Viis omanäolist Rootsi kooli pakkusid Eesti õpetajatele häid kogemusi


Avaldaja:Madli Leikop25. November 2014

Pedagoogide ühenduste ülese kaheksanda koostööpäeva (PÜÜK 8) oluline osa oli Rootsi parimate koolide külastus. Tutvuti nii õppetöö kui kooli juhtimise põhimõtetega.

11.-13. novembrini toimunud PÜÜK 8 eesmärk oli toetada õpetaja ja haridusjuhi omavahelist arutelu ja üksteisemõistmist, selgemalt teadvustada koostöövajadust: „Õpetaja ja koolijuht ühes paadis. Usaldus ja koostöösuhted koolis“. Sihtrühm oli koolieelse lasteasutuse, põhikooli ja gümnaasiumi õpetajad, üldhariduskoolide koolijuhid, juhtkonnaliikmed.

Koolituse korraldajad olid teinud põhjalikku eeltööd ning lisaks esimesel päeval toimunud töötubadele ja ettekannetele said 150 õpetajat-koolijuhti valida viie Stockholmi kooli külastuse vahel, kõik eripalgelised, kõik rõõmuga nõus külalisi vastu võtma.

Tibble gymnasium on hinnatud ja omanäoline 1050 õpilasega kool Stockholmi äärelinnas Täbys, õpitulemuste poolest üks paremaid Rootsis. Õpetajaid on 70, abitöötajaid (staff) 100 ning see arv tekitas Eesti õpetajates-koolijuhtides tõsist kadedust. Koolis on rohkem õpetaja-metoodikuid (meisterõpetajaid) kui üheski teises koolis kogu Rootsis ning õpetajad on aktiivselt kaasatud kooli arengu kavandamisse ja õppe kvaliteedi parandamisse. Sellele aitab kaasa ka see, et tegu on erakooliga, kooli omanikud on õpetajad ise.

IMG_2520.JPG

Tibble gümnaasiumi direktor Eesti koolijuhtide ja õpetajatega kohtumas. 

Kogu kooli tegevusel on üks kindel eesmärk: valmistada õpilased ette kõrgkooli sissesaamiseks. Sellest oli märgiline jälg kooli vestibüülis, kus seinal näitasid kellad aega maailma kõige mainekamates ülikoolides.

IMG_2528.JPG

Kooli raamatukogu.

Tibble gümnaasiumi direktor Håkan Söderström rõhutas oma jutus ka seda, et Täby on õppimiseks hea rajoon, elanikud on jõukad, valdavalt kõrgharidusega, ja nii on lastegi õpingud soositud. Kool valib väga oma õpetajaid, sa pead olema parimatest parim, et Tibble gümnaasiumisse tööle saada. Äsja oli valminud õpetajate tagasiside analüüs, kuidas nad töökohaga rahul on, ja direktorit rõõmustas väga õpetajate positiivne hoiak.

IMG_2532.JPG

Klassiruumid on lihtsalt sisustatud.

Majas ringi liikudes jäi silma, et rauda ega betooni pole panustatud, tähtis on see, mis toimub ruumis. Probleeme on matemaatika õppimisega, seda kogu Rootsis, õpilaste teadmised matemaatikas ning huvi selle aine vastu on kesised. Miks see nii on, seda täpselt ei teatagi, aga asja uuritakse. Üks põhjus arvatakse olevat vananenud metoodika.

Oluline on muusikaõpe, sh pop-muusika, seda soodustab ka kooliga ühes majas olev teatrisaal. Tehakse suuri muusikale, vähemalt kord kuus lavastavad õpilased aga väiksemaid numbreid, mõne laulu- või tantsuloo.

Vittra Rösjötorp on silmapaistev eel- ja algkool fookusega kakskeelsel õppel, erinevusi arvestaval ja õpilaskesksel lähenemisel. Õpe toimub rootsi keeles ja inglise keeles, mõne lapse puhul lisaks veel emakeel, sest lapsi õpib selles koolis 26 riigist. Kool sai 2010. aastal kõrge tunnustuse: European Quality Award for Language Teaching.

Kooli iseloomustav joon on püüdlemine tarkuse poole, õppida õppima. Igapäevast tööd iseloomustab kolm olulist märki: pea (oleme valmis mõtlema), süda (oleme valmis tunnetama) ja käed (oleme valmis tegutsema). Olulisel kohal on lapse individuaalne areng. Koolis on tugev demokraatia printsiip: lapsel on vabadus valida ja ta vastutab oma valikute eest.

Fredrikshovs slotts skola on 300 õpilasega alg- ja põhikool, mis on viimastel aastatel korduvalt valitud parimate Rootsi koolide sekka. Koolis on palju rühmaõpet, ollakse uhked IT kasutuse üle. Õpetaja arengut jälgitakse pidevalt, vestlused juhiga toimuvad neli korda aastas.

Södra Latin gymnasium on väga ajalooline kool, selle algus ulatub tagasi aastasse 1654, praegune hoone ehitati 1891. aastal. Oma ajaloo üle ollakse uhked.

Koolis on kõrgel tasemel esteetilise kallakuga õppesuunad - muusika, tants, teater, kunst ja disain, aga ka loodusteadused, ühiskonnateadused ja keeled. Õhkkonda iseloomustab lugupidamine üksteise suhtes, õigus olla sina ise. Kooli missioon ei ole orienteeritus edule, ehkki õpitulemused on väga head, vaid see, et märkame üksteist. Õpikeskkonna kohta ütlesid meie õpetajad, et see jäi silma, oli heas mõttes loominguliselt lohakas, eklektiline, vaba.

Nacka gymnasium on väga suur kool: rohkem kui 2000 õpilast, 160 õpetajat, 40 abipersonali töötajat. Kool koosneb kahest üksusest: Unit Society ja Natural Heritage and Technology.

IMG_5861.jpg

Programmide ja kursuste rohkus tagab kõigile võimaluse spetsialiseeruda enim huvitavatele ainetele. See on ka üks põhjus, miks Nacka gümnaasium on muutunud üheks maakonna atraktiivsemaks gümnaasiumiks. Koostöö õpetajate, õpilaste ning kooli ja kodude vahel annab igale õpilasele võimaluse olla edukas õpingutes, et saavutada oma eesmärgid ning teostada oma unistused. Kool pakub kokku 25 erinevat kursust: majandusest, teadusest, inseneriõppest ja sotsiaalteadustest ehituse, käsitöö ja kaubanduseni välja.

IMG_5864.jpg

Infotehnoloogia on õppeprotsessi loomulik osa, mitmed kursused on kujundatud spetsiaalselt neile, kelle eesmärgiks on spetsialiseeruda IT-valdkonnale.

IMG_5954.jpg

Suurt tähelepanu pühendatakse keelteoskusele. Koolis on võimalik õppida inglise, prantsuse, itaalia, hispaania, saksa ja hiina keelt. Koolis on kaasaegne, hästi varustatud keeleõppe labor.

Kooli raamatukogu loetakse õppetegevuse toetamise seisukohalt Rootsi parimaks.

IMG_5884.jpg

Pedagoogide ühenduste ülese koostööpäeva PÜÜK 8 toimumist toetas SA Innove ESFi programm „Üldhariduse pedagoogide kvalifikatsiooni tõstmine 2008-2014“.

Fotod: Madli Leikop ja Terje Lepp. 

Samal teemal:

 

Haridus- ja Noorteamet