Eesti keemiaõpetajate talvised koolituspäevad


Avaldaja:Madli Leikop09. Märts 2015

Eesti Keemiaõpetajate Liit koostöös Tartu Ülikooli loodusteadusliku hariduse keskuse ja keemia instituudiga korraldab regulaarselt koolituspäevi keemiaõpetajatele. Talvised koolituspäevad toimusid traditsiooniliselt 21.-22.02 Tartus.

Loo autor on Evi Tarro, Koolielu keemia ainemoderaator.

Koolituspäevade põneva ja hariva kava panid kokku EKLi juhatuse liikmed.

Kahe õppepäeva jooksul oli osalejatel võimalik tutvuda ekskursiooni käigus 25. augustil 2014 avatud TÜ Physicumiga, kuulata loenguid ravimiohutusest (Eesti ravimiameti ravimiohutuse osakonna juhataja Ott Laius), nanotehnoloogiast (TÜ teadur Nadežda Kongi) ja peptiididest (TÜ professor Margus Pooga), TÜ sisseastumistingimustest ja õppimisest TÜs (TÜ teadur Säde Viirlaid), Globe programmist ja selle võimalustest õpetajatele ning õpilastele (Laura Altin).

Rehe_2015Saal.jpg

Koolituse praktilisest küljest, sellest, mida keemiaõpetaja tundi minnes kasutada oskaks ja saaks, anti põhjalik ülevaade. HTMi e-teenuste osakonna projektijuht Erkki Jakobson andis ülevaate digitaalse õppevara portaalist, Alo Kivilo TÜst tutvustas põhjalikult orgaanilise keemia digiõpikut http://orgaanilinekeemia.ee. Eesti Teadusagentuuri  programmi TeaMe raames valminud õppematerjali hulka kuulub lisaks digiõpikule töövahendite komplekt (näit molekulide konstrueerija), tunni materjalid (esitlused, töölehed, õpetaja märkmed) ja testid.

GO-Lab ülemaailmsetest internetipõhistest uurimusliku õppe laboratooriumidest (http://www.golabz.eu) rääkis TÜ professor Margus Pedaste. Go-Lab pakub õpilastele lisaks võimalusele kasutada erinevaid laboreid (virtuaal- või kauglabor)  reaalsetes eksperimentides kogutud andmetega suurt andmebaasi ning nende andmekogumite analüüsiks vajalikke vahendeid. Veebipõhises õpikeskkonnas uurimuslikku õpet kohe tunnis katsetama peaks kutsuma õpetajate koostöös loodud uurimusliku õppe ruum http://lingid.ee/gupi, kus hetkel on küll vaid üks eestikeelne uurimus „Kas on hea olla ilus?“ Õpetaja  saab luua oma klassile virtuaalse labor-ruumi aadressil http://graasp.ee , kus ainult tema õpilased oma uurimist toimetavad.

Kemikaal.jpg

Euroopa Scientixi 2014. a auhinna pälvinud projekti Quantum Spin-Off tutvustas Maarika Lukk TÜst. Eestist osalevad selles üleeuroopalises projektis Nõo reaalgümnaasium, Tartu Tamme gümnaasium, Hugo Treffneri gümnaasium, Kadrina keskkool, Tallinna reaalkool, Jõgeva gümnaasium. Projektipartneriteks on Euroopa teadusasutused – TÜ Füüsika instituudi nanostruktuuride füüsika labor, Kreeka Riiklik Uurimiskeskus, Baseli Ülikooli füüsikaosakond, Šveitsis Liestalis asuv ettevõte Nanosurf AG jt nanotehnoloogia juhtivad uurimiskeskused. Projekti oodatakse uusi kaasalööjaid, õpetajatele toimub suvekool. Rohkem infot http://www.quantumspinoff.eu/

Kooli teadusteatri sümbioosist õppekavaga andis ülevaate Viljandi gümnaasiumi keemiaõpetaja ja teadusteatrite festivali idee autor Ave Vitsut. 14.-15. novembril 2014 Viljandi gümnaasiumis toimunud esimsest koolide teadusteatrite festivalist saab lugeda põhjalikumalt Õpetajate Lehest (21. nov 2014), teisele koolide teadusteatrite festivalile 13.-14. novembril 2015 Viljandi gümnaasiumis oodatakse 10-20 minuti pikkuseid teadusteatrite etteasteid. Mikk Mihkel Vaabel ja Jaagup Lember Viljandi gümnaasiumi teadusteatrist „Teeme keemiat“ esinesid õpetajatele ka koolitusel. Nende teadusteatri tegevust kajastab veebileht http://teemekeemiat.eu Tutvu, tee oma õpilastega teadusteatri etendus ja osale juba teisel koolide teadusteatrite festivalil!

EKL_LogogaTAss.jpg

TÜ professor Miia Rannikmäe, teadur Klaara Kask ja Regina Soobard andsid ülevaate gümnaasiumiõpilaste loodusteadusliku kirjaoskuse tasemest LoTeGüm küsimustiku põhjal. Uuringus testiti üle 4000 õpilase 44 koolist. Tulemused näitavad, et õpilaste oskuste tase muutub gümnaasiumi jooksul  vähe ja ei ole teadmiste mahu juurdekasvuga kooskõlas. Programmi Educo raames läbiviidud uuringute tulemustega saab põhjalikumalt tutvuda http://eduko.archimedes.ee/ 

Keemiaõpetajate põnevatest tegemistest maakondades on kõige laiemalt levinud ühised väljasõidud erinevatesse teadus- ja tööstusettevõtetesse. Sageli viiakse hiljem ka õpilased samasse asutusse ekskursioonile.  Mitmes maakonnas toimub õpetajate initsiatiivil lisaks üleriigilisele keemiaviktoriinile maakondlikke keemiaviktoriine, eelkõige põhikooli astmele. Keemia populariseerimisele aitavad kaasa preemiareisid õpilastele. Rahanappuse leevendamiseks korraldavad  ainesektsioonid maakondades ühiseid üritusi. Õpetajad on tänulikud muuseumide jt asutuste haridusprogrammidele, mis toetavad loodusainete põnevamat käsitlemist. Tallinna õpetajatelt konkreetne soovitus külastada õpilastega Niguliste muuseumi http://nigulistemuuseum.ekm.ee/, mille programmides antakse elav sisu mitmetele kultuurilis-ajaloolistele nähtustele, mõistetele ja kohtadele. Lisaks muuseumis nähtule-kuuldule on võimalik keemia ainekavaga haakuvaid teemasid jätkata Nigulistest saadud töölehe abil koolis ainetunnis. Kiitust väärib tund „Rode altar lähivaates“. Siin on ühendatud ajalugu, kunst ja loodusained (tunni koostaja Elle Lepik, tööleht: reaalkooli ja Gustav Adolfi gümnaasiumi keemia ja kultuuriloo õpetaja Martin Saar).

Enesetäiendamis- ja õppimisvõimalustest keemiaõpetajatele tutvustas TÜ professor Miia Rannikmäe bioloogiaõpetaja magistriõppe õppekava TÜ avatud ülikoolis ja Kristelle Kaarma Jõhvi gümnaasiumist andis emotsionaalse ülevaate 2014. a augustis  Tartus toimunud Balti keemiaõpetajate kohtumisest. Suvel saavad kolme Balti riigi keemiaõpetajad  kokku Leedus. 

Aitäh organiseerijatele ja osalejatele toreda ürituse eest!

Loo autor on Evi Tarro, Koolielu keemia ainemoderaator. Fotod: Kristelle Kaarmaa. 

Samal teemal:

 

 

Haridus- ja Noorteamet