis, kui innukalt Eesti õpetajad ja õpilased eTwinningus osalevad.

26.-27. septembril Tallinnas toimunud rahvusvaheline seminar eTwinningu tänasest ja homsest päevast (eTwinning Professional Development Workshop) tõi kokku üle saja õpetaja kõikjalt Euroopast.

eTwinningust on kujunenud õpetajate suhtlusvõrgustik, mis aitab leida koostööpartnereid projektitööks ja toob vaheldust tundidesse – õppida saab ka etwinnides! Õpetajate koostööd, võrgustiku kujunemist rõhutas oma intervjuus Koolielule ka Anne Gilleran, kes on eTwinningu nõunik ja koordinaator European Schoolneti juures. European Schoolnet on üle-euroopaline organisatsioon, mis koondab 31 riigi haridusministeeriume või neid esindavaid organisatsioone eesmärgiga arendada haridusinnovatsiooni. Hariduse Infotehnoloogia Sihtasutus on European Schoolneti üks partnereid.

Events - 6756väike.jpg

eTwinning on Euroopa koolide ja õpetajate kogukond. Osalevate riikide õpetajad saavad end registreerida ning kasutada eTwinningu online-tööriistu (portaali ja töölauda), mille abil üksteist leida, virtuaalselt kohtuda, ideid ja praktikanäiteid jagada, gruppidesse koguneda, koos e-õppe üritustel õppida ja veebipõhistes projektides osaleda.

Anne Gilleran, kuidas te jõudsite eTwinningu juurde, millest ja millal kõik algas?

Mäletan seda väga hästi. 2004 käis Euroopa Komisjon välja eTwinningu idee. Olime European Schoolnetis ideest väga huvitatud, avanes võimalus üles ehitada seda, mida olime juba aastaid tahtnud teha – Euroopa õpetajate kogukonda. Ma kuulusin meeskonda, kes pani paberile esmased eTwinningu ideed, tegevussuunad, mõtted. Nii et paljutki, mida täna eTwinningus näeme, on toonaste ideede vili.

Minu praegune tegevus on suunatud sellele, et julgustada õpetajaid koostööle. Olen töörühma liige, kes koordineerib eTwinningu arengut Euroopas. Suhtlen liikmesmaade eTwinningu keskustega (Eestis nõustab ja koordineerib eTwinningu rahvusvahelist projektitööd Hariduse Infotehnoloogia Sihtasutus – toim), et me eesmärkidest ja tegevustest ikka ühtmoodi aru saaksime. Olen tihedalt seotud ka projektidele kvaliteedimärgi andmisega, projektide tunnustamisega.

Miks on eTwinning nii populaarne?

eTwinningu populaarsusel on mitu põhjust. Esiteks sellega on lihtne liituda, lihtne on projekti alustada. Ja kui projekt ka ei õnnestu sajaprotsendiliselt, ei juhtu midagi halba – kogemus on ikkagi saadud. Keegi ei tule ütlema, et miks te tegite nii ja mitte naa.

Teiseks – eTwinning alustas väga heal ajal, kui nüüd tagasi vaadata. 2005 toimusid muutused nii hariduses kui tehnoloogias, tekkisid võimalused suhelda online´is, arenes sotsiaalmeedia, sotsiaalvõrgustikud. Nii et eTwinning sündis ajalooliselt õigel hetkel ja andis õpetajatele n-ö hääle. eTwinning on kasvanud alt ülesse, seda on arendanud õpetajad ise. Ja see teeb eTwinningu õpetajate jaoks atraktiivseks, see on midagi õpetajatelt õpetajatele.

Aga õpilastelt õpilastele?

Praegu on rohkem kui 260 000 õpetajat registreerunud eTwinningu kasutajaks. Ja kui mõelda, et iga õpetaja esindab minimaalselt 20 õpilast, siis saame ju tohutu hulga noori, keda eTwinning mõjutab. Mis teeb eTwinningu atraktiivseks õpetajate jaoks, on see, et eTwinningu keskkonnas on vajalikud tööriistad, mis hõlbustavad suhtlemist, ja õpetaja võib töökeskkonda tuua ka oma õpilased. See on õpilastele suhtlemiseks täiesti turvaline keskkond, seal ei ole neid ohte, mis tavaliselt kaasnevad online-suhtlusega (internetiturvalisus).

