E-ohutusest vajab teadmisi õpilane ja õpetaja


Avaldaja:Madli Leikop09. Jaanuar 2015

HITSA kolm veebiohutuse kursust õpetajatele said punkti lõputööde tutvustamisega suures ringis. Valminud oli nii tunnikavu, mänge kui esitlusi kursusel õpitust. Osalejate üldhinnang kursustele oli positiivne.

Veidi üle kahe kuu kestnud e-ohutuse kursustest koguneti kokkuvõtteid tegema Tallinna Pelgulinna gümnaasiumisse.

„Targalt internetis“ projekti raames novembrist 2014 kuni jaanuarini 2015 toimunud kursused olid ette valmistatud õpetajate vajadusi silmas pidades. Küsivad ju lasteaialaps ja gümnaasiumiõpilane interneti kohta erinevat informatsiooni, ja erinevalt tuleb vanuserühmadele ka läheneda. Kursused jagunesidki kolmeks: e-ohutus alushariduses ja I kooliastme klassiõpetajatele, e-ohutus II kooliastmes, e-ohutus III kooliastme, gümnaasiumi ja kutseõppe klassijuhatajatele. Praktiliste tööde kaudu omandati teadmisi arvutikaitsest, elust sotsiaalvõrgustikes, internetiturvalisuse probleemidest Eestis ja mujal maailmas. E-kursused viidi läbi HITSA Moodle´i keskkonnas.

IMG_2703.JPG

Kokkuvõtteid tehes kõlas tihti, et seda või teist programmi kasutasin esimest korda, sellest kuulsin esimest korda, sellisest internetiohust polnud ma varem teadlik, sain teada, et tegutsevad veebikonstaablid, osalesin esimest korda veebiseminaril. Nii et uusi teadmisi said nii õpetajad kui nende kaudu õpilased. Ja teiseks rõhutasid osalenud, et e-ohutust tuleb õpetada ka lastevanematele.

IMG_2710.JPG

Juhendajad sõnasid, et kursuslased olid tublid, aga kahju, et väljalangejaid jagus. E-kursus tähendab iseseisvat tööd, ja käega löömine on siin kerge tulema. „Rohkem enesejuhtimist,“ kõlas ühe juhendaja arvamus.

Lasteaiaõpetajad ja klassiõpetajad tõid välja, et õpitust on nende jaoks väga kasulik ühistöövahend Padlet (http://padlet.com/. Virtuaalsele tööseinale saavad kõik kirjutada ja see on kõigile kohe nähtav. Üks õpetaja tõigi näiteks, et korraga tekkisid klassi Getter Jaani ja mitu Tanel Padarit. Ehk siis ei soovitud oma nime avaldada. Siit oli hea alustada arutelu anonüümsete kommentaaride üle, miks kasutatakse valenime, mis ohtu see võib sisaldada, mis on identiteedivargus jms. Ka parooli tugevuse katsetamine tõi klassi elevust – mis endale tundus superparoolina, selle luges arvuti ikka nõrgaks, ja nii oli ahhetamist-õppimist palju.

Lasila põhikooli 7. klassi juhataja Kristi Võhmar oli lõputööna teinud veebiristsõna internetiohutuse teemadel, ja seda lahendati kõik koos.

IMG_2707.JPG

Kiltsi põhikooli õpetaja Kati Hiir sai kursusest sedavõrd innustust, et Kiltsi koolis toimub 11. veebruaril turvalise interneti päev kõigile vanuserühmadele.

Tallinna saksa gümnaasiumi arvutiõpetaja Harry Sepp tegi lõputöö teemal „E-ohutuse tund“. Ta sõnas, et tegu on siiski rohkem kui tunniga, internetiturvalisusega tegelemine on protsess. Ta näitas ka lühifilmi, kuidas internet töötab, ja see oli kursuslastelegi hea õppematerjal.

IMG_2711.JPG

Fotod: Madli Leikop.  

Samal teemal:

 

 

Haridus- ja Noorteamet