Kuidas iseloomustaksite eTwinningu arengut Euroopas viimase viie-kuue aasta jooksul?

Arengud on olnud huvitavad. Kõik algas ju kui õpetajate soov teha koos rahvusvahelisi projekte, see oli eTwinningu põhijoon. Ja on seda praegugi. Aga aastatega selgus, et õpetajad teevad asju ka teisiti kui lihtsas projektivormis. Nad soovisid näiteks rohkem teada saada, kuidas kasutada Web 2,0 võimalusi. Ehk siis koos eTwinninguga ja ümber eTwinningu toimus tohutu professionaalne areng. Hakkasime läbi viima veebiseminare; inimesed, kes tahtsid ühest või teisest tehnoloogiast rohkem teada saada, koondusid gruppidesse, et üksteiselt õppida. Nii et algus, mis tugines traditsioonilisele projektitööle, kasvas õpetajate professionaalseks suhtlusvõrgustikuks koos mitmekesiste tegevustega.

Siia juurde muidugi veel tehnoloogia areng. Oleme väga huvitatud, kuidas kasutada tehnoloogia viimaseid saavutusi eTwinningu töös.

Kuidas eTwinning toetab õppimist?

Mitmel viisil. Kui oled otsustanud projektitöö kasuks, siis oled valinud teatud lähenemisviisi õppimisele ja õpetamisele. Õpetaja on siis rohkem juhendaja, informeerija rollis. Õpetaja n-ö viib õpilased läbi projekti: aitab neil gruppe moodustada, suunab infoallikate juurde, aitab õpilastel selgitada projektipartneritele, ka vanematele, mida nad teevad. Kõik see kokku on teadmiste ja oskuste mitmekülgne areng, võib-olla mitte just selliselt saavutatud, nagu traditsiooniline õppekava ette näeb. Aga õpilased kogevad eTwinningu projekti tehes, miks neil üht või teist teadmist on praktiliselt vaja, kasvõi keeleõppes. Et keel on suhtlusvahend, mitte grammatikaülesanded õpikus. eTwinning toob klassiruumi eheda õppimise.

Võib ju küsida: aga need õpetajad, kes ei ole projektitööga seotud? Ma arvan, et paljud neist siiski osalevad väiksemate gruppide töös ja toetavad nii oma professionaalset arengut. Ja kui nad jälgivad kõrvalt teiste tööd, siis see avab nende meeled uutele metoodikatele, uutele vahenditele, see kõik toetab õppimist.

Noortel on internetis nii palju suhtluskanaleid ja -võimalusi, ka reisimine ei ole haruldane nähtus. Kui maailm juba on nende ees lahti, nad juba suhtlevad noortega üle maailma, siis miks peaks teda veel eTwinning huvitama?

Tark õpetaja oskab eTwinningut õpilastele tutvustada köitvalt, ta oskab huvi tekitada. Ja ta annab õpilastele vabad käed ning vastutuse projekti ideede arendamisel. Kui õpilased näevad, et projekti käekäik sõltub neist, siis see motiveerib tugevalt. Jah, muidugi, nad suhtlevad Facebookis ja mujal, aga see on siiski riigisisene suhtlus. eTwinning pakub rahvusvahelist suhtlust.

Missugune on teie sõnum Eesti õpetajatele?

Minu sõnum kõikidele õpetajatele on, et olge julged, ärge kartke proovida uut. Uusi asju tuleb juurde kogu aeg, oluline on teha enda ja õpilaste jaoks parimad valikud. Ärge kartke muutumist ja arenemist, see oleks minu sõnum.

Events - 6383väike.jpg

Fotod:Marko Puusaar (2014, CC BY 3.0, CC BY 4.0, eTwinning)

Samal teemal:

 

 

Haridus- ja Noorteamet